رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

هاله حامدی‌فر در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

ارز ترجیحی دارو در دورترین نقطه از مصرف‌کننده قرار دارد و فسادزاست

نایب‌رئیس سندیکای صنایع دارویی کشور معتقد است: ارزان‌فروشی دارو با تخصیص یارانه به تولید یا واردات میسر نیست و این فقط به ضرر مصرف‌کننده و تولیدکنندگان دارو خواهد بود.

03 آذر 1400
کد خبر : 40512
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نایب‌رئیس سندیکای صنایع دارویی کشور با بیان اینکه درباره ارز ترجیحی خلط مبحثی صورت گرفته و کاسبان ارز 4200 تومانی از این موضوع سوءاستفاده می‌کنند گفت: نه دولت و نه بخش خصوصی هیچ‌کدام با حذف یارانه دارو و اینکه دارو به ارزان‌ترین قیمت به دست مصرف‌کننده برسد مخالف نیستند. اما طرفداران حذف ارز 4200 می‌خواهند تخصیص این ارز به‌گونه‌ای باشد که به دست مصرف‌کننده واقعی برسد و نه کسانی که در این میان از آن سوءاستفاده می‌کنند.

هاله حامدی‌فر در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران ادامه داد: یارانه در ذات خودش عامل فساد است. برای اینکه این فساد به کمترین میزان خود برسد دولت باید در طول زنجیره، آن را در نزدیک‌ترین جایی که به دست مصرف‌کننده می‌رسد تزریق کند و نه دورترین نقطه. هرچقدر نقطه تزریق یارانه از مصرف‌کننده نهایی دورتر باشد میزان هدررفت آن بیشتر و در نتیجه میزان یارانه‌ای که به دست مصرف‌کننده واقعی می‌رسد کمتر خواهد بود. این همان اتفاقی است که الآن رخ می‌دهد.

او تأکید کرد: اینکه یارانه دارو را به تولیدکننده و یا واردکننده بدهیم و توقع داشته باشیم که دارو را به قیمت پایین عرضه کنند روش درستی نیست. این فقط به ضرر مصرف‌کننده، صنعت و دست‌اندرکاران تولید دارو خواهد بود.

حامدی فر با تأکید بر اینکه این دوگانه که یا باید یارانه دارو به همین شکل موجود برقرار باشد یا باید حذف شود دوگانه کاذبی است گفت: کسانی که معتقدند این یارانه مخرب است با نحوه تخصیص این کمک مالی برای دارو مخالف هستند و نه خود آن. ما معتقدیم آن بودجه حمایتی باید وجود داشته باشد اما از متخصصین اقتصاد دارو و بودجه‌ریزی برای بهترین شیوه تخصیص آن استفاده کنند. حرف ما این است که یارانه‌ای که از بیت‌المال در حال پرداخت است به آن اندازه که باید مؤثر واقع نمی‌شود و اتفاقاً با این شیوه فعلی به صنعت و به سلامت مردم ضربه می‌زند.

او تأکید کرد: ما به‌عنوان نمایندگان سندیکای دارو حتی با وجود تحمیل مشکل بزرگ نقدینگی، با حذف ارز 4200 تومانی موافقیم. به این دلیل که اگرچه تنها 20 درصد نهاده‌های تولیدی‌مان را با ارز 4200 تأمین می‌کنیم ولی اگر مبنای همین ارز هم دلار 26 یا 28 هزار تومانی شود یعنی نیاز به دست‌کم 6 یا 7 برابر نقدینگی بیشتر. بااین‌حال صنعت دارو حاضر شده است این مشکل را بپذیرد که در مقطعی برای 20 درصد نهاده تولید خود نقدینگی را تأمین کند اما این سیستم بیمار و فسادانگیز به شکل درست اصلاح شود.

در همین رابطه