رادیو مجازی اتاق ایران - 28 فروردین 1403

هادی حق شناس در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

کاندیداها به جای مطرح کردن آرزویشان، از راه تحقق آن بگویند

هادی حق شناس معتقد است: مناظره اقتصادی، برای اقتصاددان‌ها قانع کننده نبود. کاندیداها به جای شناسایی علت‌های آسیب‌های اقتصادی  و معرفی راهکارها، به بیان معلول‌ها پرداختند.

16 خرداد 1400
کد خبر : 38388
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

هادی حق‌شناس اقتصاددان در تحلیل مناظره اول گفت: اگر بخواهیم مناظره دیروز را از منظر اقتصادی، بررسی کنیم، می‌توان گفت که ‌بیشتر به کلیات مفاهیم اقتصادی پرداخته شد تا جایی شاید بتوان ادعا کرد که حتی به عناوین برنامه‌ها هم پرداخته نشد. در مناظره اول، کاندیداها مشغول ارزیابی همدیگر بودند؛ ارزیابی گفتاری، کرداری یا در خوشبینانه‌ترین حالت به ارزیابی سوابق یکدیگر مشغول بودند.

این اقتصاددان در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران افزود: واقعیت این است که من یک نوع متدولوژی، روش‌شناسی یا حتی راهبردی در بین کاندیداها ندیدم. ممکن است ایده‌آل‌ها،‌ آرمان‌ها و آرزوها را در هر مباحثه‌ای مطرح شود اما این به معنای داشتن یک راهبرد برای تحقق این آرزوها نیست. همه به دنبال تک نرخی کردن نرخ ارز، کاهش نرخ تورم، کاهش نرخ بیکاری و افزایش رشد اقتصادی هستیم و این آرزوی نه ما که همه کشورهاست. مهم راه‌های عملیاتی کردن این رویاهاست.

حق‌شناس در نقد روند مناظره دیروز گفت: شاید بتوان با آسیب‌شناسی وضع موجود و بررسی خطاهای دولت‌های گذشته به نکات خوبی دست یافت اما نباید روند مناظرات به این شکل پیش برود که صرفا به این خطاها اشاره شود. باید بررسی شود که  چرا اقتصاد ایران به چنین وضیعتی دچار شده است؟

این تحلیل‌گر مسائل اقتصادی گفت: در مناظره اقتصادی هیچ اشاره‌ای به دو تکانه‌ مهم اقتصاد ایران نشد. تکانه کرونا و تکانه تحریم بسیار بر اقتصاد ایران موثر بود. همین تکانه کرونا که اقتصاد ترکیه را به مرز تورم 20 درصدی کشاند در مناظره اقتصادی کاندیداها دیده نشد و برای جبران آسیب‌های آن آن به اقتصاد کشور، برنامه‌ای ارائه نشد.

او همچنین تاکید کرد: آنالیز مناظره دیروز نشان می‌دهد که کاندیداها بیشتر علاقه داشتند که به سوابق گذشته خود بپردازند و سوابق گذشته رقبای خود را نقد کنند و در بهترین حالت به جای اشاره به آسیب‌ها و فرصت‌های اقتصادی ایران و علت‌هایی که شرایط را برای اقتصاد ایران تنگ کرده،‌ بر معلول‌ها تمرکز کردند.

این اقتصاددان درباره شعارهایی مثل تک‌نرخی کردن ارز و ایجاد یک میلیون شغل و یارانه 450 هزار تومانی توضیح داد: شعارهایی از این جنس، توسط کسانی مطرح شد که در این کشور هم در سنوات گذشته مسئولیت داشته‌اند، هم تریبون. به عبارت دیگر کسانی از این جنس شعارها می‌دادند که در هر سه قوه حضور داشتند و می‌توانستند اگر دغدغه‌ای دارند، از این مسیر پیگیری کنند. تمام کسانی که دیروز در مناظره بودند خود بخشی از حاکمیت بودند. اگر اعتراضی برای ارز 4200 تومان وجود داشت، مصوبه آن از همین مجلسی که امروز تبدیل به منتقد دولت شده است، با موفقیت عبور کرده است؛ برنامه‌های این دولت در فضای انتزاعی اجرا نشده است.

حق‌شناس در پایان گفت: در سال جاری که قرار است حدود 8 میلیارد دلار ارز از منابع ارز دولتی در اختیار نهادهای کشاورزی قرار بگیرد، همین مجلس فعلی این پیشنهاد را پذیرفته و مصوب کرده است. بله ارز دو نرخی رانت و فساد به بار می‌آورد اما نامزدها بگویند چرا چنین شده است و چرا حالا برای آن‌ها این «معلول» مهم شده است؟

در همین رابطه