رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

مجیدرضا حریری در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران خبر داد

سال آینده 3 مرکز تجارت ایرانیان در چین افتتاح خواهد شد

رئیس اتاق مشترک ایران و چین با تشریح برنامه توسعه ملی صادرات غیرنفتی به چین در شرایط تحریم از راه‌اندازی سه مرکز تجاری ایرانیان و نمایشگاه کالاهای ایرانی در چین در سال1401 خبر داد.

27 آذر 1400
کد خبر : 40807
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق مشترک ایران و چین با بیان اینکه این اتاق برای هر دو حالت رفع تحریم‌ها و یا شکست مذاکرات و باقی ماندن تحریم‌ها در رابطه با چین سناریوهای مشخصی دارد گفت: اگر همین امروز در وین توافق انجام شود در سال 2022 حجم رابطه ایران و چین به بیش از دو برابر امروز خواهد رسید و به سرعت افزایش خواهد یافت.

مجیدرضا حریری در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران افزود: رکورد مبادلات ما با چین در سال 2014 ثبت شده که 51.8 میلیارد دلار بوده است. اما امروز این میزان حدود 16 یا 17 میلیارد دلار است که یعنی به یک‌سوم تقلیل یافته است. اما این میزان در صورت رفع تحریم‌ها به سرعت قابل بازگشت است.

او ادامه داد: اما اگر مذاکرات به نتیجه نرسد اتاق ایران و چین پروژه توسعه ملی صادرات غیرنفتی به چین را که از سال 2019 تدوین شده اجرا خواهد کرد. متأسفانه به دلیل شیوع کووید نتوانستیم از همان سال بلافاصله آن را اجرا کنیم. چون اجرای آن مستلزم رفت‌وآمدهای تجاری است.

حریری با بیان اینکه اتاق ایران و چین هم با معاونت دیپلماسی وزارت خارجه و هم سازمان توسعه و تجارت جلسات مشترکی در سه‌ماهه گذشته جلسات مشترکی برگزار و برای اجرای این سناریو طراحی‌های لازم را انجام داده است گفت: در سال 1401 سه مرکز تجارت ایرانیان را به عنوان نمایشگاه دائمی کالاهای ایرانی در چین افتتاح خواهیم کرد. برای کالاهای خاص روش‌های بازاریابی خاص را طراحی کرده و مثلاً استفاده از پلتفرم‌های عمده‌فروشی اینترنتی در چین را سامان داده‌ایم.

او توضیح داد: تعداد فروشگاه‌هایی که به عنوان مرکز تجارت ایرانیان و یا مرکز عرضه محصولات ایرانی فعالیت خواهند کرد را تا 12 مورد در نظر گرفته‌ایم. مجوز این فروشگاه‌ها را سازمان توسعه و تجارت با اتاق ایران و چین به صورت مشترک صادر می‌کنند و مابقی کار بر عهده سرمایه‌گذار ایرانی و چینی است که خودشان چطور و چگونه سرمایه‌گذاری خواهند کرد. گفت‌وگوهای لازم در این زمینه با سرمایه‌گذار چینی و ایرانی انجام شده است.

حریری تأکید کرد: برای مبادلات مالی در شرایط تحریم هم برنامه‌ریزی و طراحی‌های خوبی انجام شده است که تجار دو طرف با مشکلات رایج فعلی تحریمی مواجه نشوند.

او در پاسخ به این سؤال که با اجرای این سناریو حجم مبادلات دو کشور به چه میزان خواهد رسید بیان کرد: ما معتقدیم اگر از سال آینده معضل رفت‌وآمد به چین حل شود (چرا که چین پروتکل‌های سخت‌گیرانه‌ای در شرایط کرونا دارد و هر خارجی که وارد چین شود باید سه هفته در قرنطینه انفرادی بماند)، حجم روابط دو کشور هر سال 35 درصد رشد خواهد داشت. به این ترتیب در شرایط تحریمی ظرف 5 سال به رقم 60 میلیارد دلاری که هدف‌گذاری اصلی رابطه ایران و چین در سال 2014 بوده است خواهیم رسید.

در همین رابطه