رادیو مجازی اتاق ایران - 4 فروردین 1403

با همکاری اتاق اصفهان و دانشگاه آزاد

همایش ملی پویش اشتغال در اصفهان برگزار شد

همایش ملی پویش اشتغال در استان اصفهان، با همکاری اتاق اصفهان و دانشگاه آزاد و با حضور رئیس دانشگاه آزاد، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس و نمایندگان اصفهان در مجلس برگزار شد.

01 آذر 1400
کد خبر : 40480
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

همایش ملی پویش اشتغال با حضور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کشور، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، نمایندگان اصفهان در مجلس شورای اسلامی، اعضای هیات نمایندگان اتاق اصفهان، رؤسای دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان و برخی مدیران دستگاه‌های اجرایی برگزار شد.

محمدمهدی طهرانچی در این همایش ضمن قدردانی از همراهی و تعامل خوب اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان طی سه سال گذشته برای پیشرفت طرح پویش گفت: طرح پویش حاصل نگاه عالمانه اتاق اصفهان و دانشگاه آزاد اسلامی به مفهوم اشتغال است.

وی با تأکید بر اینکه دانشگاه صرفاً برای تربیت تخصصی و ارائه دانش تخصصی خلق نشده است، افزود: دانشگاه باید سه نوع تربیت در حوزه‌های مهارتی، اجتماعی و تخصصی را مدنظر قرار دهد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کشور با بیان اینکه متأسفانه توانمندسازی جوانان در دانشگاه در زمینه رشد مهارت‌های فردی و اجتماعی ناکارآمد بوده است تأکید کرد متأسفانه هزینه صنعت را برای نیروی انسانی گران کرده‌ایم. زیرا عملاً دانشجویان در دوران تحصیل صرفاً آموزش آکادمیک و تئوری دیده و با محیط کار بیگانه هستند.

طهرانچی تصریح کرد: توجه کشور ما در دانشگاه‌ها صرفاً معطوف به تربیت نسل جوان دانش‌محور بوده است نه جامع محور درحالی‌که تربیت و پرورش باید با نگاه به نیاز جامعه و تقاضامحور باشد.

 وی گفت: در بحث تربیت اجتماعی نیز مدل تربیتی باید با همراهی توأم باشد نه آموزش محور صرف، درحالی‌که در دوران گذشته نوجوانان از 14 تا 21 سال همراه با تحصیل تئوری همراه با پدر وارد محیط کار می‌شدند این مقوله در کشورمان مورد بی‌توجهی قرار گرفته و این در حالی است که در دانشگاه‌های کشورهای پیشرفته، سازمان جای مربی را گرفته و جوانان را برای ورود به اجتماع مهیا می‌نمایند.

طهرانچی در ادامه پذیرش دانشجویان ایرانی صرفاً در بخش‌های پژوهشی دانشگاه‌ها و صنایع دیگر کشورها را مبیّن کلاس محوری بودن آموزش‌های کشورمان دانست و تأکید کرد: در پویش اشتغال با همراهی اتاق اصفهان در کنار تربیت مهارتی جوانان تربیت اجتماعی را نیز موردتوجه قرار داده‌ایم زیرا تربیت جوانان از سنین پایین در پرورش نیروی کار موردنیاز صنایع و بخش‌های مختلف کشور از اهمیت زیادی برخوردار است.

 رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کشور با بیان اینکه طرح پویش در کشورهای مختلف جهان بنا بر مقتضیات و شرایط هر کشور در حال اجرا است گفت: ما متناسب با زیست‌بوم خود این طرح را طراحی کرده و رشد داده‌ایم.

طهرانچی داشتن دانش تخصصی بدون بهره‌گیری از دانش مهارتی و اجتماعی را موجب حس عدم کارآمدی در فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، از دست رفتن اعتمادبه‌نفس و درنتیجه از بین رفتن امید و نهایتاً از دست دادن آینده جوانان دانست و تأکید کرد این در حالی است که فلسفه وجودی دانشگاه ایجاد امید به آینده در نسل جوان است نه سرخوردگی او.

طرح پویش قدمی در راستای تحقق اشتغال تحصیل‌کردگان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی

بابک نگاهداری، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس نیز ضمن اشاره به سخنان اخیر مقام معظم رهبری مبنی بر اقدام برای حفظ سرمایه‌های انسانی و نخبگان کشور گفت: برای حفظ نخبگان باید نیازهای آن‌ها تأمین شود. وی اشتغال را پاسخگوی نیازهای امنیتی، منزلت اجتماعی و زمینه‌ساز شکوفایی استعداد این قشر دانست و گفت: راه‌حل حفظ نیروهای تحصیل‌کرده کشور ایجاد اشتغال مؤثر است. نگاهداری طرح پویش سرای نوآوری اتاق اصفهان و دانشگاه را قدمی در راستای تحقق اشتغال تحصیل‌کردگان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دانست.

وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان دانشگاه اجتماعی در کمک به مسئولین کشور برای حل مشکل اشتغال پیشرو بوده است. نگاهداری برای رفع موانع قانونی تعامل هر چه بیشتر صنعت و دانشگاه و تسری آموزش‌های مهارتی در دانشگاه‌ها قول مساعد داد.

تأثیر طرح پویش اشتغال در کاهش ضریب بیکاری

در ادامه بهرام سبحانی، نایب‌رئیس اتاق اصفهان با بیان اینکه اتاق اصفهان با شعار اتاق شاخص محور فعالیت خود را آغاز کرد، گفت: اصفهان علیرغم صنعتی بودن در بسیاری از شاخص‌های محیط کسب‌وکار رتبه مناسبی نداشت و این امر زیبنده استان صنعتی اصفهان نبود.

وی افزود: با بررسی ابعاد مختلف این امر متوجه شدیم یکی از موارد تأثیرگذار در مطلوب نبودن این شاخص‌ها، عدم وجود نیروی کارآمد موردنیاز صنعت است. از سوی دیگر با خیل عظیمی از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی روبرو بودیم که پاسخگوی نیاز صنایع نبودند و این خلأ در شاخص‌های محیط کسب‌وکار کاملاً محسوس بود.

عضو هیات رئیسه اتاق اصفهان با تأکید بر اینکه فارغ‌التحصیلان رشته‌های صنعتی با صنعت کاملاً بیگانه هستند افزود: بنابراین به این نتیجه رسیدیم باید برای عجین شدن دروس تئوری دانشجویان با تجربه عملی وارد عمل شویم و درنهایت طرح پویش به‌صورت پایلوت برای نخستین بار در کشور در بهار سال 1398 از طریق انعقاد تفاهم‌نامه با دانشگاه آزاد اسلامی کشور کلید خورد.

سبحانی هدف از طرح پویش را پر کردن خلأ میان صنعت و دانشگاه از طریق پرورش دانشجویان بر اساس نیاز صنایع عنوان و تصریح کرد: تاکنون طرح مذکور دستاوردهای مطلوبی داشته و تأثیر مثبتی در کاهش نرخ بیکاری استان داشته است و اصفهان به پایلوتی موفق در این طرح تبدیل شده و قرار است طرح پویش در کل کشور تسری یابد.

وی ابراز امیدواری کرد: با ایجاد مراکزی مانند سرای نوآوری به‌عنوان مرکز رشد و ارتقای اطلاعات تئوریک افراد در سطح کشور، این دانش‌ها به‌صورت کاربردی درآمده و با خلاقیت و نوآوری دانشجویان منجر به رشد و توسعه صنایع شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان نیز ضمن تشکر از اتاق اصفهان به‌واسطه حمایت از برگزاری این همایش و راه‌اندازی طرح پویش اشتغال، این طرح را زمینه‌ساز ایجاد شغل برای دانشجویان طی دوران تحصیل بیان و تصریح کرد: این طرح از دو سال پیش با همکاری اتاق اصفهان و دانشگاه آزاد اسلامی به‌منظور تقویت تعامل دانشگاه و صنعت و تبدیل این جریان از حالت تعریفی به برنامه عملیاتی آغاز شد.

پیام نجفی در ادامه با تأکید بر اینکه صنعت به‌شدت به نیروی متخصص نیاز دارد، یکی از مشکلات صنایع را کمبود نیروی انسانی متخصص مسلط بر بازار کار دانست و تصریح کرد: جاذبه بسیاری از رشته‌های تخصصی دانشگاهی علیرغم نیازمندی محیط کار به آنها به دلیل عدم وجود تعامل خوب میان صنعت و دانشگاه در حال کاهش است.

وی بر ضرورت اصلاح سرفصل دروس دانشگاهی متناسب با نیاز صنعت تأکید کرد و افزود: بازتعریف سرفصل دروس بدون حضور صنعتگران و فعالان اقتصادی امکان‌پذیر نیست.

وی ضمن برشمردن مزایای طرح پویش اشتغال بر ضرورت به‌کارگیری هیات علمی مسلط به صنعت، مصوب شدن طرح پویش در نهادهای قانون‌گذاری در راستای حل مشکلات اشتغال دانشجویان هم‌زمان با تحصیل، امکان گذراندن دوران سربازی دانشجویان پویش در صنعت، معافیت مالیاتی برای حامیان طرح پویش و احتساب سوابق طرح پویش به‌عنوان سابقه کار با حداقل هزینه برای کارایی بیشتر این طرح تأکید کرد و از اجرای این طرح در استان‌های زنجان، مرکزی، فارس، آذربایجان غربی و یزد خبر داد.

علی کرباسی زاده، مشاور عالی رئیس اتاق اصفهان نیز در این همایش گفت: طرح پویش اشتغال در استان اصفهان با همت و حمایت رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کشور همچنین هیات رئیسه و هیات نمایندگان اتاق اصفهان به‌ویژه حمایت حداکثری و همه‌جانبه رئیس اتاق اصفهان و اعضای شورای راهبردی سرای نوآوری آغاز شد. وی افزود: آنچه امروز شاهد آن هستید ماحصل برگزاری بیش از 60 جلسه کارشناسی و هم‌فکری در راستای بهینه‌سازی طرح پویش اشتغال و حمایت اعضای شورای مرکزی این طرح است.

موضوعات :
در همین رابطه