رادیو مجازی اتاق ایران - 3 اردیبهشت 1403

با هدف توسعه صادرات به منطقه بالکان

موسسه جهانی حلال و مرکز حلال کرواسی موافقت‌نامه همکاری امضا کردند

موافقت‌نامه همکاری بین موسسه جهانی حلال وابسته به ایکریک و اتاق ایران با مرکز صدور گواهی حلال کرواسی امضا شد.

سارا ترابی

خبرنگار
27 مهر 1400
کد خبر : 39998
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

موسسه جهانی حلال وابسته به ایکریک و اتاق ایران با مرکز صدور گواهی حلال کرواسی موافقت‌نامه همکاری امضا کردند. این مهم در راستای شناخت بازار منطقه بالکان و ارتقای سهم ایران در صادرات محصولات حلال به کشورهای این حوزه انجام شد.

محمدرضا کرباسی، مدیرکل مرکز تحقیقات و اطلاع‌رسانی اتاق اسلامی (ایکریک) و معاون بین‌الملل اتاق ایران در حاشیه مراسم امضای موافقت‌نامه همکاری با مرکز صدور گواهی حلال کرواسی، هدف از این اقدام را شناخت بازار منطقه بالکان و برنامه‌ریزی برای افزایش سهم صادرات محصولات حلال ایران به کشورهای منطقه عنوان کرد.

این توافق‌نامه به امضای محمدرضا کرباسی، مدیرکل ایکریک و آلوین دوگونیچ، رئیس مرکز حلال کرواسی رسید.

بر اساس اظهارات او در منطقه بالکان تعداد قابل‌توجهی از مسلمانان زندگی می‌کنند، بنابراین بازار مناسبی برای کالاهای حلال ایران به شمار می‌آید. طی سال‌های گذشته مذاکراتی را با مجموعه مدیران متولی حلال در منطقه بالکان داشتیم و به‌تازگی روند مذاکرات به سمتی رفت که شکل دادن به همکاری‌ها در چارچوبی تعریف شده بین ایران و کرواسی امکان‌پذیر شد.

کرباسی با اشاره به همکاری سفارت ایران در کرواسی و وزارت امور خارجه در راستای تدوین این موافقت‌نامه، تصریح کرد: طبق توافق انجام شده قرار است در وهله اول مبادله اطلاعات انجام شود و سپس وارد فاز تحقیقات و مطالعات کارشناسی شویم. در این مطالعات موارد مصرف در منطقه بالکان و سایر کشورهای منطقه ملاک قرار می‌گیرد. یکی دیگر از موضوعاتی که در این موافقت‌نامه مورد توجه قرار گرفت برگزاری اولین نشست حلال بین ایران و منطقه بالکان در تهران به میزبانی اتاق ایران و موسسه جهانی حلال در سال آینده است.

معاون بین‌الملل اتاق ایران خاطرنشان کرد: قرار شده در اواخر سال 2022 در دومین همایش تجاری حلال بالکان حضور پیدا کنیم. بدون شک این رفت‌وآمدها موجب می‌شود ظرفیت بازار صادراتی خود را بشناسیم و سهم خود را از این بازار افزایش دهیم. باید به‌گونه‌ای عمل شود تا نگاه کشورها به ایران نگاهی بلندمدت باشد.

به اعتقاد کرباسی در گذشته کوتاهی‌هایی توسط دستگاه‌های حاکمیتی کشور نسبت به موضوع حلال اتفاق افتاده و به نظر می‌رسد امروز که مدیران و متولیان موضوع حلال در منطقه بالکان انگیزه‌ای برای همکاری با ایران پیدا کرده‌اند فرصت مناسبی است تا از آن برای منافع اقتصادی دو طرف استفاده کنیم.

مدیرکل ایکریک ادامه همکاری‌ها در حوزه حلال با کشورهای شرق اروپا را در دستور کار موسسه جهانی حلال دانست و تأکید کرد: تعداد قابل‌توجهی از کشورهای شرق اروپا درخواست ایجاد نمایندگی از موسسه جهانی حلال داشتند. بدین ترتیب طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته سعی شده تا در شروع کار این تفاهم و توافق بین ایران و منطقه بالکان را توسعه دهیم و تنها بر اساس یک استاندارد حلال آن‌هم استاندارد مورد تأیید سازمان‌ همکاری‌های اسلامی جلو برویم و سپس با همکاری هم با استفاده از ظرفیت‌های شکل گرفته وارد بحث همکاری‌های تجاری در حوزه حلال شویم.

موضوعات :
در همین رابطه