رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

دو میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در استان تهران در پسابرجام انجام شده است

پنجره واحد دستگاه های اجرایی ستاد سرمایه گذاری استان تهران وظیفه تسهیل سرمایه گذاری و رصد پیشرفت آن ها را برعهده دارد.

13 شهریور 1395
کد خبر : 3703
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان تهران با بیان اینکه در پسابرجام تاکنون در قالب اقتصاد مقاومتی حدود دو میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در استان انجام شده است گفت: پنجره واحد دستگاه های اجرایی ستاد سرمایه گذاری استان تهران وظیفه تسهیل سرمایه گذاری و رصد پیشرفت آن ها را برعهده دارد.
 
نعمت الله ترکی روز شنبه در نشست خبری خود با خبرنگاران که در محل سازمان برنامه و بودجه استان تهران برگزار شد افزود: 105 پروژه قابل واگذاری دستگاه های اجرایی استان نیز به منظور تحقق اقتصاد مقاومتی تا پایان سال به بخش خصوصی واگذار می شوند.
وی تصریح کرد: عناوین این طرح ها در تارنمای سازمان برنامه و بودجه استان قرار خواهد گرفت و به مرور از طریق برگزاری مناقصه به مردم واگذار خواهند شد.
ترکی به اجرای کامل حدود چهار هزار و 500 پروژه در استان تهران در طول سه سال فعالیت دولت تدبیر و امید اشاره کرد و افزود: این طرح ها با اعتباری بالغ بر 120 هزار میلیارد ریال اجرا شده است.

وی یادآور شد: در هفته دولت امسال نیز 650 پروژه و طرح عمرانی با اعتباری در حدود 15 هزارو 600 میلیارد ریال در بخش های مختلف در سطح استان تهران به بهره برداری رسیدند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان تهران به پروژه های دارای اولویت در اجرا و تخصیص اعتبارات اشاره و اظهار کرد: دو پروژه عمرانی آبرسانی از سد ماملو به حوزه شرق استان و نیز ازسد طالقان و امیرکبیر به حوزه غرب استان تهران از جمله طرح های دارای اولویت محسوب می شوند.
ترکی اظهار کرد: تکمیل رینگ آبی شهر تهران(طرح قمر بنی هاشم) به منظور اتصال حوزه های آبی غرب و شرق تهران از دیگر پروژه های دارای اولویت استان است.
وی ابراز امیدواری کرد که این طرح ها تا پایان سال 95 تکمیل و به بهره برداری برسند.
ترکی گفت: با ایجاد تصفیه خانه های فاضلاب در استان تهران سالانه می توان از بیش از یک میلیارد و 200 میلیون متر مکعب از پساب های تصفیه شده در صنایع، کشاورزی و آبیاری فضای سبز استفاده کرد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان تهران با اشاره به اینکه تا پایان دولت تدبیر و امید ماهانه یک تصفیه خانه فاضلاب در استان به بهره برداری می رسد خاطرنشان کرد: با احداث این تصفیه خانه ها تا پایان سال 96 بیش از 70 درصد شهرستان های استان تهران زیرپوشش شبکه فاضلاب قرار می گیرند.
وی اظهار کرد: بیش از 85 درصد سرمایه ساخت تصفیه خانه های فاضلاب استان تهران از سوی بخش خصوصی داخلی و خارجی تامین شده است.
ترکی با بیان اینکه تاکنون حدود 48 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری از سوی بخش خصوصی در این راستا انجام شده است افزود: قرارداد ساخت پنج تصفیه خانه جدید فاضلاب نیز با بخش خصوصی خارجی آماده انعقاد است.
وی به رغبت سرمایه گذاران داخلی برای مشارکت در طرح های آبفا اشاره کرد و گفت: طرح انتقال پساب تصفیه خانه جنوب تهران به شهرستان های جنوب شرق استان و نیز ایجاد بزرگترین کارخانه تولید لوله با قطر سه متر از سوی بخش خصوصی داخلی انجام شده است.

تمایل 24 کشور خارجی برای سرمایه گذاری در استان تهران
ترکی در ادامه از حضور 78 کشور خارجی به منظور سرمایه گذاری در استان تهران خبر داد و گفت: از این بین 24 کشور که عزم جدی برای سرمایه گذاری و انتقال تکنولوژی داشتند را انتخاب کردیم.

وی تصریح کرد: انعقاد تفاهم نامه با کشور پرتقال به منظور سرمایه گذاری در بخش بهداشت و درمان، همکاری با کشور ایتالیا به منظور ایجاد مراکز درمانی و سرمایه گذاری کشور چین در بخش حمل و نقل از جمله مترو از جمله موارد سرمایه گذاری خارجی در استان تهران است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه استان تهران با اشاره به تشکیل 15 نشست ستاد اقتصاد مقاومتی در استان اظهار کرد: در مجموع 195 طرح اقتصاد مقاومتی متعلق به 25 دستگاه اجرایی برای اجرا در این ستاد مصوب شده است.
ترکی خاطرنشان کرد: اجرا و تکمیل 78 مورد از این طرح ها براساس نیاز کشور و استان در اولویت قرار دارند.
وی به دو طرح اقتصاد مقاومتی در حوزه کشاورزی به منظور توسعه صادرات غیرنفتی اشاره و اظهارکرد: احداث پایانه صادراتی محصولات کشاورزی در پاکدشت که ذخیره سازی و بسته بندی این محصولات را براساس استانداردها انجام می داد، از جمله این موارد است.
ترکی به احداث پایانه صادراتی گل و گیاه در پیشوا اشاره کرد و افزود: این طرح بیش از 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امیدواریم تا دهه فجر امسال به بهره برداری برسد.

وی یادآور شد: استان تهران باوجود اینکه سالانه حدود یک میلیون تن گل شاخه بریده تولید می کند اما در بخش صادرات از مشکلاتی رنج می برد.
ترکی با بیان اینکه احداث فاز نخست شهرک تولیدات گلخانه ای به وسعت 200 هکتار ازسوی بخش خصوصی در استان تهران آغاز شده افزود: هدفگذاری ما با توجه به صرفه جویی قابل ملاحظه در منابع آبی و افزایش تولید، ایجاد هزار هکتار واحد گلخانه ای است.

* ایجاد 480 هزار فرصت شغلی در استان تهران از ابتدای فعالیت دولت یازدهم تاکنون
رئیس سازمان برنامه و بودجه استان تهران با اشاره به اینکه از ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید تاکنون سالانه 120 هزار فرصت شغلی جدید در بخش های مختلف در استان ایجاد شده است گفت: در مجموع تاکنون 480 هزار شغل جدید در استان تهران ایجاد شده است.
وی تصریح کرد: این آمار بر اساس لیست ارائه شده از سازمان های بیمه گر بدست آمده است.

* معرفی 860 واحد تولیدی دارای مشکل به بانک ها برای دریافت تسهیلات
رئیس سازمان برنامه و بودجه استان تهران از شناسایی 860 واحد صنعتی دارای مشکل در 13 شهرک صنعتی دولتی استان خبر داد و گفت: این واحدها در قالب طرح احیای واحدهای تولیدی راکد و نیمه فعال سراسر کشور برای اخذ تسهیلات به بانک ها معرفی شدند.
وی خاطرنشان کرد: کل سهم استان تهران از طرح احیای هفت هزار و 500 واحد تولیدی دارای مشکل کشور حدود یک هزار و 60 واحد است.
ترکی یادآور شد: در طول سه سال گذشته بیش از 30 هزار میلیارد ریال تنها در بخش صنعت استان تهران سرمایه گذاری انجام شده که اشتعالزایی خوبی به همراه داشته است.

در همین رابطه