رادیو مجازی اتاق ایران - 27 فروردین 1403

ابوالفضل خاکی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

حمایت از تولید با برقراری تعاملات بین‌المللی میسر است

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران، برقراری تعامل با دنیا و استفاده از تسهیلات ویژه بین‌المللی را راه حمایت و رونق تولید ارزان و قابل رقابت دانست.

سارا ترابی

خبرنگار
19 خرداد 1400
کد خبر : 38424
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران، با انتقاد از بی‌توجهی نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نسبت به لزوم تقویت تولید و رشد صادرات، برقراری تعامل با دنیا و استفاده از تسهیلات ویژه بین‌المللی برای تولید ارزان و قابل رقابت را مورد تاکید قرار داد.

ابوالفضل خاکی، رئیس اتاق قم در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران گفت: شرایط اقتصادی آن طوری که امروز از سوی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری تشریح می‌شود، نیست. 4 الی 5 سال قبل تولیدکنندگان نیاز کارخانه به مواد اولیه و تجهیزات را با خریدهای مدت‌دار و سود حداکثر 4 درصد از کشورهای دیگر تهیه و وارد می‌کردند و با توجه به پایین بودن بهای تمام شده کالا توان رقابت در بازارهای صادراتی را داشتند.

رئیس اتاق قم با بیان اینکه به نظر می‌رسد نامزدهای انتخاباتی روی این بخش و مهیا کردن زمینه برقراری تعاملات بین‌المللی فکری نکرده‌اند، گفت: در این وضعیت مانند سال‌های اخیر مجبور خواهیم بود در ادامه مسیر برای تامین نیازهای تولیدی از تسهیلات گران‌قیمت داخلی با سودهای 18 تا 25 درصد استفاده کنیم. تولیدکننده برای توسعه فعالیت خود به تکنولوژی، ماشین‌آلات و مواد اولیه نیاز دارد و باید بتواند به کمک تسهیلات ارزان این نیازها را برآورده سازد در غیر این صورت توان رقابت در بازارهای بین‌المللی را از دست می‌دهد.

او ادامه داد: تولیدکنندگان دیگر کشورها با سود 2 تا 4 درصد کلیه تجهیزات خود را تهیه و در رقابت با محصولات ایرانی موفق عمل می‌کنند.

بر اساس اظهارات رئیس اتاق قم اگر بخواهیم تولید در کشور شکل واقعی بگیرد و اشتغالزایی رخ دهد به امکانات راحت و تسهیلات ویژه نیاز داریم. اینکه مجبور باشیم مواد اولیه تولید را از بورس کالا تا دو برابر قیمت واقعی خریداری کنیم خود یک مانع جدی در برابر تولید است.

خاکی دسترسی به تسهیلات گران داخلی و پیچیده بودن شرایط آن را مورد انتقاد قرار داد و گفت: در حال حاضر برای ارائه تسهیلات تنها واحد مسکونی را به عنوان وثیقه می‌پذیرند که آن هم با سود بالای 18 درصد درنظر گرفته می‌شود و گاهی تا 25 درصد هم می‌رسد. در این شرایط واحدهای تولیدی هستند که به تدریج در بازپرداخت تسهیلات دچار مشکل شده و به مزایده گذاشته و یا تعطیل می‌شوند.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری خواست تا برنامه خود را برای مقابله با مشکلات حاکم بر تولید تشریح کنند.

این فعال اقتصادی خاطر نشان کرد: وقتی امکان تعامل با دنیا برقرار شود خود به خود مسیر تجارت و در عین حال تولید مهیا می‌شود.

در همین رابطه