رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

مهلت رفع تعهد ارزی فرش یک‌ساله و صنایع دستی ۶ ماهه شد

طبق اعلام رسمی بانک مرکزی، مهلت رفع تعهد ارزی صادرکنندگان فرش دستباف یک‌ساله و صنایع دستی شش ماهه اعلام شد.

03 آذر 1400
کد خبر : 40516
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

بانک مرکزی در بخشنامه‌ای که به امضای حسین چرخ‌انداز، رئیس اداره صادرات بانک مرکزی رسیده است، مهلت زمان ایفای تعهدات ارزی صادرکنندگان فرش دستباف را یک سال از زمان صدور و صادرکنندگان صنایع دستی را شش ماه از زمان صدور اعلام کرد.

در این بخشنامه آمده است: وفق مفاد صورتجلسه بیست و یکمین نشست کمیته اقدام ارزی مستقر در سازمان توسعه تجارت ایران ابلاغی طی نامه شماره ۳۹۲۳۷/۱۰۰/۹۹ مورخ ۱۳۹۹.۱۱.۱۵ با افزایش مهلت ایفای تعهدات ارزی صادرکنندگان فرش دستباف به یک سال از زمان صدور و صادرکنندگان صنایع دستی به شش ماه از زمان صدور موافقت به عمل آمد.

در این راستا متعاقب ارسال فهرست صادرکنندگان و کد تعرفه‌های مشمول این بند از سوی سازمان توسعه تجارت ایران به این بانک، اقدامات لازم برای بهره مندی از تسهیل و مهلت مذکور توسط این بانک انجام شده است.

بنابراین با توجه به واگذاری مسئولیت پیگیری برگشت ارز حاصل از صادرات به وزارت صنعت، معدن و تجارت در صورت لزوم می‌توان مراتب را از وزارتخانه مذکور پیگیری کرد.

بانک مرکزی همزمان با آغاز تحریم دولت آمریکا، رویه رفع تعهد ارزی را در پیش گرفت و این مسئله موجب شد عده زیادی از تجار فرش در برابر صادراتی که انجام داده بودند و بازگرداندن ارز صادراتی درگیر باشند و صادرات فرش به شدت کاهش یابد.

در این رابطه عبدالله بهرامی، مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولیدکنندگان فرش دستباف می گوید: صادرکننده‌ای که فرش را به صورت امانی و نه فروش قطعی، در اختیار فروشنده خارجی قرار داده، طبیعی است که ارز دریافت نکرده که بتواند در زمانبندی مدنظر بانک مرکزی، رفع تعهد ارزی کند. این صادرکننده باید صبر کند تا فروشنده خارجی فرش را بفروشد و بتواند با او تسویه کند. ولی وقتی بانک مرکزی بی توجه به این رویه معمول در صادرات فرش، اصرار به رفع تعهد ارزی در زمانبندی مدنظر خودش دارد، صادرکننده از ترس آبرویش عطای صادرات فرش را به لقایش می بخشد.

در همین رابطه