رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

رئیس اتاق ایلام در دیدار با رئیس‌کل گمرک ایران

فعالیت‌های صادراتی با عراق در مرز مهران تقویت شود

رئیس اتاق ایلام می‌گوید: تداخل کاری در مرز مهران باعث اختلال در روند کار صادرات شده است و باید با رفع این مشکلات، فعالیت‌های صادراتی در این مرز بین‌المللی با کشور عراق تقویت شود.

04 مهر 1400
کد خبر : 39743
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایلام با تأکید بر ضرورت تقویت فعالیت صادراتی در مرز بین‌المللی مهران با کشور عراق گفت: توسعه صادرات غیرنفتی جزو رویکردهای اساسی است که می‌تواند تحولی عظیم در عرصه اقتصادی ایجاد کند.

شعبان فروتن در نشست با رئیس‌کل گمرک ایران به مشکلات فراروی تجار و بازرگانان در مرز مهران در خصوص تداخل کاری در عرصه صادرات اشاره کرد و افزود: درحالی‌که بر اساس قانون مدیریت واحد مرز بین‌المللی مهران به گمرکات محول شده اما تداخل کاری در مرز مهران در زمینه صادرات باعث اختلال در روند کار شده است که ضرورت دارد مدیریت واحد مرز یعنی صفر تا صد کار مربوط به صادرات به گمرکات واگذار شود.

رئیس اتاق ایلام به کمبود غرفه تجاری در مرز مهران نیز اشاره کرد و گفت: غرفه‌های تجاری موجود در مرز بین‌المللی مهران جوابگوی حجم فعالیت تجار نیست و باید افزایش یابد.

فروتن با بیان اینکه مشکلات مربوط به تعهدات ارزی به قوت خود باقی است و بیشتر تجار در این حوزه با مشکل مواجه هستند افزود: در حالی صادرات به کشور عراق ریالی بوده، تعهدات ارزی باعث رویگردانی و همچنین بروز مشکلاتی برای ادامه فعالیت تجار و بازرگانان در مرز بین‌المللی مهران با عراق شده است.

رئیس اتاق ایلام، کوچک بودن محوطه تخلیه و بارگیری، یکسان نبودن تعرفه گمرکی در مرزهای عراق، ممنوعیت برخی کالاها به کشور عراق را از دیگر مشکلات مرز مهران با کشور عراق عنوان کرد.

 فروتن با بیان اینکه مشکل استاندارد بین‌المللی برای واردات کالا از سوی عراق نیز وجود دارد گفت: کشور عراق برای واردات کالا استاندارد شرکت‌های بین‌المللی را می‌پذیرد و همین عامل باعث شده که بررسی هرگونه کالایی توسط این شرکت‌های بین‌المللی زمان‌بر شود و بر روند صادرات تأثیرگذار باشد.

وی تأکید کرد: ایجاد کنسولگری عراق در ایلام و ایجاد دفاتر تجاری این استان در کشور عراق نیز می‌تواند پشتوانه مطلوبی برای توسعه صادرات غیرنفتی به کشور عراق باشد.

فروتن پیشنهاد کرد: کارگروهی متشکل از نماینده معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه، گمرکات، اتاق بازرگانی، وزارت صمت در مرزهایی همچنین مهران تشکیل شود تا مسائل و مشکلات مربوط به تجار به‌صورت ماهیانه پیگیری و مرتفع شود.

رئیس‌کل گمرک ایران نیز که همراه رئیس‌جمهوری به استان ایلام سفر کرده است در این نشست تجارت و صادرات را موتور محرکه اقتصاد در دنیای کنونی توصیف کرد.

مهدی میراشرفی گفت: امروزه تجارت با استفاده از فناوری‌های روز و کارآمد باعث ایجاد فرصت‌های شغلی و رونق اقتصادی در بیشتر کشورهای پیشرفته شده است.

وی ادامه داد: بنابراین ضرورت دارد که ما هم با استفاده از فناوری‌های روز بتوانیم همگام با دیگر کشورها در عرصه اقتصاد نوین حرکت کنیم و اقدام‌هایی در این زمینه در دست اقدام است.

رئیس‌کل گمرک ایران به تقویت فعالیت‌های الکترونیکی در گمرکات اشاره کرد و گفت: گمرک هر کجا و هر زمان از طریق تقویت سامانه‌های الکترونیکی در حال اجرایی شدن است.

میراشرفی به مباحث و مشکلات فراروی مرز بین‌المللی مهران اشاره کرد و یادآور شد: مدیریت واحد و یکپارچه در مرز بین‌المللی مهران را از طریق مقامات ارشد وزارت اقتصاد و دارایی و کارگروه اقتصادی پیگیری خواهد کرد.

وی اظهار کرد: توسعه و تجهیز گمرکات کشور به‌ویژه مرز بین‌المللی مهران نیز در دست بوده چراکه صادرات با کشور عراق از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

رئیس‌کل گمرک ایران قول مساعد داد که همه مشکلات و مباحثی را که در این نشست مطرح شده را از طریق وزارت امور اقتصادی و دارایی و گمرکات پیگیری کند تا منجر به نتیجه شود.

فرج امیدی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان ایلام نیز در این نشست به‌کارگیری دیپلماسی اقتصادی برای استفاده از ظرفیت‌های مرزی با کشور عراق را خواستار شد و بر ضرورت تجهیز و توسعه زیرساخت‌های صادراتی توسط گمرک، اصلاح ارزش صادراتی و استفاده از ظرفیت‌های مرزی، ایجاد تفاهم‌نامه ترجیحی با کشور عراق در خصوص صادرات تأکید کرد.

سیدمحمد موسوی نسبت دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق ایلام نیز در این نشست اختیارات کم مسئولان عراقی در مقابل مرز مهران را جزو مشکلات اساسی دانست و گفت: دولت مرکزی عراق همه‌کاره است و مقامات ارشد ما باید مشکلات مرزی را از طریق دولت مرکزی کشور همسایه پیگیری کنند.

محمد ملکی دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق ایلام نیز گفت: طرح جامع گمرک باید تدوین شود به شرطی که تمامی فرصت‌های مطلوب برای بهبود فضای کسب‌وکار در حوزه صادرات در آن گنجانده شود.

اکبر ابراهیم نژاد، دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق ایلام نیز در این نشست سخت‌گیری‌های بی‌مورد در خصوص صادرات را زمینه‌ساز رویگردانی تجار از تجارت دانست و گفت: صادرات باید محور فعالیت قرار گیرد تا شاهد تحول در عرصه اقتصادی باشیم.

فرزاد فیض الهی دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق ایلام نیز خواستار حمایت همه‌جانبه متولیان امر صادرات از تجار و بازرگانان شد و گفت: پشتیبانی از صادرکنندگان می‌تواند فرصت‌های مطلوبی را در عرصه اقتصادی به وجود بیاورد.

موضوعات :
در همین رابطه