رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد

امسال تورم کالاهای وارداتی 1.6 درصد کاهش داشته است

گزارش مرکز آمار ایران از وضعیت نرخ تورم کالاهای وارداتی نشان می دهد که امسال شاخص قیمت ریالی کالاهای وارداتی نسبت به سال قبل با کاهش 1.6 درصدی مواجه بوده است.

07 شهریور 1400
کد خبر : 39342
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

گزارش مرکز آمار ایران از وضعیت نرخ تورم کالاهای وارداتی نشان می دهد که امسال شاخص قیمت ریالی کالاهای وارداتی نسبت به سال قبل با کاهش 1.6 درصدی مواجه بوده و برابر با 533 درصد است. همچنین تغییرات میانگین شاخص قیمت کالاهای وارداتی مبتنی بر داده­ های دلاری هم در سال ١٤٠٠ برابر با ٥٢.٧ درصد بوده است که در مقایسه با  تورم ٤٧.٤ درصدی سال قبل، حدود ٥.٣ درصد افزایش داشته است. در گروه­ های اصلی کمترین نرخ تورم سالانه در بخش ریالی مربوط به گروه « پوست خام، چرم، پوست‌هاى نرم و اشیاء ساخته شده از این مواد و...» با 1.4 درصد و بیشترین نرخ مربوط به گروه « آلات و دستگاه‌هاى اپتیک، عکاسى، سینماتوگرافى و...»  با ٧١٨.٦ درصد است.

به علاوه تورم نقطه به نقطه کالاهای وارداتی مبتنی بر داده­ های ریالی در بهار امسال نسبت به فصل مشابه سال قبل ٥٠٥.٩ درصد است که در مقایسه با تورم ٥٥٨.٣ درصدی زمستان سال قبل، حدود ٥٢.٤ درصد کاهش داشته است. همچنین تغییرات شاخص قیمت کالاهای وارداتی مبتنی بر داده­ های دلاری امسال نسبت به فصل مشابه سال قبل ٥٨.٦ درصد است که در مقایسه با تورم نقطه به نقطه زمستان سال 99 که 56 درصد بوده، حدود ٢.٦ درصد افزایش داشته است. در گروه‌های اصلی، کمترین نرخ تورم نقطه به نقطه در بخش ریالی مربوط به گروه « پوست خام، چرم، پوست‌هاى نرم و اشیاء ساخته شده از این مواد و...» با ١١.٣ درصد و بیشترین نرخ مربوط به گروه «آلات و دستگاه‌هاى اپتیک، عکاسى، سینماتوگرافى و ...» با ٨٥٧ درصد است.

افزون بر این تورم فصلی کالاهای وارداتی مبتنی بر داده­ های ریالی در فصل بهار ١٤٠٠ نسبت به فصل قبل، ٥٤.٤ درصد است که در مقایسه با تورم 45.4 درصدی زمستان 99 حدود ٨.٩ درصد افزایش داشته است. همچنین تغییرات شاخص قیمت کالاهای وارداتی مبتنی بر داده­ های دلاری نیز در فصل بهار ١٤٠٠ نسبت به فصل قبل، ١٢.٧ درصد است که در مقایسه با تورم فصلی زمستان ٩٩ که این عدد برابر با ١٢.٨ درصد بوده، حدود ٠.١ درصد کاهش داشته است. در گروه­ های اصلی کمترین نرخ تورم فصلی در بخش ریالی مربوط به گروه «خمیر چوب یا سایر مواد الیافى سلولزى و ...» با ٤.١ درصد و بیشترین نرخ مربوط به گروه«آلات و دستگاه‌هاى اپتیک، عکاسى، سینماتوگرافى و ...» با ٧٧.٥ درصد است. همچنین بیشترین کاهش مربوط به گروه «مروارید طبیعی یا پرورده، سنگ­های گرانبها یا نیمه گرانبها و ...» با ٢.٢- درصد است.

در همین رابطه