رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

جهان اقتصاد و کسب‌وکار به روایت آمار

اعداد و ارقام اقتصادی در هفته اول مهرماه 1400

نرخ تورم و بیکاری در منطقه یورو، برآورد IMF از هزینه جهانی یارانه سوخت و رکوردشکنی تورم مسکن در آمریکا جزو مهم‌ترین آمارهای اقتصادی-تجاری منتشر شده طی این هفته بوده‌اند.

11 مهر 1400
کد خبر : 39809
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم، اعداد و ارقام متعددی در ارتباط با اقتصاد، تجارت و کسب‌وکار در اقصی نقاط جهان، از سوی رسانه‌ها، نهادهای اقتصادی ملی و بین‌المللی و مراکز تحقیقاتی منتشر شد که مهم‌ترین آنها را می‌توان در موارد ذیل خلاصه کرد:

66 درصد در برابر 2 درصد

بانک جهانی: بر اساس آمارهای دولتی ثبت شده تا اواسط ماه سپتامبر (کمتر از 20 روز قبل) حدود 66 درصد از جمعیت کشورهای پردرآمد جهان دست‌کم یک دُز واکسن کووید-19 دریافت کرده‌اند؛ این رقم برای مردم کشورهای کم‌درآمد تنها 2 درصد است.

5.9 تریلیون دلار

صندوق بین‌المللی پول: در سال 2020 یارانه سوخت‌های فسیلی 5.9 تریلیون دلار هزینه مستقیم (دریافت قیمت کمتر از رقم واقعی) و غیرمستقیم (آلودگی محیط‌زیست) به اقتصاد جهانی هزینه تحمیل کرده است.

811 میلیون نفر و 17 درصد

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو): در حالی که 811 میلیون نفر از جمعیت جهان گرسنه می‌خوابند، سالانه 17 درصد از محصولات غذایی تولید شده در جهان دور ریخته می‌شود.

82 هزار تن و 116 درصد

ویژوال کپیتالیست: در سال گذشته میلادی 82 هزار تن فلز لیتیوم در جهان تولید شد که این رقم نسبت به سال 2016 حدود 116 درصد افزایش نشان می‌دهد.

9.4 درصد

اداره تحلیل‌های اقتصادی آمریکا (BEA): شهروندان آمریکایی در ماه آگوست 9.4 درصد از درآمد پس از کسر مالیات خود را پس‌انداز کردند.

11.5 میلیارد دلار

سی‌ان‌بی‌سی (CNBC): شرکت داروسازی مِرک قصد دارد با پرداخت 11.5 میلیارد دلار مالکیت شرکت داروسازی اکسلرون فارما که در زمینه تولید داروهای بیماران خاص فعالیت می‌کند را در اختیار گیرد.

2 تریلیون دلار

سی‌ان‌بی‌سی (CNBC): بر اساس نتایج پژوهش مشترک شرکت‌های بین اند کامپنی، مایکروسافت و هلدینگ تماسک سنگاپور، کشورها جنوب شرق آسیا برای احداث زیرساخت‌های پایدار که می‌توانند نقش مهمی در کاهش اشاعه گازهای گلخانه‌ای در این منطقه پرجمعیت ایفا کنند، نیاز به حدود 2 تریلیون دلار سرمایه‌گذاری طی یک دهه آینده دارند.

1 میلیارد کاربر

سی‌ان‌ان: شرکت چینی «بایت دنس» مالک شبکه اجتماعی تیک‌تاک اعلام کرد که این شبکه اجتماعی به رکورد یک میلیارد کاربر فعال دست یافته است.

11.4 میلیارد دلار

بلومبرگ: شرکت خودروسازی فورد و هلدینگ انرژی SK Innovation در بیانیه‌ای از احداث 3 کارخانه مشترک تولید باتری خودروهای برقی در آمریکا با سرمایه‌گذاری 11.4 میلیارد دلاری خبر دادند.

19.7 درصد

بلومبرگ: بر اساس گزارشی که اخیراً از سوی مؤسسه استاندارد اند پورز منتشر شده است، شاخص قیمت مسکن در آمریکا طی ماه ژوئیه امسال 19.7 درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش یافته است که این رقم بالاترین نرخ تورم مسکن در آمریکا طی بیش از سه دهه اخیر به شمار می‌رود.

10 میلیارد یوان

فایننشال تایمز: هلدینگ املاک و مستغلات اورگرند (Evergrande) که گفته می‌شود طی ماه‌های اخیر برای بازپرداخت بدهی‌های خود دچار مشکلات جدی بوده است، بخشی از سهام خود در بانک شنگ‌جینگ را به قیمت 10 میلیارد یوان (حدود 1.5 میلیارد دلار) به فروش رساند.

3.4 درصد

یورو استات: شاخص تورم مصرف‌کننده در منطقه یورو طی ماه سپتامبر امسال 3.4 درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش نشان می‌دهد که این رقم بالاترین نرخ تورم در منطقه یورو طی 13 سال اخیر به شمار می‌رود.

2.9 میلیون تن و 7.5 میلیارد یورو

یورو استات: کشورهای عضو اتحادیه اروپا در سال 2020 مجموعاً 2.9 میلیون تن قهوه به ارزش 7.5 میلیارد یورو از کشورهای خارج از این اتحادیه وارد کردند.

7.5 درصد و 6.8 درصد

یورو استات: نرخ بیکاری در منطقه یورو و اتحادیه اروپا طی ماه آگوست امسال به ترتیب 7.5 و 6.8 درصد برآورد شده است.

در همین رابطه