رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

در نشست شورای راهبری بهبود محیط کسب‌وکار تأکید شد

لزوم تدوین استراتژی مشترک اتاق‌های سه‌گانه در حوزه تجارت بین‌الملل

دبیر کل اتاق اصناف ایران گفت اتاق‌های سه‌گانه فاقد یک استراتژی تجارت بین‌الملل هستند و لازم است با تشکیل کارگروهی مشترک هرچه زودتر این استراتژی تدوین شود.

15 آذر 1400
کد خبر : 40650
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

در تازه‌ترین نشست شورای راهبری بهبود محیط کسب‌وکار، گزارش سفر هیات تجاری ایران به سوریه و دستاوردهای آن و همین‌طور موضوع تشکیل شورای سیاست‌گذاری مالیاتی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این نشست رضا وفایی یگانه معاون اقتصادی و کسب‌وکار اتاق تعاون در گزارشی از سفر هیات تجاری ایران به سوریه با اشاره به افتتاح مرکز تجاری ایران در منطقه آزاد دمشق گفت: در این سفر هم سوری‌ها و هم طرف ایرانی از سطح همکاری‌های میان دو کشور ناراضی بودند.

او با بیان اینکه مشکلات اصلی ما در تجارت با سوریه در این سفر مورد بررسی قرار گرفت گفت: یکی از این مشکلات اصلی حمل‌ونقل است. مسیر زمینی از راه عراق امنیت کافی ندارد و مسیر هوایی هم همچنان ناامن و با محدودیت‌هایی روبرو است.

وفایی یگانه ادامه داد: انتقال پول و مبادلات مالی با سوریه مشکل مهم دیگر تجارت ما با این کشور است. طرف سوری از اینکه مشکل FATF اجازه مبادلات مالی با ایران را نمی‌دهد گله‌مند است. لذا برای تسهیل تجارت دو طرف بحث تهاتر مطرح شد.

او با انتقاد از اطلاعات بسیار پایین طرفین از نیازها و بازار دو طرف گفت: ما در تهاتر به سمت کالاهای مزیت دار دو طرف نرفتیم. سوری‌ها کالاهایی مانند عدس، زیتون، پنبه، روغن زیتون و زیتون را به عنوان کالاهای مورد نظر خود برای تهاتر معرفی کردند اما ما هنوز به لیست مشخصی از کالاها و خدمات مورد نظرمان نرسیده‌ایم.

وفایی یگانه ادامه داد: سوری‌ها به سرمایه‌گذاری مشترک علاقه‌مند بودند. ما بیشتر بر صنعت خودرو اصرار داشتیم در حالی که اتفاقاً در این بخش مزیتی نداریم. ضمن اینکه خود آن‌ها هم مشکل تأمین منابع ارزی دارند و بیشتر به دنبال کار مشترک در حوزه‌هایی هستند که مواد اولیه و صنعت آن را داشته باشند. اما ما متأسفانه بر انجام کار حوزه‌هایی اصرار داریم که تخصصی در آن‌ها نداریم.

او در پایان با تأکید بر اینکه عدم حضور رایزن بازرگانی ایران در سوریه اثرات مشهودی بر پایین بودن سطح تجارت دو کشور گذاشته است بیان کرد: حل مشکل مبادلات مالی و مسائل حمل‌ونقل و همین‌طور اطلاع دقیق از نیازهای بازار دو طرف سه مشکل عمده ما در تجارت با سوریه است که با افزایش مناسبات باید مرتفع شوند.

محمدباقر مجتبایی دبیر کل اتاق اصناف در این جلسه با اشاره به سفر هیات تجاری ایران به سوریه و با اشاره به برخی ناهماهنگی‌های مخرب در روابط تجاری بیان کرد: گذشته از دولت، متأسفانه اتاق‌های سه‌گانه استراتژی تجارت بین‌الملل برای کشورهای هدف ندارند. همچنین از استراتژی کالا محور و استراتژی استفاده از ظرفیت‌های توافقات دو یا چندجانبه بی‌بهره هستیم.

او بر این اساس پیشنهاد تشکیل کارگروهی مشترک از نمایندگان سه اتاق برای تدوین استراتژی مشترک اتاق‌های سه‌گانه در حوزه تجارت بین‌الملل را مطرح کرد.

سید جعفر مرعشی مشاور رئیس اتاق ایران هم در این جلسه با استقبال از این پیشنهاد گفت: نه تنها ضرورت دارد سه اتاق در درون خود به انسجام کافی در مواضع و به خصوص در روابط تجاری با کشورهای مختلف برسند بلکه ضرورت دارد در شرایط فعلی بار کاستی‌ها و عدم انسجام بخش دولتی را نیز بر دوش بکشند.

شورای سیاست‌گذاری مالیاتی بدون نمایندگان سه اتاق تشکیل شده است

در بخش دیگری از این جلسه محسن ملایی، دبیر کمیسیون مالیات اتاق ایران با انتقاد از تشکیل شورای سیاست‌گذاری مالیاتی بدون حضور نمایندگانی از سه اتاق گفت: با پیشنهادات شورای سیاست‌گذاری مالیاتی نرخ‌های مالیاتی بر اساس چرخه‌های اقتصادی تنظیم خواهد شد. مثلاً در زمان رکود، مالیات از شخص حقیقی و یا حقوقی به سمت مالیات بر سود تقسیم‌شده حرکت خواهد کرد. اما در حال حاضر این شورا بدون حضور نمایندگان اتاق‌های سه‌گانه تشکیل شده و سیاست‌گذاری خواهد کرد.

او ادامه داد: پیشنهاد ما این است که در نامه‌ای به وزیر اقتصاد درخواست شود هم نمایندگان هر سه اتاق با حق رأی در این شورا حضور داشته باشند و هم ترکیب و نسبت اعضای آن به گونه‌ای نباشد که بخش خصوصی در اقلیت قرار بگیرد.

در ادامه مجتبایی دراین‌باره گفت: مهم‌تر از حضور نمایندگان اتاق‌ها در این شورا ارائه محتوای مناسب برای تصمیم‌گیری‌ها در آن است. مثلاً ما می‌توانیم 10 معضل کلیدی غیر مرتبط با حوزه قانون‌گذاری که تعیین تکلیف آن‌ها با اختیارات دولت ممکن باشد را شناسایی کنیم و با ارائه راه حل در اختیار اعضای شورا قرار دهیم.

مرعشی هم با اشاره به این موضوع بیان کرد: یکی از وظایف شورای گفت‌وگو شناسایی پایه‌های مالیاتی جدید و ارائه به دولت است. اگر ابتکار ساماندهی پایه‌های مالیاتی را خودمان در دست داشته باشیم هم حسن نیت خود را اثبات کرده‌ایم و هم از فشارهای ناخواسته و بدون مطالعه قبلی در امان خواهیم بود. 

در همین رابطه