رادیو مجازی اتاق ایران - 27 فروردین 1403

رئیس اتاق همدان در نشست با سفیر جمهوری غنا در تهران

توسعه تجارت با غنا نیازمند حل مشکلات حمل‌ونقلی است

رئیس اتاق همدان در گفت‌وگو با سفیر غنا در تهران که به همدان سفر کرده است، مشکلات حمل‌ونقل دریایی و نبود پرواز مستقیم را ازجمله موانع توسعه تجارت با غنا عنوان کرد.

01 آبان 1400
کد خبر : 40052
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

سفیر جمهوری غنا در تهران و رایزن اقتصادی این سفارتخانه که به دعوت اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی استان همدان به این استان سفر کرده‌اند، در نشست با جمعی از فعالان اقتصادی همدان ضمن تشریح فرصت‌های سرمایه‌گذاری و همکاری‌های اقتصادی و ایران و غنا، بر لزوم توسعه مناسبات تأکید کردند.

علی‌اصغر زبردست، رئیس اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی همدان در این نشست گفت: با توجه به انتخاب اتاق همدان به‌عنوان اتاق معین غنا و با هدف توسعه همکاری‌های دوجانبه از سفیر کشور جمهوری غنا جهت آشنایی بیشتر با ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در استان دعوت به عمل آمد.

رئیس اتاق همدان ضمن معرفی پتانسیل‌های اقتصادی و تجاری استان، پیشینه‌ای از روابط استان با کشور غنا و همچنین مطالبی در خصوص هیئت‌های اعزامی در حوزه‌های مختلف فنی مهندسی، کشاورزی، معادن به کشور غنا و حضور مهمانان دولتی و تجار غنا در استان ارائه کرد.

او با اشاره به تفاهم‌نامه‌های قبلی به بیان ظرفیت‌های استان همدان در حوزه‌های کشت فراسرزمینی، خدمات فنی و مهندسی، گردشگری سلامت، آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و پزشکی و ...، اظهار کرد: ظرفیت‌های بسیاری برای همکاری‌های اقتصادی وجود دارد اما مشکلات مربوط به حمل‌ونقل دریایی به غنا و نبود پرواز مستقیم به این کشور ازجمله مسائلی است که باید برطرف شود.

رئیس اتاق همدان ادامه داد: از سال 94 به این نتیجه رسیدیم که تعدادی از کشورها را به‌عنوان هدف بازار برای استان تعیین کنیم و بتوانیم فعالان اقتصادی را برای برقراری مراودات با این کشورها هدایت کنیم.

زبردست کشور غنا را به‌عنوان یکی از امن‌ترین کشورهای آفریقایی عنوان کرد و گفت: با بررسی میدانی از 54 کشور در افریقا، غنا به‌عنوان یکی از بهترین کشورهای آفریقایی هم ازنظر امنیت و هم پتانسیل و مزیت‌هایی است که می‌تواند کمک حال کشور و استان باشد، در نظر گرفته شد که به همین منظور از سال 94 نشست‌های مختلفی را با کشور غنا برقرار کردیم.

وی در ادامه گفت: به دلیل وضعیت مستعد و مناسب کشور غنا و طبق توافق کشور غنا با جهاد کشاورزی استان همدان در بحث کشت‌های فراسرزمینی 50 هزار هکتار زمین در اختیار جهاد کشاورزی قرار گرفت و برای کشت و کار آماده‌سازی شده است.

زبردست با تأکید بر بحث امنیت در سرمایه‌گذاری افزود: غنا خوشبختانه در مسائل امنیتی کمترین آسیب و تزلزل را در 20 سال اخیر داشته است.

رئیس اتاق همدان در نشست فعالان اقتصادی استان با سفیر غنا افزود اکنون با پیگیری‌های اتاق همدان زمینه لازم جهت سرمایه‌گذاری فعالان اقتصادی استان و گسترش تبادلات دوجانبه فراهم شده است که امیدواریم بخش خصوصی این فرصت را مغتنم شمرده و از آن بهره برد.

در ادامه سفیر غنا در تهران با تأکید بر ظرفیت‌های بی‌نظیر ایران برای توسعه مراودات تجاری و سیاسی گفت: غنا و ایران توانایی پشتیبانی یکدیگر را در زمینه‌های مختلف دارند.

اریک اسوبواتنگ به برنامه‌های مشترک اتاق ایران و غنا اشاره کرد و افزود: نشست‌های مجازی بین فعالان اقتصادی و بازرگانان هر دو کشور پیش‌بینی شده تا به نقاط مشترک برای توسعه مراودات تجاری برسیم.

وی با اشاره به حمایت کشور غنا از سرمایه‌گذاران گفت: سرمایه‌گذاری در غنا بسیار کم‌خطر و برای فعالیت‌های اقتصادی محلی امن به شمار می‌آید، به گفته وی کشور غنا از سرمایه‌گذاران با آغوش باز استقبال می‌کند و مشوق‌هایی نیز در این زمینه تدارک دیده است.

اسوبواتنگ افزود غنا از سرمایه‌گذاران با آغوش باز استقبال می‌کند و مشوق‌هایی نیز در این زمینه تدارک دیده است.

سفیر غنا به سرمایه‌گذاران اطمینان خاطر داد غنا کشوری امن با بازگشت سرمایه ۱۰۰ درصدی است و گواه این ادعا افرادی هستند که هم‌اکنون در کشور ما مشغول فعالیت‌های اقتصادی شده‌اند.

وی با اشاره به فرصت‌های سرمایه‌گذاری این کشور گفت: چنانچه سرمایه‌داران در منطقه آزاد غنا سرمایه‌گذاری کنند از معافیت مالیاتی پنج‌ساله برخوردار می‌شوند.

سفیر غنا در تهران خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاران بسته به نوع و مکان سرمایه‌گذاری از بسته‌های حمایتی بهره‌مند می‌شوند و چنانچه قوانین و مقررات را رعایت کنند هیچ نگرانی و دغدغه‌ای نخواهند داشت.

موضوعات :
در همین رابطه