رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

کیوان کاشفی در دیدار با معاون بانک ملی ایران

بانک‌ها باید با کاهش بروکراسی اداری، مشتری‌مداری را افزایش دهند

عضو هیات رئیسه اتاق ایران با نفس‌گیر خواندن بروکراسی اداری بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات به فعالان اقتصادی، بر لزوم تسهیل این فرایند و افزایش مشتری‌مداری در نظام بانکی تأکید کرد.

20 شهریور 1400
کد خبر : 39531
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

عضو هیات رئیسه اتاق ایران با اشاره به قدمت و جایگاه بانک ملی ایران و همکاری که عمده فعالان اقتصادی بزرگ و خرد با این بانک داشتند، افزود: این امر سطح توقع از بانک ملی را بالا برده و مسئولیت این بانک را سنگین‌تر کرده است.

کیوان کاشفی در نشست فعالان اقتصادی کرمانشاه با معاون شعب و مدیر امور شعب منطقه یک بانک ملی ایران، ادامه داد: البته اکنون تعامل فعالان اقتصادی با بانک‌ها دچار پیچیدگی و مشکلاتی شده است که توقع داریم اقداماتی برای تسهیلگری در این زمینه صورت گیرد.

رئیس اتاق کرمانشاه به بیان مهم‌ترین چالش‌های فعالان اقتصادی با بانک‌ها و انتظاراتی که از نظام بانکی کشور وجود دارد اشاره کرد و یادآور شد: یکی از مهم‌ترین چالش‌های ما محدودیت سقف اختیارات شعب استانی خصوصاً در زمین پرداخت تسهیلات است.

 اعلام حمایت بانک ملی از طرح‌های اقتصادی کرمانشاه

در ادامه معاون شعب بانک ملی ایران با اشاره به اصلاح اساسی سیاست‌های اعتباری بانک ملی ایران بعد از ۱۰ سال، گفت: از طرح‌های اشتغال‌زای اولویت‌دار که برای کشور ارزآوری داشته باشد تا ۱۰ هزار میلیارد ریال حمایت می‌کنیم.

حسن مونسان، با اشاره به تغییر برخی از سیاست‌های این بانک در راستای حمایت از تولید کشور، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی که انجام دادیم اصلاح سیاست‌های اعتباری بانک ملی بود که طی یک دهه اخیر تغییرات چندانی نکرده بود.

وی افزود: یک بخش مهم از این اصلاحات مربوط به افزایش اختیار مدیران استانی است که در قالب این اصلاحات سه تا شش برابر افزایش پیدا کرده است.

معاون شعب بانک ملی ایران خاطرنشان کرد: اگر در استانی نیاز باشد افزایش اختیار مدیران را بیشتر هم خواهیم کرد.

 مونسان تأکید کرد: افزایش اختیار مدیران صرفاً به مدیران استان‌ها محدود نشده و اختیارات شعب بانکی نیز افزایش یافته است.

 وی همچنین از تدوین بسته‌های حمایتی در زمینه‌های مختلف خبر داد تا بتواند در این شرایط سخت اقتصادی کشور کارهای بانکی را روان‌تر پیش برد و افزود: یکی از مهم‌ترین این بسته‌ها مختص به فروشندگان و خریداران کالا در بورس کالا و انرژی است.

مونسان با اشاره به تدوین بسته ویژه پتروشیمی‌ها و فولادی‌ها که در مراحل کارشناسی بوده و ظرف یک ماه آینده تعیین تکلیف می‌شود، یادآور شد: بسته دیگر ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان است که در قالب آن اختیارات حمایت از این بنگاه‌ها تا ۱۲ برابر افزایش پیدا کرده است.

معاون شعب بانک ملی ایران همچنین از تدوین بسته «صدف» برای حمایت از عموم مردم به دلیل شرایط سخت اقتصادی خبر داد که تا پایان شهریور رونمایی خواهد شد و عنوان کرد: در قالب این بسته تا سقف ۲۵۰ میلیون تومان با شرایط آسان به مردم تسهیلات داده خواهد شد.

مونسان با بیان اینکه بانک ملی ایران در زمینه‌های مختلف دیگر نیز برنامه‌های متعددی دارد، گفت: برای حمایت از شرکت‌های سلامت‌محور، شرکت‌های صادرات محور، تکمیل واحدهای نیمه‌تمام، حوزه خدمات الکترونیک و ... نیز تسهیلاتی را در نظر گرفتیم.

وی همچنین از مشارکت بانک ملی ایران در کمک به زیرساخت‌های کشور در حوزه راه، آب و فاضلاب، گاز و ... یاد و عنوان کرد: برای نمونه اخیراً بانک ملی برای احداث یکی از آزادراه‌های استان کرمانشاه اعلام آمادگی کرده است.

معاون شعب بانک ملی ایران در ادامه حمایت از واحدهای تولیدی در سالی که با نام تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها نام‌گذاری شده را از مهم‌ترین راهبردهای بانک ملی اعلام کرد و یادآور شد: در همین راستا بنا داریم از طرح‌های بزرگ اولویت‌دار که بازارهای صادراتی و ارزآوری داشته باشند، حمایت داشته باشیم.

مونسان خاطرنشان کرد: میزان حمایتی که برای این بنگاه‌ها در نظر گرفته شده بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال تنها از سوی بانک ملی است، اما برای بیش از این مقدار نیازمند استفاده از ظرفیت کنسرسیومی از بانک‌ها هستیم.

وی تأکید کرد: البته پرداخت این تسهیلات در شرایطی صورت می‌گیرد که در آن مقطع زمانی بانک ملی منابع مالی کافی در اختیار داشته باشد.

معاون شعب بانک ملی ایران سپس به مشکلاتی که از سوی برخی فعالان اقتصادی مطرح شد پاسخ داد که یکی از موارد آن سخت‌گیری بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات و طی کردن بیش از ۴۰ مرحله بود و افزود: چنین چیزی اگر در بانک ملی رخ داده صرفاً ناشی از اعمال سلیقه است و مبنای قانونی ندارد.

وی افزود: ما در بانک ملی کاهش بروکراسی اداری را همواره در برنامه داشتیم.

یکی دیگر از مواردی که مونسان در پاسخ به مشکلات فعالان اقتصادی به آن پاسخ داد قانونی بودن پذیرش سند طرح‌های صنعتی به‌عنوان وثیقه بانکی بود و یادآور شد: برخی انتقادات نیز به کارشناسی بانک‌ها وارد است که در پاسخ به این موضوع نیز باید بگویم اگرچه کارشناسی برای استارت هر پروژه لازم است، اما جنبه تصمیم‌گیری نهایی ندارد.

وی همچنین اعلام آمادگی کرد برای کمک به حل مشکلات مبادلات تجاری فعالان اقتصادی کرمانشاه، نمایندگان صرافی بانک ملی در اتاق بازرگانی استان حضور یابند تا بتوان برای کمک به حل معاملات تجاری به توافقاتی رسید.

معاون شعب بانک ملی ایران همچنین از آمادگی بانک ملی برای کمک به تأمین مالی پروژه پتروشیمی هشت هزار میلیارد ریالی کرمانشاه که قرار است با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی اجرا شود، خبر داد.

وی در پایان با بیان اینکه بانک ملی بانک حاکمیتی است و بعد انتفاعی ندارد، عنوان کرد تمام تلاش خود را برای کمک به اقتصاد کشور انجام می‌دهیم، اما قبول داریم که فاصله زیادی با مرتفع کردن همه دغدغه‌های فعالان اقتصادی داریم.

در همین رابطه