رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

مظفر علیخانی در دومین همایش ملی چشم‌انداز اقتصاد صنایع پلاستیک

حمایت هم‌زمان دولت از عرضه و تقاضا ضرروت دارد

مظفر علیخانی با تشریح اثرات تحریم و کرونا بر اقتصاد ایران و تاکید بر پیوند زنجیره‌وار شاخص‌های اقتصادی، حمایت توامان دولت از عرضه و تقاضا برای خروج از وضعیت فعلی را ضروری دانست.

29 اردیبهشت 1400
کد خبر : 38133
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

معاون امور استان‌ها و تشکل‌های اتاق ایران با بیان اینکه ۸۵ درصد تولید داخلی کشور به تجارت بین‌الملل وابسته است، گفت: این وابستگی در کنار سایر عوامل باعث شد اقتصاد ایران از بحران کرونا تاثیرات منفی بیشتری بپذیرد.

مظفر علیخانی، معاون امور استان‌ها و تشکل‌های اتاق ایران در دومین همایش ملی چشم‌انداز اقتصاد صنایع پلاستیک در ایران ١۴٠٠ افزود: گسترش ویروس کرونا جهان را به چالش کشید و همه کسب‌وکارها را از عوارض منفی و مثبت خود متاثر کرد، اقتصاد، تجارت، اشتغال و معیشت مردم ایران نیز بیش از سایر کشورها از این موضوع متاثر شد.

او با بیان اینکه لازم است شدت آسیب‌پذیری اقتصاد ایران از چند بعد بررسی شود، ادامه داد: اقتصاد ایران به طور سنتی از مشکلات ساختاری از جمله نامساعد بودن محیط کسب‌وکار، پیچیدگی محیط قانونی و مقرراتی، تعدد مجوزها و هزینه‌های سربار که به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر تولید و تجارت ایران تحمیل شده رنج می‌برد که مشکلات را دوچندان کرده و از سوی دیگر در سال‌های اخیر، اقتصاد، تجارت فرامرزی، تولید و اشتغال ایران از مشکلات و ناملایمات ناشی از تحریم به شدت آسیب پذیر شده است.

علیخانی تصریح کرد: اثرات ناشی از کرونا از یک سمت عرضه را تحت تأثیر قرار داد و از سوی دیگر سمت تقاضا را دچار چالش کرد. تولید ایران ۸۵ درصد نیاز خود را از طریق واردات تامین می‌کند که شامل مواد اولیه، کالاهای واسطه‌ای، نهاده‌های تولید، ماشین‌آلات سرمایه‌ای و تکنولوژی مدرن است.

معاون امور استان‌ها و تشکل‌های اتاق ایران معتقد است: علاوه بر مشکلاتی که در تجارت بین‌الملل رخ داد، هم دسترسی به محصولات اساسی با مشکلاتی همراه شد، هم قیمت تمام شده افزایش یافت. دراین شرایط نظام تولید، توزیع و مصرف با مشکلاتی مواجه و دسترسی به بازارهای هدف صادراتی  با چالش روبه‌رو شد.

 او اظهار کرد: کشورها مرزهای خود را به روی کالاهای وارداتی بستند و رفت‌و‌آمد برای فعالان اقتصادی و بازرگانان و در عمل بازارسازی و بازاریابی متوقف شد و این دومین چالش اقتصاد ایران در این دوره بود.

علیخانی همچنین به نقل‌وانتقالات مالی و تنگناهایی که در این حوزه اتفاق افتاد اشاره و تاکید کرد: این موضوع به نوعی قدرت رقابت را به چالش کشید؛ کسب‌وکارها در کشورها تعطیل شد، حضور مردم در بازارها به شدت کاهش یافت و بازارها با رکود همراه شد.

معاون امور استان‌ها و تشکل‌های اتاق ایران ادامه داد: به این ترتیب تقاضا نیز کاهش یافت چون درآمدهای مردم به دنبال تعطیلی تولیدات و عدم فروش محصولات با کاهش جدی همراه شد. به دنبال آن درآمدهای فعالان اقتصادی و نیروی کار ماهر و غیر ماهر با مشکلات جدی دست و پنجه نرم کرد و قدرت خرید محصولات وارداتی و محصولات صادراتی در بازارهای خارجی به شدت کاهش یافت که آثار خود را روی تولید و تجارت و اقتصاد نشان داد.

علیخانی گفت: در چنین شرایطی رشد اقتصادی کاهش می یابد، تولید و تجارت و صادرت و واردات ما کاهش پیدا می کند و اندازه اقتصاد و به دنبال آن سفره مردم نیز کوچک می‌شود. این کوچک شدن سفره مردم به نوعی کوچک شدن سفره بازرگانان و در نهایت دولت را به دنبال دارد.

او از تغییر برخی خطوط تولید پس از همه‌گیری کرونا سخن گفت و افزود: با توجه به افزایش مصرف کالاهای بهداشتی و فرآیندهای درمانی و به دنبال آن کاهش برخی تولیدات دیگر، واحدهای تولیدی خطوط تولید خود را تغییر دادند و این موضوع در نهایت اقتصاد ایران و جهان را متوجه حوزه ای کرد که ارتباط مستقیم و غیرمستقیم با این ویروس و فرایند درمان آن داشت، بنابراین بخشی از تولید با رشد و بخشی از آن با رکود همراه شد.

او گفت: به دلیل مشکلات ساختاری اقتصاد ایران، تحریم‌ها، نا مساعد بودن فضای کسب‌وکار و برخی سیاست‌های نادرست، معیشت مردم ایران بیش از سایر کشورها تحت تاتیر قرار گرفت.

معاون امور تشکل‌های اتاق ایران درباره سیاست‌گذاری‌ها کشورها در این شرایط گفت: دولت‌های مختلف متناسب با شرایط، سیاست‌گذاری‌های مشخصی را در پیش گرفتند؛ به گونه‌ای که هم اقتصاد و هم مردم را در اولویت قرار دادند.

علیخانی با اشاره به سیاست‌های دیگر دولت‌ها اظهار کرد: برخی کشورها به واحدهای تولیدی با پرداخت یارانه‌ها به نسبت اسناد مالی و درآمدی آنها در دوران پیش از کرونا، درآمدهای این واحدها را تعدیل و تلاش کردند در کنار اینکه از تولید، عرضه، صادرات و واردات حمایت می‌کنند، از نیروهای کار که درآمد خود را از دست داده‌اند نیز بر اساس اسناد متقن درآمدی قبل از کرونا، درآمد آنها را تیز تامین کنند.

او معتقد است: دولت ایران نیز باید با اتکا با همین استدلال و در راستای به چرخش درآوردن اقتصاد، حمایت از عرضه و تقاضا را توامان مدنظر قرار دهد. دولت باید از سرمایه‌های انسانی، نیروی ماهر و نیمه ماهر و کرامت انسانی آنها حمایت کند و اجازه دهد ناامیدی نسبت به آینده در سطح جامعه پراکنده شود. در این بین تشکل‌های تخصصی کشور به عنوان حلقه‌های واسط بین مردم و دولت باید در این راستا همراه شده و همیاری هم از این بحران عبور کنیم.

در همین رابطه