رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

استاندار سمنان در دیدار با فعالان اقتصادی استان

باید از تعطیلی واحدهای صنعتی فعال پیشگیری شود

در نشست فعالان اقتصادی سمنان با استاندار جدید این استان بر لزوم رفع مشکلات تجاری در حوزه بین‌الملل و جلوگیری از تعطیلی واحدهای صنعتی فعال تأکید شد.

27 مهر 1400
کد خبر : 39992
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سمنان گفت: تولیدکنندگان حال بسیار خوبی ندارند مشکلات عدیده و بی‌شمار است امیدوارم دولت جدید با رویکرد مناسب بتواند مشکلات بخش اقتصادی را حل کند.

علی‌اصغر جمعه‌ای در جریان دیدار فعالان اقتصادی استان سمنان با سید محمدرضا هاشمی، استاندار جدید سمنان ادامه داد: بخش خصوصی باید تکلیف خود در حوزه را تجارت بداند، مسائلی همانند انتقال پول، مراودات مالی از جمله مواردی هستند که صاحبان کسب کار در حوزه بین‌الملل دچار مشکل است،

جمعه‌ای تصریح کرد: دامنه این مشکلات بسیار گسترده است تا آنجا که دولت نمی‌تواند طلب‌های خود را در حوزه بین‌الملل وصول کند، آن‌وقت ما از بخش خصوصی که هر روز کوچک‌تر می‌شود چه امیدی می‌توانیم داشته باشیم.

رئیس اتاق سمنان ادامه داد: مطرح کردن این مسائل برای این است که استاندار ضمن اطلاع از این موارد، برای رفع آنچه درون استان با اجماع مدیران اقتصادی میسر است برنامه‌ریزی کند و موارد دیگر را به بالادست اطلاع دهد.

حمید علوی، عضو هیات رئیسه اتاق سمنان نیز در این دیدار با تأکید بر اینکه فرصت عبور از بحران اقتصادی محدود است و بخش خصوصی برای حضور در بازار رقابتی به پشتیبانی مسئولان نیاز دارد، گفت: عواملی مانند حقوق دولتی معادن بدون ضابطه تصمیم‌گیری می‌شود و این روند مخاطرات جدی را به همراه خواهد داشت ضمن اینکه عمر ناوگان معادن از 30 سال گذشته است ماشین‌آلات فرسوده و مستهلک شده است که امیدواریم با سرعت گرفتن واردات ماشین‌آلات دست‌دوم با طول عمر متوسط پنج سال ساخت بتوانیم راندمان کیفی معادن را بالا ببریم.

عبدالله اکبری راد عضو هیات نمایندگان اتاق سمنان نیز گفت: حدود 12 سال است که تصمیم دارند فی‌مابین جاده اصلی و شهرک صنعتی پلی احداث نمایند مورد فوق بارها مطرح شده اما تاکنون پیگیری مناسبی انجام نشده، کارگران واحدهای صنعتی هر روز این مسیر خطرناک را طی می‌کنند اگر بخش دولتی برای احداث این پروژه مشکل دارد بخش خصوصی این آمادگی را دارد تا در احداث این پل مشارکت داشته باشد.

او اضافه کرد: رگ حیات صنعت نقدینگی است، نرخ ارز بالا باعث شده نقدینگی در واحدهای تولیدی پائین بیاید در حال حاضر بانک‌ها همکاری مناسب با صنعتگران ندارد تا آنجا که مصوبات ستاد تسهیل را به رسمیت نمی‌شناسند،

عباس سرشارزاده مدیرعامل شرکت رنگرزی و چاپ حریر در نشست اقتصادی با استاندار سمنان گفت: صنعت نساجی در بسیاری از کشورهای دنیا سخت و زیان‌آور نیست اما در کشور ما هنوز این نگاه وجود دارد.

او ادامه داد: استان سمنان کم‌جمعیت است و با کمبود نیروی کار توانمند مواجه هستیم ازاین‌رو تعداد زیادی از نیروهای کار از استان‌های شمالی تأمین می‌شود. در این شرایط بسیاری از کارگران خبره با بهره‌گیری از قوانین سخت و زیان‌آور موفق می‌شوند مجوز بازنشستگی زودهنگام بگیرند و زمانی که هنوز توانایی کار دارند، کار را ترک می‌کنند.

افسریان مدیرعامل شرکت اریس سازه پارسیان در نشست اقتصادی با استاندار سمنان گفت: زمانی شرکت‌های صنعتی مشکلات خود را با مسئولان بخش، شهر و استان حل می‌کردند، در حال حاضر کشور ما دچار مسئله‌ای دیگر شده است، در دهه هفتاد و هشتاد سرمایه‌گذاری بسیاری در کشور انجام شده، متأسفانه در دهه نود حجم سرمایه‌گذاری پایین و منفی شده به‌عبارت‌دیگر حجم سرمایه‌گذاری و کیک اقتصاد کوچک شده است، بسیاری از واحدها در حال حاضر زیر ظرفیت کار می‌کنند و سودآوری منطقی خود را ندارد، لذا ضرورت دارد اقتصاد ایران با جامعه جهانی انسجام لازم را داشته باشد

محمدرضا جعفری، عضو هیات مدیره انجمن انگور شاهرود نیز در این نشست گفت: کشاورزان باوجود زلزله خاموش خشک‌سالی، آسیب زیادی متحمل شدند اما هیچ حمایتی از آنان نشد و پرداختی صندوق بیمه بسیار پایین‌تر از ضرر ماست و بیشتر به صدقه شباهت دارد.

وی افزود: تأمین آب و برق و گاز برای خانه‌های کارگری به دلیل بی سند بودن زمین‌ها مشکل است و به همین دلیل فضا برای استقرار شبانه‌روزی مناسب نیست در غیر این صورت می‌توانستیم نیاز تخم‌مرغ و مرغ ۱۰ روستا را تأمین کنیم.

سعید ترکمان دهنوی، عضو هیات نمایندگان اتاق سمنان نیز در نشست اقتصادی با استاندار سمنان گفت: در حال حاضر با جنگ اقتصادی روبرو شده‌ایم افراد حاضر جلسه افسران این جنگ اقتصادی هستند، در جنگ اقتصادی سازوکار عادی جواب نمی‌دهد.

وی تصریح کرد: در ۶ ماهه گذشته باوجود تمام مشکلات صادرات استان سمنان نسبت به سال گذشته ۴۱ درصد افزایش یافت، امروز با زحمت وزارت صمت تمام واحدهای صنعتی اطلاعات تولید را در سامانه درج می‌کنند امروز حجم تولید بسیاری از واحدهای تولیدی نسبت به ۶ ماه قبل بیش از ۳۳ درصد افزایش یافته است

امیرحسین شقاقی، عضو هیات نمایندگان اتاق سمنان در این نشست گفت: تا زمانی که نتیجه مصوبات یک جلسه حاصل نشده است، جلسه بعدی تشکیل نشود زیرا در این صورت جلسات بی‌ثمر خواهد بود.

وی افزود: مصوبات حمایتی برای واحدهای صنعتی است که عملکرد خوبی ندارند و واحدهای با عملکرد خوب و درحال‌توسعه تشویق نمی‌شوند.

رونق واحدهای صنعتی به حل آسیب‌های اجتماعی کمک می‌کند

در ادامه استاندار سمنان در نشست فعالان اقتصادی گفت: در جنگ اقتصادی، پیش از ارتقاء، حفظ داشته‌های کنونی حائز اهمیت است بنابراین در حد توان برای پیشگیری از تعطیلی واحدهای صنعتی فعال تلاش شود.

سید محمدرضا هاشمی با بیان اینکه ۱۴۷ واحد تعطیل در استان سمنان وجود دارد و با تعطیلی این واحدها سه هزار و ۸۰۰ کارگر بیکار شدند، افزود: کارگری که ناگهان بیکار می‌شود، آسیب‌های بیشتری نسبت به کسی که از ابتدا بیکار بوده متحمل می‌شود زیرا برای زندگی خود برنامه‌ریزی‌هایی مبنی بر شغل و درآمد خود داشته که اکنون از بین رفته است.

استاندار سمنان گفت: در حال حاضر تنها ۵۶ درصد از واحدهای صنعتی استان سمنان به‌صورت سه شیفت و با ۱۰۰ درصد ظرفیت خود فعال هستند.

هاشمی با بیان اینکه در استان سمنان دغدغه امنیت وجود ندارد گفت: سلامت و معیشت مردم در اولویت است و واحدهای صنعتی نقش مهمی در تأمین معیشت مردم استان دارند.

وی افزود: با رونق واحدهای صنعتی، آسیب‌های اجتماعی مانند اعتیاد و طلاق کاهش می‌یابد زیرا بسیاری از این آسیب‌ها بر اثر فقر ایجاد می‌شود.

استاندار سمنان گفت: مهم‌ترین معضل کنونی استان سمنان کم‌آبی است که دامن صنایع را نیز گرفته است و استفاده صنایع از پساب تصفیه شده در شرایط کنونی کارگشا است.

هاشمی اظهار کرد: ۴۶ واحد صنعتی استان سمنان در تملک بانک قرار دارد که از این تعداد، ۲۴ واحد در تملک بانک‌های خارج از استان است که حل مشکل آن‌ها تلاش بیشتری می‌طلبد.

استاندار سمنان گفت: از فعالان اقتصادی استان سمنان به‌منظور شناسایی و حل مشکلات صنعت بهره‌گیری شود و واحدهای صنعتی راکد کمک و واحدهای صنعتی فعال تشویق شوند.

موضوعات :
در همین رابطه