رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

پوشش ریسک صندوق ضمانت صادرات در سال 99 از 3.5 میلیارد دلار گذشت

صندوق ضمانت صادرات در سال 99، مبلغ 3 میلیارد و 563 میلیون دلار به پوشش ریسک‌های تجاری و سیاسی اختصاص داده است که در طول 50 ساله فعالیت این صندوق رکورد تازه‌ای به شمار می‌رود.

07 اردیبهشت 1400
کد خبر : 37897
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

صندوق ضمانت صادرات در سال 99، با رکورد 3 میلیارد و 563 میلیون دلار بالاترین میزان پوشش ریسک‌های سیاسی و تجاری صادرکنندگان کشور را در طول ۵۰ ساله فعالیت خود به ثبت رساند.

این رقم در مقایسه با سال 98، رشد 35 درصدی را نشان‌ می‌دهد و پیش از آن رکورد پوشش‌های صادراتی صندوق ضمانت صادرات ایران مربوط به سال ۱۳۸۸ بود که حدود 3 میلیارد و۲۰۰ میلیون دلار پوشش‌های صادراتی ارائه شده بود.

همچنین ضریب پوشش صادرات (سهم پوشش صندوق از صادرات غیرنفتی) در۱۲ماهه سال ۱۳۹۹، به 10 درصد رسید که بالاتر از متوسط این شاخص در میان کشورهای اسلامی و در حال توسعه به شمار می‌رود .

صندوق ضمانت صادرات ایران در سال 99 معادل 10.5 میلیون دلار خسارت به صادرکنندگان در جهت تسهیل روند صادراتی آنان پرداخت کرد و 7.3 میلیون دلارنیز میزان بازیافت خسارت در سال گذشته بوده است.

صندوق ضمانت صادرات در نظر دارد در سال ۱۴۰۰ با توجه به شعار« تولید؛ پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» با تمرکز بر توانمند‌سازی صادرکنندگان خرد و متوسط، شرکت‌ها، مدیریت صادرات و کمک به ظرفیت‌سازی‌های جدید صادراتی، خدمات هرچه بهترو متنوع‌تری را به فعالان اقتصادی ارائه دهد .

صندوق ضمانت صادرات ایران به عنوان تنها موسسه بیمه‌اعتبار‌ صادراتی‌ (ECA)  ایران که همتای موسساتی نظیر ساچه ایتالیا، هرمس آلمان و سایناشور چین است با صدور انواع بیمه‌نامه و ضمانت‌نامه‌های اعتباری نقش مهمی در توسعه صادرات غیرنفتی ایفا می‌کند.

در شرایطی که مشکلات عدیده روابط بانکی و بیمه‌ای ناشی از تحریم‌های ناعادلانه ایالات متحده آمریکا، تاثیر نامطلوبی بر روابط تجاری کشور با بازارهای خارجی ایجاد کرده است، این صندوق دستاوردهای مهمی طی سال‌های دولت تدبیر و امید به ویژه در سال ۱۳۹۹ کسب کرده و به میزان قابل توجهی، با طراحی محصولات جایگزین، خلا حضور بانک‌های ایرانی در تجارت خارجی را مرتفع کرده است.

موضوعات :
در همین رابطه