رادیو مجازی اتاق ایران - 3 اردیبهشت 1403

مرکز پژوهش‌های اتاق ایران منتشر کرد

رازهای بهبود محیط کسب و کار در اقتصاد ترکیه

در حالی که تا سال 2002، کل مبلغ سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ترکیه فقط 15 میلیارد دلار بود، این کشور از سال 2003 تا 2019 حـدود 217 میلیـارد دلار سرمایه خارجی جذب کرده است.

01 تیر 1400
کد خبر : 38600
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

مهم‌ترین میوه یک اقتصاد، رشد اقتصادی است. بالا بودن این عدد همواره موضوع مهمی در حکمرانی به‌حساب می‌آمده است. این اهمیـت در سال‌های اخیـر جنبـه حیاتی برای کشورها به خود گرفته است و به همین منظور کشورها به دنبال راه‌های گوناگون بـرای دسـتیابی بـه این هدف هستند.

امروز دیگر همه کشورها بر این حقیقت نائل شده‌اند که ارزان‌ترین روش بهبود رشد اقتصادی در هر کشور، بهبود محیط کسب‌وکار و سرمایه‌گذاری ناشی از آن است. در این راستا بررسی تجربیات سایر کشورهای موفق می‌تواند مفید باشد. بر اساس شاخص‌های بین‌المللی در میان کشورهای منطقه کشور ترکیه توانسته اسـت بـه بهبودهـایی در حوزه‌های مـرتبط بـا اقتصـاد و محـیط کسب‌وکار دست پیدا کند. لیکن بدیهی است که صرف وجود پیشرفت اقتصادی در یک کشور نمی‌تواند متضـمن این موضوع باشد که راحل‌های استفاده‌شده توسط کشور مذکور، برای کشور ما نیز مفید و کاربردی است و قبل از هرگونه الگوبرداری بایستی وضعیت کشور مورداشاره و شباهت‌ها و تفاوت‌های موجـود در سـاختار هـر دو کشور در نظر گرفته شوند

مرکز پژوهش‌های اتاق ایران در پژوهشی با عنوان «بررسی ابزارهای استفاده‌شده در کشور ترکیه در راستای بهبود محیط کسب‌وکار و سرمایه‌گذاری» ابتدا مختصات اقتصادی کشور ترکیه را بررسی کرده و درنهایت توضیح داده است که این کشور از چه سازوکاری برای قرار گرفتن در این ریل استفاده کرده است. در بخشی از این گزارش آماده است: کشور ترکیه توانسته است با انجام اصلاحات ساختاری بهبـود قابل‌توجهی در رتبه شاخص سـهولت انجـام کسب‌وکار بانـک جهـانی (کـه مهم‌ترین شـاخص ارزیـابی محـیط کسب‌وکار کشورهای مختلف است) ایجاد کند. به‌نحوی‌که رتبه این کشور از 93 در سال 2006 به 33 در سـال 2020 بهبودیافته است.

 

متن کامل گزارش را از اینجا دریافت کنید.

در همین رابطه