رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق ایلام در دیدار با هیات عراقی مطرح کرد

ایجاد بازارچه‌های جدید میان ایلام و عراق زمینه‌ساز توسعه روابط اقتصادی است

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایلام ایجاد بازارچه‌های جدید بین این استان با کشور عراق را زمینه‌ساز توسعه روابط اقتصادی دوجانبه‌عنوان کرد.

16 مرداد 1400
کد خبر : 39091
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایلام گفت: بحث توسعه روابط اقتصادی و تجاری بین ایران و عراق همواره جزو اولویت‌های کاری است و استان‌های مرزی کشورمان اهتمام جدی به این موضوع برای گسترش روابط اقتصادی و تجاری دارند.

شعبان فروتن در نشست مسئولان استان ایلام با رئیس پایانه‌های مرزی کشور عراق و هیات همراه، ادامه داد: توسعه مرزها و بازارچه‌ها با کشور همسایه به‌منظور توسعه صادرات غیرنفتی مانند ایجاد بازارچه‌های هلاله شمالی، چنگوله و چیلات ضرورت دارد چراکه عراق یکی از مهم‌ترین شرکای تجاری و اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود.

رئیس اتاق ایلام اظهار کرد: با توجه به فرا رسیدن ایام محرم و تعطیلی مرز مهران انتظار این است در این فرصت مرز و بازارچه‌های جدید به‌عنوان پشتیبان مرز مهران برای جلوگیری از قطع صادرات فعال شوند.

فروتن از طرف عراقی خواست برای رفع مشکل عدم صدور روادید بلندمدت برای تجار و اطلاع‌رسانی در ارتباط با تعطیلی مرز از سوی این کشور اقدام کند.

او ایجاد شهرک‌های صنعتی مشترک در مرزها با عراق به‌منظور توسعه روابط اقتصادی دو سویه و استفاده از سرمایه‌گذاری مشترک و وضع تفاهم‌نامه تعرفه ترجیحی با کشور عراق که بر اساس آن دو گمرک کشور مجاز به واردات از کشور مقابل بدون وضع تعرفه‌های مصوب و قانونی دو کشور می‌شود را خواستار شد.

رئیس اتاق ایلام ایجاد زیرساخت‌های آزمایشگاه و کنترل کیفیت در مرز در جهت تسریع در کاهش زمان ترخیص کالاهایی که تاریخ‌مصرف محدود دارند، افزایش ساعت کاری عراق برای جلوگیری از رسوب کالا در مرز و تجهیز گمرک عراق به ایکس ری را جزو ضروری‌ترین کارها در مرز عنوان کرد.

فروتن تشکیل کارگروه مشترک دو کشور با حضور مسئولان اقتصادی و گمرک و بخش خصوصی به‌صورت ماهانه، تسهیل در صدور مجوزهای سرمایه‌گذاری، اعلام محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها 15 روز قبل از اجرا به مقامات گمرک ایرانی، تلاش برای حذف ویزا یا صدور ویزای تجاری و امکان تردد تجار ایرانی در گمرک عراق و ایجاد وحدت رویه در تعرفه‌های گمرکی در تمامی گذرگاه‌های مرزی را خواستار شد.

استاندار ایلام نیز در این نشست گفت: بازگشایی گذرگاه‌های مرزی چنگوله، چیلات و هلاله شمالی افقی روشن پیش روی مردم دو کشور ایران و عراق خواهد گشود.

محمد نوذری با اشاره به ظرفیت‌ها و اشتراکات فراوان بین مردم دو طرف مرز گفت: ملت‌های ایران و عراق همواره در مبارزه با تروریسم در کنار هم و برای دفاع از آزادی و کیان خود ایستاده‌اند.

او افزود: اشتراکات فرهنگی بسیاری بین مردم استان ایلام و استان‌های هم‌جوار در کشور عراق ازجمله واسط، میسان و دیاله وجود دارد که به دنبال تقویت این اشتراکات هستیم و نیاز است که مراودات مرزی در خصوص مسائل اقتصادی، تجارت و بازرگانی و مسائل فرهنگی را افزایش دهیم و این نیاز به همکاری روزافزون دو طرف عراقی و ایرانی دارد.

استاندار ایلام با اشاره به تصویب بازارچه‌های مرزی چیلات و چنگوله در هیات دولت اظهار کرد: ما بحث زیرساخت‌های این دو بازارچه را انجام داده‌ایم و لازم است طرف عراقی نیز در این زمینه پای‌کار بیاید.

او در ادامه ضمن تقدیر از تصویب مرز شهابی در کشور عراق آن را گام مهمی در توسعه روابط تجاری ایران و عراق عنوان کرد و گفت: در این راستا پیشنهاد می‌شود یک هیات از طرفین بین کارشناسان ایرانی و عراقی تشکیل شود و از زیرساخت‌های موجود در مرز چنگوله یا شهابی بازدید کنند.

نوذری در ادامه خواستار بازگشایی و تصویب بازارچه‌های مرزی چیلات و هلاله شمالی در استان‌های میسان و دیاله شد و تصریح کرد: بازگشایی این دو بازارچه و گذر مرزی می‌تواند نقش حائز اهمیتی در بحث مراودات تجاری، بازرگانی، فرهنگی و مذهبی داشته باشد.

الوائلی، رئیس پایانه‌های مرزی کشور عراق نیز در این دیدار ضمن تشکر از حسن استقبال و میهمان‌نوازی طرف ایرانی و مسئولان استان ایلام گفت: هدف اصلی ما از سفر به ایلام دیدار با مسئولان استان و بازدید از بازارچه شهابی یا چنگوله است.

این مقام عراقی با اشاره به تفاهماتی که در سفر نخست‌وزیر سابق عراق به ایران اظهار کرد: در این تفاهم‌نامه مقرر شده کمیته‌ مشترکی برای گذرگاه‌های مرزی تشکیل شود که اگر این کمیته ایجاد شده بود ما الآن شاهد بازگشایی این مرزها بودیم.

الوائلی در ادامه خواستار تشکیل این کمیته در سریع‌ترین زمان ممکن شد و خاطرنشان کرد: ما برای نشان دادن حسن نیت و توجهاتی که به مرزهای خود با کشور ایران داریم مرز چیلات را نیز به دولت مرکزی پیشنهاد خواهیم داد.

او در پایان اضافه کرد: تلاش می‌شود که در استان‌های واسط و میسان خواسته‌های استان ایلام در بحث بازگشایی گذرگاه‌های مرزی پیگیری شوند.

موضوعات :
در همین رابطه