رادیو مجازی اتاق ایران - 1 اردیبهشت 1403

مجلس اختیار خود برای بررسی طرح صیانت را به یک کمیسیون ویژه واگذار کرد

عاقبت بعد از کشمکش‌های بسیار برای اصل هشتاد و پنجمی شدن طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی، نمایندگان مجلس به این درخواست رای دادند و بررسی این طرح به یک کمیسیون ویژه واگذار شد.

06 مرداد 1400
کد خبر : 39011
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

اعتراض صاحبان 50 کسب و کار مجازی و فعالان بخش خصوصی و جمع آوری بیش از 500 هزار امضا و دو نامه اعتراضی وزیر ارتباطات به رئیس مجلس و رئیس جمهور منتخب برای توقف و اصلاح طرح صیانت از کاربران فضای مجازی به جایی نرسید و بررسی طرح در مجلس ادامه پیدا کرد.

به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران درخواست تعدادی از نمایندگان مجلس که غالبا عضو یا نزدیک به طیف جبهه پایداری در مجلس هستند برای اصل هشتاد و پنجمی شدن این طرح امروز در مجلس تصویب شد.

رای امروز نمایندگان به این معناست که آنها اختیار قانونگذاری خود در این زمینه و بررسی و تصویب این طرح را به یک کمیسیون ویژه واگذار کرده اند تا با رای اعضای آن کمیسوین و تایید شورای نگهبان، این طرح برای مدتی محدود به صورت آزمایشی اجرا شود. در واقع کلیات و جزییات این طرح در جلسات این کمیسیون و نه در صحن مجلس و بدون اطلاع همه نمایندگان و رسانه‌ها بررسی و تصویب خواهد شد.

ابتدا قرار بود کمیسیون فرهنگی به ریاست مرتضی آقاتهرانی، قائم مقام جبهه پایداری مرجع رسیدگی و تصویب این طرح باشد؛ اما امروز در جلسه غیرعلنی مجلس درباره همین موضوع بحث شده و  قرار شد تا یک کمیسیون مشترک برای بررسی آن تشکیل شود. به علاوه موافقان اصل 85ای شدن این طرح وعده دادند جلسات کمیسیون مشترک برای بررسی طرح صیانت همانند کمیسوین ویژه برجام از طریق صدا و سیما پوشش داده شوند. اینکه این اتفاق بیفتد یا نه هنوز معلوم نیست اما قطعا با رای امروز مجلس اختیار تصمیم گیری درباره این طرح به جای 290 نماینده در اختیار یک جمع محدود 30 تا 50 نفره خواهد بود.

موافقان اصل 85ای شدن طرح صیانت از جمله سیدعلی یزدی‌خواه و ابوالفضل ابوترابی معتقد بودند از آنجا که این طرح 37 ماده دارد، بررسی آن در صحن مجلس نزدیک به سه ماه به طول خواهد انجامید و نباید وقت مجلس را صرف چنین طرح مفصلی کرد. به علاوه آنها معتقد بودند از مزایای اصل هشتاد و پنجمی شدن طرح، اجرای آزمایشی آن است تا در عمل مشکلات طرح قابل رفع باشد.

مخالفان طرح از جمله حسین محمدیاری و جلال محمودزاده معتقد بودند اساسا محتوای این طرح بیش از 900 هزار کسب و کار آنلاین که بیشتر آنها در اینستاگرام و تلگرام فعال هستند را به مخاطره خواهد انداخت. آنها معتقد بودند باید منتظر لایحه جامعی در این باره از سوی دولت سیزدهم بود.

به گفته نمایندگان مخالف در شرایطی که روی کار آمدن رئیسی مردم را به دولت امیدوار کرده بررسی این طرح بذر ناامیدی را در جامعه خواهد پاشید که دود آن تنها در چشم دولت و حامیانش خواهد رفت.

حالا باید منتظر ماند و دید این کمیسیون ویژه چه ترکیبی خواهد داشت و جزییات این طرح با چه کم و کیفی به تصویب خواهد رسید.

در همین رابطه