شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) را تسلیت می‌گوییم

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

سایه کرونا بر اقتصاد فرهنگ

در سال 99 فقط 13.4 درصد از ایرانیان بالای 15 سال به سینما رفته‌اند

بررسی‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد در سال 99، در میان افراد 15ساله و بیشتر 13.4 درصد به سینما، 3.3 درصد به تئاتر و 4 درصد به کنسرت رفته‌اند.

17 مهر 1400
کد خبر : 39855
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

مرکز آمار ایران با هدف شناخت فعالیت‌ها و رفتارهای فرهنگی خانوارها برای برنامه‌ریزی‌های فرهنگی، طرح آمارگیری از فرهنگ رفتاری خانوار را در دستور کار خود قرار داده است. اولین دور این آمارگیری در سال ١٣٩٩، برای افراد ١٥ ساله و بیشتر در تمام استان‌­ها اجرا شد. در این آمارگیری در مجموع به 62 هزار و 560 خانوار اعم از  43 هزار و 700 خانوار شهری و 18 هزار و 860 خانوار روستایی مراجعه و پرسش‌هایی درباره فعالیت‌های آن‌ها در حوزه کتاب و نشریات، موسیقی، شبکه‌های اجتماعی، فعالیت­های ورزشی، تغذیه، سرمایه اجتماعی و ... پرسیده شد.

پیش از این نتایج مربوط به این بررسی در دو حوزه شبکه‌های اجتماعی و مطالعه کتاب و نشریات منتشر شده بود. حالا این مرکز در تازه‌ترین گزارش خود به ارائه نتایج این بررسی در حوزه‌های سینما، تئاتر و موسیقی پرداخته است.

بر اساس این بررسی در حوزه سینما در یک سال منتهی به زمان آمارگیری ٤‏.١٣درصد از افراد ١٥ساله و بیش‌تر به سینما رفته‌اند که از این تعداد ٣٣درصد، یک بار و ٦‏.٤درصد، پنج‌بار به سینما رفته‌اند. همچنین 54.9 درصد این افراد با خانواده، ٨‏.٤١ درصد با دوستان، ٥‏.٢ درصد به تنهایی و ٨‏.٠ درصد با سایر افراد فیلم مورد نظر خود را در سینما تماشا کرده‌اند.

این بررسی نشان می‌دهد ژانرهای اجتماعی با 58.5 درصد، کمدی با 57.9 درصد، دفاع مقدس با 7.5 درصد، کودک و نوجوان با 6.7 درصد و سایر ژانرها با 21.5 درصد در اولویت انتخاب فیلم برای مراجعه‌کنندگان به سینما بوده است.

همچنین در حوزه تئاتر هم بررسی‌های مرکز آمار ایران گویای حضور 3.3 درصد از افراد 15 ساله و بیشتر برای تماشای تئاتر در یک سال منتهی به این آمارگیری است. از این تعداد ٥‏.٤٤درصد، یک بار و ٣درصد هم پنج بار به تماشای تئاتر رفته‌اند.

در مورد کنسرت هم در یک سال منتهی به زمان آمارگیری ٤درصد از افراد ١٥ساله و بیش‌تر برای تماشای آن حاضر شده‌اند. ٥‏.٥٣درصد از این افراد ، یک بار و ٦‏.١درصد نیز پنج بار به کنسرت رفته‌اند.

نباید از یاد برد که با توجه به شیوع کرونا از اواخر سال 98 در واقع این بررسی تحت تاثیر تعطیلی مراکز و فعالیت‌های فرهنگی به دلیل همه‌گیری این بیماری بوده است.

در همین رابطه