رادیو مجازی اتاق ایران - 4 فروردین 1403

پایگاه خبری اتاق ایران گزارش می‌دهد

روان‌سازی تجارت ایران و پاکستان با افتتاح گذرگاه «پیشین»

مسئولان سازمان راهداری معتقدند با افتتاح گذرگاه پیشین به عنوان سومین مرز رسمی میان ایران و پاکستان، مبادلات دو کشور می‌تواند از 200 میلیون دلار فعلی به 1.5 میلیارد دلار برسد.

01 اردیبهشت 1400
کد خبر : 37827
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

امروز مرز «پیشین»، سومین مرز رسمی ایران و پاکستان افتتاح می‌شود؛ این دومین مرز میان دو کشور است که در پنج‌ماه گذشته افتتاح شده است.

آذرماه 1399 بود که گذرگاه مرزی «ریمدان-گبد» افتتاح شد؛ قبل از آن تنها مرز رسمی میان ایران و پاکستان مرز «میرجاوه-تفتان» بود.

ایران و پاکستان ۹۰۹ کیلومتر مرز مشترک دارد و تا چند ماه قبل فقط از طریق یک‌مرز رسمی ارتباط داشتند؛ حالا  جواد هدایتی، مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری درباره مرز جدید «پیشین» به «ایسنا» گفته است: باتوجه به طول مرز مشترک و حجم تجارت ایران با پاکستان، ضرورت داشت که تعداد پایانه‌های رسمی و بین‌المللی را برای ارائه خدمات تجاری افزایش دهیم، بنابراین امروز پایانه مرزی «پیشین» به عنوان سریعترین مرز مشترک افتتاح خواهد شد.

هدایتی با بیان اینکه مساحت سومین گذرگاه مرزی ایران و پاکستان ۲.۵ هکتار است و سرمایه‌گذاری حدود 4هزار میلیارد ریالی از سوی سازمان راهداری این پروژه انجام شده است.

هدایتی می‌گوید: با افتتاح این پایانه مرزی، علاوه بر امکان ارتقاء توسعه تجارت بین دو کشور از سطح بازارچه‌ای به سطح مرز رسمی و بین‌المللی، حجم بالایی از مبادلات اتفاق افتاده و سقف و محدودیتی که در وضعیت بازارچه‌ای وجود داشت، برداشته می‌شود. به گونه‌ای که از حدود ۲۰۰ میلیون دلار در سال گذشته می‌توان به تجارت ۱.۵ میلیارد دلاری در هر سال رسید که البته حدود دو سال رسیدن به این عدد طول می‌کشد.

او با اشاره به طول مرز مشترک میان ایران و پاکستان، گفته است: افتتاح این گذرگاه مرزی نه‌تنها برای مرزنشینان و بومیان منطقه رونق اقتصادی بیشتری به ارمغان خواهد آورد بلکه می‌تواند در حوزه مسافری برای ایرانیان و پاکستانی‌ها نقش آفرین باشد.

به‌گفته هدایتی هر ساله در ماه محرم و به ویژه ایام اربعین مرز میرجاوه پذیرای زائران بسیاری از شیعیان پاکستان بود، با افتتاح این پایانه مرزی می‌توان از پتانسیل مسافری آن‌ استفاده کرد.

هدایتی می‌گوید: امروز از سالن مسافری موقت مرز «پیشین» هم رونمایی خواهد شد. این مرز می‌تواند در صورت تامین امنیت از مرز به کریدور اقتصادی چین و پاکستان به نام «سی‌پک» از طریق ریل و جاده متصل شود.

پاکستان، پرجمعیت‌ترین کشور همسایه ایران است که با حدود ۲۲۰ میلیون نفر جمعیت در سال ۲۰۲۰ میلادی، پنجمین کشور پرجمعیت جهان (پس از چین، هند، ایالات متحده آمریکا و اندونزی) است. طبق گزارشی که معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران از تجارت ایران و پاکستان در سال 1397 منتشر کرده،حجم تجارت کالایی کشور پاکستان در سال 2018، حدود 84 میلیارد دلار بوده که از این میان حدود 60 میلیارد دلار آن مربوط به واردات پاکستان از سایر کشورها و 24 میلیارد دلار آن مربوط به صادرات این کشور به جهان بوده است. بر اساس آمارهای مرکز تجارت بین‌المللی، از حدود 397میلیون دلار تجارت کالایی پاکستان با ایران، حدود 228میلیون دلار مجموع صادرات پاکستان به ایران بوده که حدود 0.1درصد از ارزش کل صادرات پاکستان را تشکیل می‌دهد. همچنین کل واردات کالایی پاکستان از ایران در سال 2018حدود 374میلیون دلار بوده و 0.6درصد از واردات پاکستان را به خود اختصاص داده است. البته این رقم در دو سال گذشته تغییراتی داشته است و ایران باید به موقعیت استراتژیک اقتصاد پاکستان توجه کند.

سال گذشته معاون امور بین‌الملل اتاق ایران در دیدار با سفیر ایران در پاکستان، ضمن برشمردن ظرفیت‌های تجاری بالغ‌بر 10 میلیارد دلاری دو کشور ایران و پاکستان، بازار پاکستان برای ایران را بسیار بااهمیت خواند و بر لزوم داشتن نگاه بلندمدت برای تجارت با این کشور تأکید کرد.

در آن نشست مهمترین مشکلات تجارت ایران و پاکستان را مشکلات نقل و انتقال بانکی و کارمزدهای بالای آن و لزوم استفاده از سیستم تهاتری با کشور پاکستان و همکاری بانک مرکزی در این زمینه، مذاکرات برای ارائه تخفیف و ایجاد جذابیت در خصوص محصولات نفتی و پتروشیمی با توجه به کاهش قیمت نفت مطرح کردند.

در همین رابطه