رادیو مجازی اتاق ایران - 27 فروردین 1403

رئیس اتاق ایران در دیدار با رئیس اتاق بازرگانی عمان مطرح کرد

مشکلات بانکی و مالی به توسعه روابط ایران و عمان ضربه می‌زند

رئیس اتاق بازرگانی عمان در دیدار با رئیس اتاق ایران گفت: فعالان اقتصادی می‌توانند بدون نیاز به ضامن و شریک عمانی در این کشور در حوزه‌های مختلف صنعت، معدن سرمایه‌گذاری کنند.

17 آبان 1400
کد خبر : 40284
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رضا بن جمعه رئیس اتاق بازرگانی و صنایع عمان با غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران دیدار کرد.

در ابتدای این دیدار شافعی، رئیس اتاق ایران از اهمیت و سابقه تاریخی روابط ایران و عمان گفت و گفته‌های خود را در چند محور عنوان کرد: اولین نمایشگاه مجازی ایران و عمان با استقبال خوبی برگزار شد. این نمایشگاه فرصتی برای معرفی توانمندی‌ها و جدیدترین محصولات تکنولوژی‌ها و ابتکارات به کار رفته در زمینه‌های صنعتی و تولیدی دو کشور بود و استقبال خوبی از آن شد.

شافعی گفت: این نمایشگاه با حضور شرکت‌های برتر ایرانی و عمانی در مدت 6 روز برگزار شد و بازدیدکننده‌های زیادی از کشورهای مختلف حضور داشتند که در نوع خود درخور توجه است. از آنجایی‌که یکی از اهداف برگزاری اینگونه نمایشگاه‌ها، معرفی پتانسیل‌های تولیدی، زیرساخت‌ها و امکانات تجاری و سرمایه گذاری مشترک برای فعالان اقتصادی دو کشور در حوزه صادرات مجدد و تولید صادرات محور ‌است. امیدواریم برگزاری چنین رویدادهایی، تداوم داشته باشد.

شافعی درباره مشکلات تجار ایرانی در عمان گفت: از قرار اطلاع مشکلات مربوط به مراودات بانکی برای سرمایه گذاران ایرانی در عمان همچنان وجود دارد، لذا درخواست داریم با تلاش مقامات ذیربط این مشکلات برطرف شود.

شافعی ادامه داد: یکی از اهداف ما افزایش مبادلات تجاری میان دو کشور است، برای پویایی و پایداری روابط اقتصادی میان دو کشور، سرمایه‌گذاری مشترک عامل مؤثری است ولی نیازمند هماهنگی و حمایت‌های لازم از طرف دولت‌های ایران و عمان است.

رئیس اتاق ایران تصریح کرد: قرار است کمیسیون همکاری اقتصادی مشترک میان دولت ایران و عمان در آینده نزدیک در مسقط برگزار شود. در مذاکرات و تصمیم‌گیری‌های کمیسیون مشترک، حضور اتاق‌های بازرگانی لازم است.

شافعی گفت: در حوزه حمل‌ونقل و ترانزیت در سال‌های گذشته اقدامات خوبی انجام‌شده اما ظرفیت ترانزیت بین دو کشور بیش از این است و باید زیرساخت‌های لازم از طرف دو کشور فراهم شود. فعالان اقتصادی دو کشور می‌توانند از امکانات و مزایای مناطق آزاد تجاری از جمله دقم و صحار و منطقه آزاد چابهار بهره بگیرند.

او ادامه داد: فعالان اقتصادی در ایران برای همکاری با عمان به ظرفیت موافقت‌نامه تجارت آزاد عمان با کشورهای مختلف جهان از جمله کشورهای مختلف آسیایی و آفریقایی توجه ویژه دارند؛ عمان می‌تواند بارانداز صدور کالا به کشورهای مختلف باشد و این برای تجار ایرانی اهمیت دارد.

شافعی افزود: امیدوارم با توجه به فضای مناسب سیاسی دو کشور، در آینده نزدیک هیات تجاری عمان را در ایران پذیرا باشیم.

بعد از آن رضا بن جمعه، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع عمان از روابط مستحکم و تاریخی ایران و عمان گفت و ادامه داد: برای رسیدن به اهداف تعیین‌شده در حوزه تجارت باید کارهای زیادی انجام شود. ما دو سال زمان طلایی را به خاطر شیوع کرونا از دست دادیم. باید برای مبادله تجاری و افزایش حجم تجارت میان دو کشور تلاش کنیم و موانع را از بین برداریم.

او ادامه داد: باید اقدامات لجستیک انجام شود تا بتوان از مزایای موافقت‌نامه تجارت آزاد بهره گرفت. بدون شک موانع زیادی برای سرمایه‌گذاران ایرانی در عمان وجود دارد اما ما با مسئولان مربوطه در این زمینه مذاکره می‌کنیم. تهاتر کالا میان شرکت‌ها یکی از راهکارهای مهم توسعه مبادلات تجاری است.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع عمان گفت: امیدواریم بتوانیم در آینده نزدیک از این مرحله عبور کنیم. البته عمان از سرمایه‌گذاری خارجی در این کشور استقبال می‌کند. اخیراً طرحی با 50 پروژه به قیمت 600 میلیون دلار در عمان افتتاح‌شده است. از تجار ایران دعوت می‌کنیم که در این پروژه‌ها همکاری کنند.

او ادامه داد: در حوزه سرمایه‌گذاری قوانینی وضع‌شده است. سرمایه‌گذاران می‌توانند صد‌درصد در عمان سرمایه‌گذاری کنند، بدون اینکه به شریک یا ضامن عمانی نیاز داشته باشند. همچنین تسهیلات اقامت طولانی‌مدت در عمان فراهم شده است و هر چه سرمایه‌گذاری در این کشور بیشتر باشد، فرصت اقامت 5 ساله و 10 ساله به سرمایه‌گذار داده می‌شود.

او تصریح کرد: کشور عمان به سمت چشم‌انداز توسعه 2040 حرکت می‌کند؛ عمان از سرمایه‌گذاران در حوزه معدن، امنیت غذایی، لجستیک، گردشگری، بهداشت، آموزش، انرژی‌های تجدیدپذیر، حوزه فناورهای نوین و صنعت حمایت می‌کند.

او پیشنهاد داد که هیات تجاری میان دو کشور تبادل شود؛ امیدواریم این دیدارها در ابتدای سال آینده انجام شود. اما اتاق‌های مشترک ایران و عمان جلسات مشترکی برگزار می‌کنند و تعامل خوبی دارند. من هم تلاش می‌کنم این روابط نزدیک‌تر شود. هر گونه مانعی در این حوزه وجود داشته باشد، تلاش می‌کنیم آن‌ها را برطرف کنیم.

بعد از آن شافعی رئیس اتاق ایران گفت: تجار ایرانی نگاه ویژه‌ای به عمان دارند و در حوزه سند چشم‌انداز 2040 عمان، ایران ظرفیت مناسبی برای همکاری در حوزه معدن، صنعت، کشاورزی دارد. آینده روابط اقتصادی ایران و عمان آینده روشنی است و من امیدوارم در این مسیر تلاش بیشتری صورت گیرد.

در همین رابطه