رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

وزیر راه و شهرسازی خبر داد

مذاکره با چینی‌ها برای انتقال فناوری ساخت مسکن ادامه دارد

وزیر راه و شهرسازی می‌گوید: مذاکره با شرکت‌های خارجی برای ورود فناوری‌های نوین ساخت‌وساز مسکن به کشور ادامه دارد و نمایندگانی از چین برای مذاکره در کشور حضور دارند.

21 آبان 1400
کد خبر : 40339
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

وزیر راه و شهرسازی در مأموریتی ویژه از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی خواست تا نسبت به کیفی‌سازی، سرعت در ساخت و همچنین مناسب‌سازی قیمت ساخت‌وساز در کشور با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان و استفاده از توانمندی‌ها و دانش آن‌ها، اقدام کند.

رستم قاسمی در گفت‌وگو با پایگاه خبری وزارت راه، با اشاره به اینکه صنعت ساختمان یک دانش است که ضرورت دارد تا از نظر کیفیت، قیمت و سرعت در ساخت به‌روز و متحول شود، گفت: مذاکره شرکت‌های خارجی با وزارت راه و شهرسازی در خصوص ساخت واحدهای مسکونی با قیمت کمتر از شرکت‌های ایرانی، نشان‌دهنده دانش فنی آن‌هاست که باید تلاش کنیم تا در همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان توان خود را به آن سطح برسانیم.

او درباره مذاکره با شرکت‌های خارجی برای ورود فناوری‌های نوین ساخت‌وساز مسکن به کشور اظهار کرد:‌ در راستای ورود فناوری‌های نوین مذاکره با خارجی‌ها ادامه دارد و نمایندگانی از شرکت‌های چینی برای مذاکره در ایران حضور دارند؛ اما آن‌ها قرار نیست که کارگر یا مهندس یا مصالح ساختمانی به ایران بیاورند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در حوزه مسکن، قیمت‌ها با روش ساخت سنتی مناسب نخواهد بود. شرکت‌های خارجی پیشنهاد ساخت‌وساز با قیمت‌های پایین‌تر از داخلی‌ها می‌دهند. اما استفاده از توان داخلی در اولویت قرار دارد و این نشان می‌دهد که کار علمی و فناوری در خصوص ساخت‌وساز مسکن انجام نشده است و این یک مأموریت ویژه برای مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی است.

قاسمی تأکید کرد: مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی باید با انتشار فراخوان از شرکت‌های دانش‌بنیان دعوت کند تا طرح‌های مناسب خود را در مورد ساختمان ارائه بدهند. مرکز تحقیقات مأموریت دارد تا به‌سرعت در حوزه ساخت‌وساز، تحول ایجاد کند و ایجاد تحول نیز از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان حاصل می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی شاخص‌های ارتقاء را شامل کیفیت، سرعت و مناسب‌سازی قیمت برشمرد و خاطرنشان کرد: سرعت ساخت در قیمت تمام‌شده تأثیر فراوانی دارد. بدین معنا که ساختمانی که در یک سال احداث می‌شود نسبت به ساختمانی که در طی دو سال و بیشتر احداث خواهد شد، از نظر قیمتی متفاوت است. بنابراین با توجه به اینکه قیمت‌های تمام‌شده ساختمان در کشور بسیار گران‌تر از سایر کشورها انجام می‌شود، باید مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در این بخش اهتمام ویژه‌ای داشته باشد.

عضو کابینه دولت سیزدهم در روش‌های ساخت‌وساز، توجه به اقلیم را نیز مورد تأکید قرار داد و اعلام کرد: در خصوص مسکن با توجه به وضعیت نه‌چندان مناسبی که به دلیل سنتی‌سازی وجود دارد، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مأموریت پیدا می‌کند تا نسبت به انتشار فراخوان و دعوت از شرکت‌های دانش‌بنیان برای بهره‌مندی از روش‌های نوین ساخت اقدام کند.

قاسمی تصریح کرد: در کشور توانمندی برای ساخت‌وساز به‌صرفه، کیفی و سریع وجود دارد و در بخش‌های دیگر این موضوع به اثبات رسیده است که باید این شیوه در ساخت‌وساز و ساختمان‌سازی نیز نهادینه شود.

قاسمی همچنین در بخشی از سخنان خود، روش‌های احداث زیرساخت‌ها را در حوزه‌های حمل‌ونقلی کشور نیز نامناسب ارزیابی کرد و گفت: در وزارت راه و شهرسازی، در حوزه روش‌های نوین ساخت کاری انجام نشده است که در این دوره باید جبران شود. به همین منظور، از شرکت‌های دانش‌بنیان و جدید دعوت کنیم تا در حوزه ساخت‌وساز، مصالح و تجهیزات، روش‌های جدید را ارائه بدهند تا به کیفیت، سرعت و قدمت ساختمان‌ها و دیگر حوزه‌های حمل‌ونقل بیفزاییم.

وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: برای شرکت‌های دانش‌بنیانی که نمونه‌های مناسبی ارائه بدهند برای پایلوت حتماً سرمایه‌گذاری می‌کنیم و حمایت‌های لازم را از شرکت‌های دانش‌بنیان خواهیم داشت.

قاسمی بر تغییر در روش‌های تأمین مصالح نیز تأکید کرد و افزود: انجام تحقیقات، روی مواد و مصالح در ساختمان‌سازی بسیار مهم است. باید در روش‌های تأمین مصالح تغییر ایجاد شود. همچنین باید از تجربیات کشورهای موفق در زمینه ساخت‌وساز استفاده کنیم تا هم در بخش مصرف انرژی کیفیت لازم را داشته باشد و هم مقاوم در برابر زلزله باشند. این نگاه را در خصوص ارتقای مصالح ساختمانی و سبک‌سازی مصالح نیز باید داشته باشیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ۴ میلیون واحد مسکونی باید به‌سرعت و با کیفیت در دولت سیزدهم احداث شود، توضیح داد: در اجرای نهضت ملی مسکن، یکی از اهداف ما دستیابی به تحول ساخت در کشور است. همچنین روش‌های احداث زیرساخت‌های حمل‌ونقل نیز باید به‌روز و متحول شود.

در همین رابطه