شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) را تسلیت می‌گوییم

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

در راستای تقدیر از فعالان عرصه صادرات

از صادرکنندگان نمونه خرمشهر تقدیر شد

طی مراسمی که از سوی اتاق خرمشهر برگزار شد، از ۵ صادرکننده برتر و ۱۵ صادرکننده نمونه این شهرستان تقدیر شد.

20 آذر 1400
کد خبر : 40708
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

به بهانه روز ملی صادرات و در راستای تقدیر از فعالان عرصه صادرات، هشتمین همایش روز ملی صادرات و تقدیر از صادرکنندگان نمونه خرمشهر برگزار شد.

رئیس اتاق خرمشهر در این مراسم گفت: روز ملی صادرات، بهانه‌ای برای تجلیل از زحمات صادرکنندگان در عرصه‌های تجاری است. به همین بهانه و بر وفق عادت چندساله اخیر و به همت دوستان عزیزم در اتاق خرمشهر بر آن شدیم تا از تلاش صادرکنندگان نمونه، فعالان اقتصادی برگزیده و خادمین صادرات در شهرستان خرمشهر تقدیر به عمل آوریم.

هانی فیصلی خطاب به صادرکنندگان بیان کرد: بر کسی پوشیده نیست که عرصه فعالیت‌های شما با کوله باری از سختی‌ها و مشقت‌ها و در شرایطی نابرابر و تحت قساوت‌های ناشی از تحریم‌های ظالمانه بیگانگان و خود تحریمی حاصل از سوء مدیریت و صدور بخشنامه‌ها و قوانین مخل امر صادرات در داخل کشور در حال انجام است.

وی گفت: صدور بخشنامه‌های خلق‌الساعه در کنار تصمیم‌های عجولانه و غیر کارشناسی عرصه جولان در نبردهای صادراتی با همتایان دیگر کشورها را سرشار از چالش کرده است. بخشنامه‌ها و آئین‌نامه‌های کارشناسی نشده دلیلی بر خروج خیل عظیمی از فعالان اقتصادی از صادرات کالاهای غیرنفتی و هجوم سرمایه‌های آنان به بازارهای مختلف بوده است. ارزآوری را به بهانه ایفای تعهدات ارزی مختل کرده‌ایم و توسعه کسب‌وکار و اشتغال‌زائی در امور بازرگانی را به امید کنترل فعالیت‌های تجاری به مرز تعطیلی رسانده‌ایم.

فیصلی افزود: وجود زیرساخت‌های بی‌نظیر در مرز شلمچه؛ توان تبدیل این نقطه از کشور را به پایلوت تجاری و کریدور ترانزیتی خاورمیانه فراهم کرده است. چگونه است که باوجود علم و آگاهی کافی، نتوانسته‌ایم تاکنون از فعالیت‌های منفعت‌جویانه گروه‌های خاص در آن‌سوی مرز جلوگیری کنیم. کاری که با اندکی رایزنی دیپلماتیک و کاربرد ترفندهای سیاسی بین‌المللی از سوی دولتمردان قابل حصول است.

او گفت: عدم وجود مدیریت متمرکز و تصدی چندگانه در پایانه تجاری شلمچه باوجود مصوبات عدیده از سوی شورای تأمین و استانداری خوزستان، همچنان اصلی‌ترین عامل در ایجاد مشکلات موجود در مرز شلمچه به شمار می‌رود. لزوم ایجاد راهکار فراگیر و کاربردی در ایجاد مدیریت واحد و واگذاری آن به سازمان منطقه آزاد اروند، ضرورتی است که خواسته فعالان اقتصادی است.

فیصلی تصریح کرد: عدم تخصیص گارد گمرک باوجود آمادگی سازمان منطقه آزاد اروند جهت فراهم کردن نیروی انسانی آن، همچنان معضلی پایدار در شلمچه است. این امر در کنار عدم بهره‌برداری از دستگاه‌های ایکس ری، عاملی در ایجاد چالش و تنش در بازرسی غیرتخصصی کالاهای صادراتی، توسط نیروهای امنیتی و نظامی است. و این نشانه‌ای است بر اینکه تکه‌های پازل صادراتی در خرمشهر و شلمچه باوجود گوشزد مشکلات، هیچ‌گاه به‌درستی چیده نمی‌شود.

رئیس اتاق خرمشهر تأکید کرد: این اتاق به‌منظور بررسی مشکلات و معضلات توسعه اقتصادی و نیل به اقتصاد مقاومتی و ارائه راهکارهای برون‌رفت از آنها، پیشنهاد می‌کند تا به‌صورت دوره‌ای و در زمان‌های متعدد جلسات کارگروه توسعه صادرات کالاهای غیرنفتی استان را در خرمشهر برگزار کرده تا مسئولین محترم استان به‌صورت مستقیم در جریان مشکلات صادرکنندگان قرار گرفته و با بازدیدهای میدانی از معضلات و مشکلات موجود در راه توسعه و رونق بخشی تجارت در خرمشهر مطلع و اقدامات لازم در جهت رفع آنها انجام گردد.

در پایان این مراسم با اهدای لوح تقدیر و هدایا، از ۵ صادرکننده برتر خرمشهر در سال ۱۴۰۰، ۱۵ نفر از صادرکنندگان شایسته تقدیر و جمعی از فعالان اقتصادی و مدیران سازمان‌های دولتی به‌عنوان خادمین صادرات تقدیر به عمل آمد.

موضوعات :
در همین رابطه