رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

قیمت خودرو آزاد نمی شود

مدیرکل صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه به دنبال آزادسازی قیمت خودرو نیستیم، گفت: روند قیمت‌گذاری خودرو باید اصلاح شود.

08 آبان 1400
کد خبر : 40140
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

مدیرکل صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: به دنبال آزادسازی قیمت خودرو نیستیم؛ اما روند قیمت‌گذاری محصولات خودروسازان باید به نحوی باشد که هزینه‌های منطقی و معقول صنعت خودرو را پوشش دهد.

سهیل معمارباشی، مدیرکل صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت در مورد قیمت گذاری خودرو توسط شورای رقابت، اظهار کرد: اینکه چه نهادی قیمت گذاری کند خیلی مهم نیست، مهم این است که خودروساز با زیان تولید نکند؛ کسب‌وکاری که با زیان تولید کند رو به اضمحلال می‌رود و صنعت خودروی کشور طی ۳ سال گذشته رو به اضمحلال رفته است.

مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صمت افزود: بحث ما همواره این بوده که قیمت گذاری محصولات خودروسازان به نحوی باشد که پوشش دهنده هزینه‌های منطقی و معقول صنعت خودرو باشد.

معمارباشی گفت: حتماً باید فرایندهای تولید خودروسازان بازطراحی و روابط خودروساز با قطعه ساز بررسی و اصلاح شود به نحوی که قیمت تمام شده اعلامی برای خودرو، یک قیمت منطقی و قابل پذیرش برای مصرف کننده و نهادهای نظارتی باشد.

مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صمت افزود: اینکه شورای رقابت قیمت گذاری کند یا هر نهاد دیگری، بستگی به تصمیم نهادهای بالادستی دارد..

به دنبال آزادسازی قیمت خودرو نیستیم

او در مورد اینکه آیا این مباحث مقدمه‌ای جهت آزادسازی قیمت خودرو است، توضیح داد: آزادسازی قیمت این است که قیمت خودرو در حاشیه بازار تعیین شود؛ ما به هیچ وجه به دنبال آزادسازی قیمت خودرو و رفتن به حاشیه بازار نیستیم.

وی گفت: با توجه به بررسی‌های انجام شده در صورت اجرای کامل پکیج اصلاح صنعت خودرو همچون اصلاح ساختار قیمت، اصلاح ساختار مدیریتی - مالی، توسعه صادرات صنعت خودرو و … ما مطمئن هستیم که می‌توانیم به افزایش تولید، افزایش عرضه خودرو به بازار، کاهش کسری‌ها در تولید خودروهای ناقص، اصلاح فرایند تولید و روابط خودروساز با قطعه ساز کمک کنیم و در نهایت وضعیت بازار را سامان دهیم.

در همین رابطه