رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

در نشست شورای گفت‌و‌گوی ایلام مطرح شد

منطقه ویژه اقتصادی مهران تا قبل از پایان دولت تعیین تکلیف شود

وضعیت منطقه ویژه اقتصادی مهران یکی از مسائل مطرح شده در نشست شورای گفت و گوی استان ایلام بود که درخواست شد تا قبل از پایان فعالیت دولت تعیین تکلیف شود.

22 خرداد 1400
کد خبر : 38448
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

استاندار ایلام در نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی این استان بر ضرورت تعیین تکلیف وضعیت منطقه ویژه اقتصادی مهران تاکید کرد.

محمد نوذری گفت: کار ایجاد منطقه ویژه اقتصادی مهران از سال 1390 شتاب زده بوده که ضرورت دارد ملاحظات منطقه آزاد تجاری و ویژه اقتصادی براساس مدل توسعه ای مبتنی بر واقعیت های علمی و عملی در این موضوع لحاظ شود.

وی ادامه داد: با وجود گذشت چندین سال اما تاکنون این منطقه ویژه فاقد زیرساخت های لازم بوده که  می طلبد به صورت اورژانسی تا قبل از پایان فعالیت دولت کنونی این موضوع حل و فصل شود.

استاندار ایلام تاکید کرد: ضرورت دارد که موضوع حقوق مردم و سهامداران، وضعیت زمین، اهلیت متقاضیان سرمایه گذاری و  مشکلات حقوقی سرمایه گذاران این طرح در قالب کمیته ای تخصصی بررسی و نتیجه گیری شود.

نوذری اظهار کرد: منطقه ویژه اقتصادی دارای شرایط خاصی است که با استفاده بهینه از این ظرفیت   می توان کارهای مهمی را برای توسعه مرزی و اقتصادی منطقه انجام داد.

نماینده ایلام در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: در سال تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها ضرورت دارد که به مشکلات طرح هایی عظیم و بزرگی همچون منطقه ویژه اقتصادی مهران به صورت فوری رسیدگی شود.

علی اکبر بسطامی بیان کرد: طرح های بزرگی همچون منطقه ویژه اقتصادی از سال های گذشته در استان تصویب شده اما با مشکلات عدیده ای مواجه بوده که برای رونق بخشی به اقتصاد منطقه باید این مشکلات هر چه زودتر مرتفع شود.

وی ادامه داد: متاسفانه با گذشت چندین سال به سبب عدم کار کارشناسی هنوز منطقه ویژه اقتصادی به سرانجام نرسیده و این طرح عظیم که با هدف توسعه تولید، صادرات وجهش اقتصادی تصویب شده هیچگونه خروجی نداشته است.

نماینده ایلام در مجلس شورای اسلامی در پایان خواستار تعیین تکلیف این منطقه ویژه اقتصادی در مرز مهران شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایلام نیز در این نشست گفت: منطقه ویژه اقتصادی مهران یکی از زیرساخت های اصلی دستیابی به  توسعه اقتصادی در منطقه به شمار می رود.

شعبان فروتن بیان کرد: با توجه به اینکه این منطقه در زمینی به مساحت 800 هکتار از سال 1390 فعالیت خود را شروع کرده است، ضرورت دارد که کارهای لازم برای سرعت بخشیدن به اجرای این طرح مبتنی بر فعالیت ها کارشناسی شده انجام گیرد.

وی ادامه داد: منطقه ویژه اقتصادی مهران به سبب اینکه در همجواری کشور عراق واقع شده می تواند فرصت های جدیدی را برای کسب و کار و در نهایت اشتغال و رونق اقتصادی به وجود آورد.

فروتن تاکید کرد: این درحالی است که از این فرصت آنطور که شایسته بوده استفاده نشده و ضرورت دارد که همه برای راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی مهران اهتمام جدی داشته باشند.

مدیرعامل جدید سازمان همیاری شهرداری ایلا م نیز در این نشست گفت: منطقه ویژه مهران که در سال 1390 توسط هیات دولت تصویب و ابلاغ و متولی آن سازمان همیاری شهرداری تعیین شده است.

کورش ساغرچی بیان کرد: این منطقه ویژه اقتصادی در زمینی به گستره 800 هکتار بوده که تاکنون  22 قراراداد واگذاری از سال 1393تا سال 1396 در آن انجام شده است.

وی ادامه داد: در این مدت 4 واحد سرمایه گذاری در منطقه ویژه ساخت و ساز انجام داده اند که متاسفانه در حال حاضر غیر فعال هستند.

معاون امور اقتصادی استاندار ایلام نیز گفت: زیرساخت های منطقه ویژه اقتصادی مهران قرار بوده که از محل فروش زمین طرح ها به متقاضیان ایجاد شود.

جهانگیر رستم زاد بیان کرد: منطقه ویژه اقتصادی باید حصارکشی شود و پس از تعیین تکلیف قانونی وضعیت زمین در اختیار متقاضیان قرار گیرد.

وی ادامه داد: ضرورت دارد فرصت هایی در قالب بخش های کشاورزی، صنعت، گردشگری و تولیدی که برای این منطقه ویژه اقتصادی تعریف شده پس از جمع بندی به متقاضیان سرمایه گذاری واقعی در این منطقه واگذار شود.

مدیرکل بازرسی استان ایلام نیز در این نشست گفت: وضعیت منطقه ویژه اقتصادی مهران باید در مرحله نخست تعیین تکلیف قانونی و وضعیت زمین، متقاضیان از حیث اهلیت و وضعیت طرح های کارشناسی شده در آن مشخص شود.

مهدی اصلانی کرچی بیان کرد: باید با الگوبرداری از مناطق ویژه اقتصادی موفق سایر مناطق تلاش شود که زمینه لازم برای ورود سرمایه گذاران در زمینه بازرگانی، تولید و تجارت داخلی و خارجی در این استان نیز فراهم شود.

محمدعلی اقدسی رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام نیز در این نشست گفت: کمیته ای حقوقی باید به منظور تعیین تکلیف وضعیت حقوق اراضی منطقه ویژه اقتصادی مهران تشکیل شود.

رضا محمدرحیمی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت ایلام نیز گفت: کمیته ای به منظور تعیین     اولویت های اجرای طرح های دستگاه های تخصصی در منطقه ویژه اقتصادی تشکیل شود.

فرج امیدی رئیس اتحادیه صادرکنندگان ایلام نیز گفت: شرایط برای ایجاد واحدهای تولیدی صادرات محور در منطقه ویژه اقتصادی مهران باید فراهم شود.

موضوعات :
در همین رابطه