رادیو مجازی اتاق ایران - 1 اردیبهشت 1403

در نشست فعالان اقتصادی با شهردار کرمان

راهکارهای توسعه صنعت گردشگری در کرمان بررسی شد

همکاری فعالان اقتصادی و اتاق بازرگانی با مجموعه شهرداری برای توسعه صنعت گردشگری، مهم‌ترین محور مورد بررسی در نشست فعالان اقتصادی با شهردار کرمان بود.

20 آذر 1400
کد خبر : 40717
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق کرمان گفت: در اولین اقدام، اتاق کرمان و شهرداری باید بتوانند شهر را به‌عنوان مقصد گردشگران در تورهای داخلی و بین‌المللی بگنجانند که تاکنون هر چه تلاش شده کرمان نتوانسته به مثلث گردشگری فارس، اصفهان و یزد بپیوندد.

سیدمهدی طبیب زاده در نشست فعالان اقتصادی با شهردار کرمان، افزود: برای رسیدن به این هدف، اتاق و کمیسیون گردشگری آماده هر نوع همکاری با شهرداری است همان‌گونه که تاکنون تعامل بسیاری با اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی داشته‌ایم.

وی خطاب به شهردار بیان کرد: افزایش درآمد شهرداری باید با جدیت پیگیری شود، در شرایطی که درآمدها ناچیز و رکود ساخت‌وساز در کرمان وجود دارد، اتاق می‌تواند به شهرداری برای کسب درآمد بیشتر مشاوره دهد.

طبیب زاده، با اشاره به تخصیص چهارنهم از مالیات بر ارزش‌افزوده به شهرداری‌ها، گفت: باید ابتدا این عدد بزرگ باشد تا با درصدی از آن بتوان اقدامی انجام داد که این مهم با توسعه صنعت و کسب‌وکار و بهبود فضای کسب‌وکار محقق می‌شود.

رئیس اتاق کرمان با بیان اینکه مطالعات اخیر نشان داده فرار سرمایه از کرمان صورت گرفته و درآمدها صرف سرمایه‌گذاری در کرمان نمی‌شود، گفت: این موضوع بیشتر به نابسامانی‌ها در فضای کسب‌وکار مرتبط است که شهرداری می‌تواند با تکمیل پروژه‌های بام کرمان، تله کابین و صاروج پارس، سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را برای سرمایه‌گذاری در کرمان تشویق کند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود 80 درصد اقتصاد استان وابسته به منابع معدنی و درآمد حاصل از آنهاست، افزود: تا 20 سال آینده منابع معدنی، آب و کشاورزی در استان پایان می‌یابند و اگر فکری برای تأمین منابع اقتصادی استان در دو دهه آینده نشود با مشکل روبرو خواهیم شد.

طبیب زاده، ادامه داد: اتاق کرمان بحث مهارت‌آموزی را در استان پررنگ کرده و به‌عنوان یک اقدام جدی موردنیاز جامعه به آن پرداخته و در حاشیه شهر نیز در حال احداث چندین مدرسه است.

رئیس اتاق کرمان در ادامه با بیان اینکه شهرداری کرمان تنها شهرداری است که به سامانه پنجره واحد وصل نیست، ابراز امیدواری کرد: شهردار کرمان علت عدم اتصال شهرداری به پنجره واحد را بررسی کند زیرا با پیوستن به پنجره واحد تعیین تکلیف املاک حاشیه شهر به دلیل تصرف‌ها به‌راحتی امکان‌پذیر است و همه اطلاعات و مستندات بین دستگاه‌های مختلف ثبت شده و هیچ ملکی بدون داشتن مشخصات مبادله نخواهد شد.

وی در پایان به زمینه‌های همکاری مشترک اتاق کرمان و شهرداری اشاره کرد و افزود: باید تفاهم‌نامه‌ای برای این همکاری تنظیم و به امضا برسد و فردی مسئول پیگیری اجرای بندهای این تفاهم‌نامه باشد تا اقدامات مؤثری صورت گیرد.

سطح برنامه‌های اتاق کرمان بسیار متفاوت است

شهردار کرمان گفت: سطح برنامه‌ها و مباحث مطرح شده در اتاق کرمان به‌ویژه در نشست‌های شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، بسیار متفاوت از برخی استان‌های کشور است.

سعید شعرباف در جمع اعضای هیات نمایندگان اتاق کرمان، افزود: در جلسات اتاق کرمان مباحث در مقیاس ملی مطرح می‌شود و سطح طرح‌ها، نوع نتیجه‌گیری، خلاصه بندی و پیشنهادات آن‌قدر راهبردی و دقیق بوده که مصوبات کاملاً آماده قانون‌گذاری و تدوین است.

وی با اشاره به اینکه پردازش‌های خوب و دقیق از زوایای مختلف در اتاق کرمان صورت می‌گیرد، بیان کرد: به‌عنوان یک فرد دانشگاهی از نوع پردازش مطالب در نشست‌های اتاق لذت بردم که اگر بتوانیم بخشی از این‌گونه برنامه‌ها را در شهرداری به‌ویژه در طرح‌های توجیهی، فنی و اقتصادی داشته باشیم می‌توان برنامه‌ها را بهتر پیش برد.

شعرباف، اظهار کرد: اتاق اتصال خوبی با سطوح تصمیم‌گیری کلان دارد و به همین دلیل مصوبات جلسات زمان کوتاهی را از پردازش تا تدوین طی می‌کند.

وی ادامه داد: برنامه‌ریزی لازم را برای مجموعه آموزشی شهرداری انجام خواهیم داد تا از تجربیات اتاق در ارائه و جمع‌بندی استفاده کند.

شهردار کرمان در ادامه با اشاره به اینکه کرمان از نگاه افراد غیربومی، انبوهی از فرصت‌ها و تهدیدها را در کنار هم دارد، گفت: لیست فرصت‌های سرمایه‌گذاری در شهرداری کرمان در حال تکمیل است و قرار است با توجیه فنی و اقتصادی مناسب، به سرمایه‌گذاران ارائه شود.

شعرباف، همچنین به وجود زمینه‌های مناسب سرمایه‌گذاری در بخش فرهنگی اشاره کرد و افزود: برای ایجاد کاربری‌های فرهنگی و اجتماعی، فرصت‌های زیادی در شهر کرمان وجود دارد؛ ضمن اینکه کرمان اکنون به یک شهر زیارتی تبدیل شده است.

وی افزود: شهرداری در حد اختیارات می‌تواند زمین و پروانه ساختمانی در اختیار انجام امور غیرانتفاعی قرار دهد و کار تسهیل سرمایه‌گذاری در امور عام‌المنفعه را از طریق امکانات و ظرفیت‌های بنیاد خیریه بناهای ماندگار، پیگیری کند.

شهردار کرمان به برگزاری همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری توسط اتاق کرمان اشاره و تصریح کرد: تلاش می‌کنیم در حوزه گردشگری و مشارکت در ساخت‌وساز، با تمرکز بر حوزه مسکن باکیفیت و کارهای خیریه و اجتماعی، مواردی را تعریف و مشخص کنیم.

در ادامه این نشست اعضای هیات نمایندگان اتاق کرمان درخواست‌های خود از شهرداری را شامل زیباسازی چهره شهر، تدوین سند گردشگری شهری، پیگیری اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام، ارائه خدمات شهری به شهرک‌های صنعتی، همکاری لازم با خیرین در زمینه اعطای مجوزها، ارائه خدمات الکترونیکی و افزایش اماکن تفریحی مطرح کردند.

موضوعات :
در همین رابطه