رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

رییس اتاق اهواز در نشست کارگروه صادرات غیرنفتی خوزستان

بخش خصوصی خواستار مشارکت در ساماندهی مرز چذابه است

رییس اتاق اهواز در نشست کارگروه صادرات غیرنفتی خوزستان با اشاره به شرایط نامساعد مرکز چذابه، اعلام کرد: بخش خصوصی می‌تواند در این زمینه مشارکت و سرمایه‌گذاری کند.

30 شهریور 1400
کد خبر : 39670
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رییس اتاق اهواز با بیان به اینکه وضعیت بارانداز مرز چذابه نیازمند ساماندهی دارد، گفت: بخش خصوصی می‌تواند با مشارکت و سرمایه‌گذاری در این مرز، به بهبود شرایط و تسهیل امور تجاری در این نقطه کمک کند.

شهلا عموری، در نشست کارگروه صادرات غیرنفتی خوزستان با موضوع بررسی مبادلات کالا از مرزهای چذابه و شلمچه، با اشاره به اینکه بارانداز فعلی مرز چذابه هم‌اکنون در اختیار شهرداری بستان است افزود: در صورت واگذاری زمین به اتاق اهواز، اقدامات عمرانی و زیرساختی برای بهبود وضعیت صادرات غیرنفتی در این مرز انجام خواهد شد.

او با اشاره به اینکه غرفه‌های تجاری در بارانداز مرز چذابه به شکل کانکس وجود دارند ادامه داد: این شرایط در شان تجارت خارجی استان خوزستان نیست و حتما باید ساماندهی شوند.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان با اشاره به تصمیم‌گیری‌هایی که پیش از این صورت گرفت گفت:مشکل اساسی در مرز چذابه بی‌توجهی به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته است.

عموری، با اشاره به اینکه همزمان با تملک زمین بارانداز توسط شهرداری بستان، برخی دیگر از فعالان اقتصادی به خرید زمین و سرمایه‌گذاری در این محدوده از مرز اقدام کرده‌اند افزود:با گذشت سال‌های طولانی، این سرمایه‌گذاران موفق به بهره‌برداری نشده‌اند.

او با تاکید بر اینکه مدیریت واحد در مرز چذابه باید با جدیت دنبال و محقق شود افزود: نباید اجازه داد که این مرز به صورت چند مدیریتی اداره شود.

رییس اتاق اهواز گفت: از جمله تبعات اداره مرز چذابه به واسطه پراکندگی مدیریت، کاهش صادرات غیرنفتی و همچنین توقف کامیون‌های حمل کالا به دلیل ظن قاچاق است و این تبعات، باعث تحمیل خسارات سنگین به تجار و فعالان اقتصادی در حوزه تجارت خارجی شده است.

مردم استان را نمی‌توان معطل مدیریت ناکارآمد کرد

استاندار خوزستان گفت: مردم خوزستان را بیش از این نمی‌توان معطل ساختار ناکارآمد و مدیریت ضعیف بکنیم و باید تصمیمات درستی برای رفع مشکلات استان گرفته شود.

صادق خلیلیان در حاشیه  این کارگروه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه امکانات خوبی در استان برای توسعه و رونق صادرات وجود دارد افزود: ۲ مرز بین‌المللی چذابه و شلمچه در خوزستان برای انجام فعالیت اقتصادی و صادراتی شرایط بسیار خوبی دارند.

او گفت: در نشست امروز موانع انجام فعالیت‌های اقتصادی در این دو مرز مورد بررسی قرار گرفت و تصمیماتی در تسهیل توسعه صادرات از این مرزها گرفته شد؛ رونق تجارت در مرزهای خوزستان پشتوانه تولید ملی و تولید استان و رفع بیکاری خواهد شد.

استاندار خوزستان ادامه داد: امید است با رونق صادرات از مرزهای شلمچه و چذابه شاهد رفع  مشکلاتی باشیم که در چند سال اخیر گریبانگیر خوزستان شده است.

خلیلیان با بیان اینکه یک هفته به مدیران مربوطه، مهلت داده شده تا مشکلات موجود در این مرزها را برطرف کنند، افزود: پس از یک هفته نحوه رسیدگی به مشکلات مورد بررسی قرار خواهد گرفت و تصمیمات نهایی گرفته خواهد شد.

مرزهای زمینی چذابه و شلمچه به تدریج از تیر۱۳۸۲ پس از سرنگونی رژیم بعثی عراق برای صادرات کالا و در مهر همان سال برای عزیمت کاروان‌های زیارتی عتبات عالیات بازگشایی شدند.

استان خوزستان با ۲ استان عراقی میسان با مرکزیت شهر العماره و استان بصره با مرکزیت شهر بصره مناسبات تجاری، فرهنگی و آموزشی دارد.

مرز تجاری چذابه در شهرستان دشت آزادگان در غرب خوزستان و در ۱۱۰ کیومتری اهواز واقع است.

تا پیش از شیوع کرونا، به طور متوسط روزانه از هر دو مرز شلمچه و چذابه ۴۰۰ کامیون کالای صادراتی به کشور عراق اعزام می‌شد.

موضوعات :
در همین رابطه