رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

در دیدار محمود تولایی و معاون استاندار نجف

ظرفیت‌های تقویت همکاری‌های اقتصادی کاشان و نجف اشرف بررسی شد

رئیس اتاق کاشان در دیدار با معاون استاندار نجف ضمن بررسی اشتراکات فرهنگی و سابقه روابط مردم ایران و نجف بر ضرورت استفاده از ظرفیت‌های موجود برای تقویت روابط اقتصادی تأکید کرد.

09 آذر 1400
کد خبر : 40575
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق کاشان با اشاره به مشترکات ملت و مردم ایران و عراق در حوزه‌های مختلف دینی و فرهنگی گفت: حضور جمعی از اهالی نجف اشرف در شهر کاشان خود مؤید عمق این رابطه فرهنگی است و باید از این رابطه برای توسعه مبادلات اقتصادی بهره برد.

محمود تولایی در دیدار با هاتف عبدالامیر حبیب ماضی، معاون استاندار نجف با بیان اینکه حدود یک‌سوم اقتصاد شهر نجف در حوزه گردشگری است، افزود: در صنعت گردشگری نیز دو کشور می‌توانند همکاری‌های خوبی داشته باشند.

رئیس اتاق کاشان ضمن اشاره به اهمیت حوزه گردشگری سلامت گفت: ظرفیت‌های درمانی و سلامتی شهرستان کاشان همراه با ارائه بالاترین خدمات درمانی در حد استاندارهای جهانی می‌تواند در خدمت مردم کشور همسایه قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه فعالان حوزه گردشگری و دفاتر خدماتی زیارتی کاشان با برخی از هتل‌های نجف قرارداد منعقد کرده‌اند، افزود: با توجه به نزدیکی کاشان و قم به همدیگر گردشگران عراقی می‌توانند از فرصت‌های گردشگری فرهنگی و دینی کاشان هم استفاده کنند.

تولایی یکی از راه‌های افزایش مبادلات اقتصادی را برپایی نمایشگاه صنایع ایران و به‌خصوص کاشان در نجف اشرف دانست و تصریح کرد: برپایی نمایشگاه تجاری از صنایع ایران در نجف اشرف باعث توسعه روابط تجاری و اقتصادی می‌شود.

وی با اشاره به ظرفیت صنایع کاشان در حوزه‌های مختلف فرش و نساجی، فولاد، لوازم‌خانگی، گلاب و عرقیجات و غیره تأکید کرد: عراق و استان نجف اشرف می‌تواند به‌منظور تأمین نیازهای خود در این صنایع از تولیدات منطقه کاشان استفاده کند.

رئیس اتاق کاشان با بیان اینکه لازم است به‌منظور تسهیل در امور تجاری نمایندگی‌های اقتصادی و صنایع کاشان و نجف در هر دو شهر ایجاد شود، افزود: این اتاق آماده است برای توسعه صادرات به نجف اشرف اقدامات لازم را انجام دهد.

هاتف عبدالامیر حبیب ماضی نیز در این حضور ضمن اشتراکات دینی کاشان و نجف اشرف اظهار کرد: مردم ایران و عراق یک مجموعه هستند و ایران تنها حامی مردم عراق به‌ویژه شیعیان عراق هستند؛ ازاین‌رو می‌توان سفرهای پزشکی و درمانی و گردشگری را بین دو کشور افزایش دهیم.

وی ضمن اشاره به پیشنهاد‌های رئیس اتاق کاشان افزود: ما نمایشگاه نجف اشرف را داریم که نمایشگاه تجاری است و نمایشگاهی برای صنایع ایران و کاشان به‌زودی قرار می‌دهیم و این امکان را فراهم می‌کنیم صنایع کاشان در این نمایشگاه حضور پیدا کنند و از طریق اتاق بازرگانی تهران می‌توان برای این مهم اقدام کرد.

معاون استاندار نجف اشرف با بیان اینکه صنایع مختلفی از ایران در عراق وجود دارد، ابراز داشت: اگر از این طریق صنایع کاشان در عراق به نمایش گذاشته شوند مس توانند با صنایع عراق و نجف ارتباط برقرار کنند چراکه با صنایع شیراز نیز از این طریق ارتباط وجود دارد.

در ادامه دیدار احمد مزار عزوز، مدیر شهرداری‌های استانداری نجف اشرف ضمن تشکر از مهمان‌نوازی مردم کاشان اظهار کرد: تفاهم‌نامه خواهرخواندگی بین شهرداری امضا شد و به کارهای شهرداری و رابط شهرداری مربوط است و مهم‌ترین بخش‌هایی که بین شهرداری می‌تواند از جمهوری اسلامی وارد عراق شود در آن قید شده است.

وی با بیان اینکه بیشترین موردی که اهمیت دارد سیستم بازیافت، نظافت شهری و شرکت‌های بازیافت است، افزود: یک سری ابزارآلات در زمینه تنظیف نیاز است و برخی زیرساخت‌ها ویژه کودکان در پارک‌ها و زیرساخت‌های فضای سبز نیاز دارند و ازاین‌رو به نیروهای متخصص نیاز داریم.

مدیر شهرداری‌های استانداری نجف اشرف با بیان اینکه در مدت‌زمان اخیر نیروها و وسایل کمتر شدند، ابراز داشت: وسایل و ادوات تخصصی ویژه تنظیف شهری نیاز است و به دلیل نبود این تجهیزات تاکنون نتوانستیم موفق باشیم و با توجه به دمای بالا و احتمال خرابی دستگاه لازم است دستگاه‌ها مطابق با شرایط آب و هوایی باشد.

وی با بیان اینکه در زمان اربعین شهرداری تهران و شهرداری مشهد مقدس با شهرداری نجف اشرف مشارکت دارند، گفت: تقاضا داریم که این امکانات به‌غیراز اربعین هنوز تداوم داشته باشد و از متخصصان خبره در این زمینه استفاده شود.

موضوعات :
در همین رابطه