رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

در جلسه شورای گفت‌وگوی استان بوشهر اعلام شد

شرایط سفر لنج‌های تجاری بوشهر به‌زودی ابلاغ می‌شود

در نشست شورای گفت‌وگوی استان بوشهر با اشاره به صدور مجوز سفر جدید لنج‌های تجاری این استان، اعلام شد شرایط سفر این شناورها به بنادر کشورهای حاشیه خلیج‌فارس به‌زودی ابلاغ می‌شود.

11 مرداد 1400
کد خبر : 39048
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

چهل و نهمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان بوشهر برگزار شد. در ابتدای این نشست، رئیس اتاق بوشهر ضمن برشمردن موفقیت‌های شورای گفت‌وگوی استان، گفت: اختصاص سهمیه جداگانه 550 تن کنجاله به تولیدکنندگان خوراک آبزیان استان بوشهر در سامانه بازارگاه ازجمله دستاورد این شورا است.

خورشید گزدرازی برطرف شدن مشکل کارگزاران و ترخیص‌کاران گمرکی را از دیگر موفقیت‌ها دانست و تصریح کرد: الکترونیکی شدن اخذ استعلام قانون معادن و مبارزه با آفات چوب‌خوار نخیلات از موارد دیگر در راستای مصوبات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان بوشهر است.

او با اشاره به پیگیری برای اختصاص 30 هزار میلیارد از سوی وزیر جهاد کشاورزی برای مبارزه با آفات کشاورزی افزود: پیگیری برای تصویب این اعتبار در هیئت دولت امری مهم و ضروری است.

رئیس اتاق بوشهر با اشاره به مشکلات ناشی از عدم پرداخت تسهیلات مضاربه به تجار و بازرگانان و تأثیر منفی آن در محیط کسب‌وکار گفت: در این راستا حمایت از تجار و بازرگانان در نظام بانکی باید موردتوجه قرار بگیرد.

استاندار بوشهر نیز در این نشست با تأکید بر توجه نظام بانکی به حوزه بازرگانی و تجارت خارجی، گفت: برای تقویت بخش بازرگانی، تجارت و فعالان اقتصادی از هیچ کوششی نباید فروگذاری شود و حمایت از این حوزه امری مهم و ضروری است.

عبدالکریم گراوند رفع موانع سرمایه‌گذاری را مورد تأکید قرار داد و تصریح کرد: با فعال شدن بندر آزاد صنعتی بوشهر باید زمینه سرمایه‌گذاری در آن با رفع موانع فراهم شود.

استاندار بوشهر با قدردانی از همدلی و تعامل بخش‌های مختلف اقتصادی، بازرگانی و تجارت خارجی افزود: برنامه‌ها و طرح‌های مهم کارشناسی در این حوزه انجام شده که نتیجه همدلی و هم‌افزایی بخش دولتی و خصوصی است.

گراوند از سفر جدید ملوانان لنج‌های تجاری استان بوشهر خبر داد و تصریح کرد: با پیگیری‌های انجام شده مجوز سفر جدید لنج‌های تجاری استان بوشهر صادر شده و سفر لنج‌های سفاری از بنادر استان بوشهر به بنادر کشورهای حاشیه خلیج‌فارس به‌زودی ابلاغ می‌شود.

وی تصریح کرد: تا اصلاح ضوابط و مقررات در حوزه ته‌لنجی تلاش می‌شود معیشت فعالان بخش لنج‌های سفاری و تجاری دچار مشکل نشود.

استاندار بوشهر با بیان اینکه کرونا بیشترین صدمه به بخش خدمات وارد کرد: با توجه به اینکه بیش از 60 درصد اقتصاد استان بوشهر وابسته به بخش خدمات است در عرصه شیوع کرونا بیشترین آسیب به این بخش وارد شد که کمک به این حوزه موردتوجه ویژه قرار دارد. دیگر موارد دانست.

در ادامه شورا وارد دستور کار شد که دستور کار اول بررسی مشکلات ناشی از عدم پرداخت تسهیلات مضاربه به تجار و بازرگانان و تأثیر منفی آن در محیط کسب‌وکار بود.

خورشید گزدرازی، رئیس اتاق بوشهر گفت: از دیرباز استان بوشهر با تجارت و بازرگانی عجین بوده است و این کسب و حرفه بدون شک طیف وسیعی از سایر مشاغل را چه به‌طور مستقیم و یا غیرمستقیم تحت تأثیر قرار می‌دهد.

او افزود: هم‌اکنون نیز تجارت و بازرگانی قسمت اعظم اقتصاد استان را شامل شده و یکی از اصلی‌ترین منابع درآمد استان است و همان‌طور که میدانیم افراد زیادی در مشاغل مرتبط با آن در استان مشغول به کار می‌باشند از حمل‌ونقل زمینی و دریایی گرفته تا بیمه و بانک، صرافی و فروشگاه‌های مختلف تمامی این مشاغل جهت انجام امور تجاری خود نیاز به منابع مالی دارند تا موتور اقتصاد استان بتواند بچرخد.

گزدرازی خاطرنشان کرد: متأسفانه مدتی است بانک‌ها از پرداخت مضاربه به بازرگانان خودداری می‌کنند و با بخشنامه‌های صادره از پرداخت مضاربه به تجار و بازرگانان ممانعت به عمل می‌آورند. بعد از بحث و بررسی مقرر شد نامه‌ای با هماهنگی اتاق بازرگانی تنظیم و با امضای استاندار به ریاست بانک مرکزی ارسال شود تا بخشنامه اصلاح گردد همچنین تا زمان اصلاح جناب زرین فر هماهنگی لازم جهت اعمال موضوع توسط بانک‌ها انجام دهند.

دستور دوم جلسه بررسی مشکلات سرمایه‌گذاران خارجی ناشی از عدم توانایی ثبت اطلاعات در سامانه جدید چک صیاد بود. پورجم، قائم‌مقام دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان بوشهر اظهار کرد: فرآیند جدید چک، نیازمند داشتن توکن در بستر اینترنت بانک است که فرد بتواند اطلاعات هویتی خود و دریافت‌کننده را در سامانه مذکور ثبت کند. ازآنجاکه با توجه به قانون مبارزه با پول‌شویی، دسترسی به اینترنت بانک، همراه بانک برای افراد خارجی در برخی بانک‌های عامل تعریف نشده است و این امر مستلزم طی زمان و انجام بروکراسی خاصی است. لذا با توجه به اهمیت سرمایه‌گذاری خارجی و تأثیر آن در فضای کسب‌وکار که باعث عدم دسترسی سرمایه‌گذاران خارجی به اینترنت بانک جهت انجام امور مالی مربوطه در برخی بانک‌های عامل در استان و دلسرد شدن سرمایه‌گذاران خارجی برای سرمایه‌گذاری شده است که بعد از بحث و بررسی مقرر شد با توجه به مشکل خبرگان بانکی با مشارکت اتاق نامه‌ای تنظیم و به امضا استاندار به بانک مرکزی و وزارت اقتصاد ارسال کنند.

دستور سوم جلسه الکترونیکی نمودن فرآیند صدور مجوزهای گردشگری و استعلامات مربوطه در راستای بهبود محیط کسب‌وکار بود. پورجم، قائم‌مقام دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان بوشهر اظهار کرد: صنعت گردشگری به‌عنوان بهترین و بهینه‌ترین جایگزین برای نفت در اقتصاد تک‌محصولی ایران سخن به میان می‌آید. گردشگری پتانسیل اقتصادی عظیمی را برای مقصدی که می‌خواهد صنعت گردشگری خود را توسعه دهد به همراه دارد. اشتغال، صرافی، واردات و مالیات تنها چند مورد از راه‌هایی است که گردشگری می‌تواند پول را به مقصد برساند.

او افزود فرایند صدور مجوزهای گردشگری با توجه به تعدد استعلامات موردنیاز، به‌عنوان یکی از گردنه‌های فساد و همچنین بروز نارضایتی در بین سرمایه‌گذاران شناخته می‌شود. این فرآیند در درون خود فرآیند تغییر کاربری و واگذاری اراضی ملی را نیز شامل می‌شود و به همین دلیل زمان موردنیاز برای صدور چنین مجوزهایی گاه به بیش از دو سال به طول می‌انجامد. لذا با توجه به اهمیت موضوع گردشگری، دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان بوشهر الکترونیکی کردن فرآیند صدور مجوزهای گردشگری جهت بهبود محیط کسب‌وکار را در دستور کار خود قرار داده است که بعد از بحث و بررسی مقرر شد با توجه به اینکه استان بوشهر پایلوت سامانه الکترونیکی است جناب زرین فر موضوع را پیگیری کنند و این طرح در سامانه قرار گیرد در چهل و نهمین جلسه شورای گفت‌وگو دولت و بخش خصوصی مطرح شد.

موضوعات :
در همین رابطه