رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق ایلام در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

دولت نیم درصد از درآمد نفت و گاز ایلام را به استان اختصاص دهد

استان ایلام بیش از 11 درصد نفت و گاز کشور را تأمین می‌کند و اگر دولت از این میزان حتی نیم درصد را هم به خود استان اختصاص بدهد خیلی از محرومیت‌های ایلام از بین خواهد رفت.

11 شهریور 1400
کد خبر : 39408
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق ایلام معتقد است: این استان باوجود برخورداری از ظرفیت‌های اقتصادی قابل‌توجه، به‌واسطه سیاست‌های اعمالی در دولت‌‌های گذشته، بهره ناچیزی از موهبات این ظرفیت‎ها برده است.

شعبان فروتن در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران در مورد انتظارات منطقه‌ای از دولت جدید، می‌گوید: طبیعی است که در هر استانی اولویت‌ها با استانی دیگر متفاوت است و بنابراین اولاً نمی‌توان یک نسخه واحد برای همه استان‌ها پیچید و ثانیاً هر دولتی با توجه به مستنداتی که در دست دارد بهتر می‌تواند اولویت‌های منطقه‌ای در هر استان را تعیین و پیگیری کند.

او ادامه می‌دهد: قدر مسلم در استان ایلام مزیت‎هایی وجود دارد که توجه و سرمایه‌گذاری بر روی آنها می‌تواند خیلی زودتر ما را به نتایج دلخواه برساند. در استان ایلام منابع نفت و گاز، وجود 430 کیلومتر مرز مشترک با عراق، آب و کشاورزی و دامداری، جنگل‌های بی‌نظیر بلوط و دیگر جاذبه‌های توریستی مزیت‎هایی است که باید از آنها استفاده کرد.

فروتن تأکید می‌کند: وجود این وسعت مرز مشترک پتانسیل‌های ارزآوری خوبی نه‌فقط برای ایلام که برای کشور دارد. به‌هرحال دروازه عتبات عالیات در مرز مهران و استان ایلام است. در ایلام دو منطقه ویژه و منطقه آزاد وجود دارد که ظرفیت‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری هستند.

او با بیان اینکه باوجود همه این پتانسیل‌ها استان ایلام از استان‌های محروم ایران است می‌گوید: انتظار ما از دولت این است که بستر استفاده از این ظرفیت‌ها را ایجاد کند تا محرومیت و بیکاری از استان حاصلخیز ما رخت بربندد.

فروتن با بیان اینکه استان ایلام بیش از 11 درصد نفت و گاز کشور را تأمین می‌کند می‌افزاید: اگر دولت از این میزان حتی نیم درصد را هم به خود استان اختصاص بدهد خیلی از محرومیت‌های ایلام برطرف خواهد شد. امکانات خیلی خوبی اینجا وجود دارد اما متأسفانه برای خود استان به کار گرفته نمی‌شود.

به عقیده او، ظرفیتی که در خود استان ایلام وجود دارد با توجه به اینکه استان کوچکی است و جمعیت زیادی ندارد می‌تواند توسعه ایجاد کند و جلوی مهاجرت جوانان ما از این استان را بگیرد.

موضوعات :
در همین رابطه