رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

پایگاه خبری اتاق ایران گزارش می‌دهد

لغو پرواز به هند و پاکستان و ممنوعیت مسافرت به عراق

کلیه پروازها از کشورهای هندوستان و پاکستان به ایران و برعکس ممنوع شد. همچنین مرزهای خسروی، پرویزخان و مهران تا نیمه اردیبهشت به روی مسافران بسته خواهد بود.

04 اردیبهشت 1400
کد خبر : 37859
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

کلیه پروازها رفت و برگشت از ایران به کشورهای هندوستان و پاکستان ممنوع شد؛ به‌گفته محمدحسن ذیبخش، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری براساس تصمیم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره پروتکل‌های مراقبت بهداشتی مرزی در مسافرت‌های هوایی و همچنین شناسایی ویروس جهش یافته کرونا در آن کشورها، کلیه پروازها از دو کشور هند و پاکستان از ساعت ۲۴ امشب به ایران و برعکس از ایران به این کشورها ممنوع می‌شود.

ذیبخش با تاکید بر اینکه پرواز برنامه‌ای بین ایران و هند وجود ندارد و در حال حاضر پروازها محدود و به صورت موردی انجام می شود، تصریح کرد: پذیرش مسافر کانکشن از کشورهای مذکور نیز ممنوع خواهد بود.

امروز سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نامه‌ای به وزیر کشور خواستار لغو پروازهای رفت‌وبرگشت به هند و پاکستان شده بود.

نمکی در این نامه خواسته که با توجه به «جهش بسیار خطرناک ویروس کرونا در هند»، «نقل و انتقال مسافر به شکل مستقیم و غیرمستقیم از این کشور متوقف شود».

مرزهای ایران به کشورهای همسایه یکی پس‌از دیگری به دلیل شیوع ویروس جهش‌یافته انگلیسی تعطیل می‌شود. در کنار تعطیلی پروازها از هند و پاکستان، فرماندار قصرشیرین هم به‌خبرگزاری «ایرنا» گفته است: منع تردد از مرزهای خسروی و پرویزخان به دلیل مقابله با کرونا تا پانزدهم اردیبهشت‌ماه تمدید شده و مسافران حق ورود و خروج از این مرزها را ندارند.

به‌گفته مرادعلی تاتار محدودیت تنها برای مسافران است ولی مبادلات تجاری در مرزهای قصرشیرین همچنان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام می‌شود. در راستای مقابله با ویروس کرونا، پایش رانندگان و کامیون‌های حامل کالاهای صادراتی نیز در راستای مقابله با ویروس کرونا در مرز رسمی پرویزخان انجام می‌شود ضمن اینکه رعایت دستورالعمل های بهداشتی در مرز خسروی تشدید شده است.

روزانه بیش از ۷۰۰ دستگاه کامیون کالا از مرز رسمی پرویزخان به اقلیم کردستان عراق و بیش از ۳۰۰ دستگاه کامیون محموله صادراتی از مرز رسمی خسروی به حوزه حکومت مرکزی این کشور صادر می شود.

قبل از این محمد نوذری، استاندار ایلام هم از بسته بودن مرز مسافربری مهران تا اواسط اردیبهشت‌ماه خبر داده بود: پایانه مسافربری مرز مهران به منظور مهار کرونا تا اواسط اردیبهشت ماه جاری تعطیل اما مرز تجاری همچنان باز است.

اوایل اسفندماه 1399 پنج مرز مشترک میان ایران و عراق برای تردد مسافری بسته شده بود: مرزهای چذابه، شلمچه، تمرچین و کیله  و مهران. دلیل بسته بودن مرزها شیوع ویروس کرونای انگلیسی در عراق بود.

حالا سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری به «ایسنا» گفته است: در حال حاضر محدودیت پروازی به ۴۱ کشور وجود دارد. پرواز از مبدأ و مقصد کشورهایی که در لیست شرایط ویژه قرار دارند ممنوع بوده و کشورهایی که در لیست کشورهای پرخطر قرار دارند ملزم به انجام تست مجدد کرونا در ایران هستند.

در همین رابطه