رادیو مجازی اتاق ایران - 15 آبان 1403

با حضور معاون وزیر صنعت و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران

نخستن مرکز تجارت ایران در امارات افتتاح شد

مرکز تجارت هیبریدی ایران با هدف مطالعه بازار و احصا موانع صادراتی کشور در امارات،ارائه دفاتر کاری، هماهنگی برگزاری جلسات میان بازرگانان و شرکت‌های دانش‌بنیان و... آغاز به کار کرد.

29 آذر 1400
کد خبر : 40852
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نخستن مرکز تجارت هیبریدی ایران که با مجوز سازمان توسعه تجارت ایران ایجاد شده، در دوبی افتتاح شد. در این مراسم علاوه بر رییس سازمان توسعه تجارت مسافری، سرپرست کنسلوگری ایران در دبی، غلامحسین جمیلی عضو هیات رییسه و خزانه دار اتاق بازرگانی ایران، مظفر علیخانی معاون استان‌ها و تشکل‌های اتاق بازرگانی ایران، علی ملایی معاون کسب و کار اتاق بازرگانی ایران و جمعی از تجار ایرانی و اماراتی در شهر دبی امارات متحده عربی حضور داشتند.

مرکز تجاری ایران در امارات متحده عربی، نخستین مرکز تجارت هیبریدی ایران است که با مجوز سازمان توسعه تجارت ایران ایجاد شده‌است و افتتاح آن ظرفیت‌های تازه‌ای را برای تجار و فعالان اقتصادی ایرانی ایجاد می‌کند تا فصل تازه‌ای در مناسبات اقتصادی ایران و امارات آغاز شود. قرار است این مرکز با بهره‌گیری از فناوری‌های روز و تکیه بر فناوری اطلاعات به عنوان زیربنای فعالیت‌های تجاری، ضمن ایجاد زمینه‌ای برای تسهیل فعالیت‌های تجاری شرکت‌های ایرانی در امارات متحده عربی و ارائه مشاوره و خدمات ضروری برای تجارت خارجی، با استفاده از زیرساخت‌های نرم‌افزاری و فناوری اطلاعات ظرفیت‌های تجاری ایران را در امارات متحده عربی معرفی کند.

پیمان‌پاک: مرکز تجاری ایران در امارات به الگویی برای کشورهای دیگر تبدیل شود

علیرضا پیمان‌پاک معاون وزیر صنعت و رییس سازمان توسعه تجارت ایران در این مراسم با اشاره به اینکه گره خوردن منافع دو کشور ایران و امارات به دلایل متعدد تاریخی و فرهنگی است گفت: «وقتی این ارتباط فرهنگی و قوی بین ایران و امارات متحده عربی را داریم که چه همکاری‌های خوبی در سال‌های اخیر صورت گرفت، این رابطه می‌تواند در قالب یک همکاری مشترک پایدار و مستحکم برای توسعه تجارت با کل دنیا نیز مورد استفاده قرار گیرد.»

پیمان پاک با بیان لزوم رفع تمامی حواشی در ارتباط با دولت و بخش خصوصی در گذشته و انتقاد از نبود رابطه سازنده بین این بخش‌ها گفت: «باید انرژی مضاعف بگذاریم تا افتتاح مرکز تجاری ایران در امارات به یک پایلوت موثر و الگو تبدیل شود و این نگرانی‌ها و نقدهای گذشته در خصوص عدم حمایت دولت از اتاق‌های مشترک و مراکزی از این دست حل شود.»

پیمان‌پاک گفت: «بحث ایجاد بانک‌های اطلاعاتی تجار و کسب‌وکارهای خرد و متوسط (SMEها) که در مرکز تجاری ایران در امارات در حال انجام است، مساله بسیار مهمی است و ما باید لیستی از افراد و تجار متخصص در هر عرصه داشته باشیم که اگر یک متقاضی مراجعه کرد در کنار سرمایه و خوشنامی باید به شرکت‌های متخصص متصل شوند تا تعاملات به ثمر برسد.»

وی ادامه داد: «نکته دیگری که در مرکز تجاری ایران و امارات باید مد نظر قرار گیرد بحث مزیت رقابتی ماست. ما در حوزه دانش‌بنیان از جمله در صنایع خلاق و حوزه‌های فناورانه در امارات می‌توانیم خیلی موفق باشیم. اما در عین حال در تجاری‌سازی حوزه‌های فناوری با ضعف رو‌به‌رو هستیم. ما اکنون دانش فنی‌ خوبی داریم اما وقتی وارد تجارت می‌شویم در حوزه بازرگانی ضعف داریم، در حوزه جذب سرمایه با مشکل مواجه هستیم و در حوزه لجستیک هم با مشکلاتی داریم که در کشور امارات، افراد و تجربیات قوی در این خصوص برای رفع این چالش‌ها وجود دارد.»

وی گفت:  «همچنین یک مرکز لجستیک در امارات می‌تواند به ما کمک زیادی کند برای توسعه بنادر و صادرات کند و در این زمینه‌ها هم کمک کنید تا مراکز تجاری تخصصی در امارات هم راه‌اندازی شود.» 

مسافری: مرکز تجاری نقیصه مناسبات تجاری میان ایران و امارات را بر طرف می‌کند

مسافری سرپرست سرکنسولگری ایران در دبی نیز با تقدیر و ابراز خرسندی از راه‌اندازی مرکز تجاری ایران در امارات گفت: «روابط دو کشور در سال‌های اخیر کاهش یافت و روابط تجاری دو کشور کم شد به طوری که حجم تجاری دو کشور از 14 میلیارد دلار در سال 2014 به 6 میلیارد دلار در یک و نیم سال گذشته کاهش پیدا کرد.»

وی تاکید کرد: «در چند ماه گذشته مناسبات تجاری به سقف تجاری 14 میلیارد دلار در سال 2014 نزدیک شده‌ایم و تا پایان سال امیدواریم از سقف 20 میلیارد دلار هم عبور کرده و در سال‌های آینده شاهد عبور از سقف 30 میلیارد دلار در روابط تجاری دو کشور باشیم.»

سرپرست سرکنسولگری ایران در دبی به کمبودهایی در توسعه روابط تجاری ایران و امارات پرداخت و گفت: «نقصی که در این مورد داشتیم عدم وجود مراکزی نظیر مرکز تجاری ایران در امارات بود که امروز راه‌اندازی شد و امیدواریم که با گشایش این مرکز تجاری شاهد توسعه هر چه بیشتر آن باشیم تا بتواند نقیصه‌ای که در سال‌های قبل وجود داشت را جبران کند چرا که بسیاری از تجار و شرکت‌های اقتصادی و تولیدی ایرانی که به ما مراجعه می‌کنند نیازمند کسب اطلاعات و آمار هستند و به همین جهت ما وزارت امور خارجه در کنار آنها هستیم و حمایت‌های لازم را با مقامات اماراتی به عمل می‌آوریم.» 

نحوه شکل‌گیری مرکز تجاری ایران در امارات

محمدرضا طلایی، رییس مرکز تجاری ایران در امارات متحده عربی نیز در این مراسم به با تاکید بر اینکه مرکز تجاری ایران در امارات متحده عربی با مجوز سازمان توسعه تجارت ایجاد شده‌است به امکانات این مرکز برای کسب و کارهای دانش‌بنیان نیز اشاره کرد و گفت: « همزمان مجوزی دیگر تحت عنوان پایگاه صادراتی محصولات و خدمات دانش‌بنیان هم از صندوق نوآوری و شکوفایی اخذ کردیم که با حمایت رییس محترم صندوق باید 20 شرکت دانش‌بنیان را ظرف 2 ماه آینده انتخاب و برای ورود به حوزه بازار امارات حمایت کنیم.»

وی با اشاره به زیرساخت‌های نرم‌افزاری تدارک دیده‌شده برای مرکز تجاری ایران در امارت افزود: «بیش از یک سال کار و مطالعه برای ایجاد مرکز تجاری ایران در امارات انجام شده‌است و اگرچه بحث تجهیز فیزیکی مرکز در کمترین زمان ممکن انجام شد، اما برای ایجاد باشگاه رهبران کسب‌وکار ایران و معرفی 1000 برند برتر ایرانی، نزدیک به 2 سال کار شده‌است.»

طلایی با اشاره به اینکه باشگاه رهبران کسب و کار ایران، به صورت آزمایشی کار خود را آغاز کرده‌است، تاکید کرد: «تجار ایرانی می‌توانند در این باشگاه ثبت اطلاعات کنند و در نهایت از خدمات بعدی این مرکز تجاری هیبریدی استفاده کنند که البته این پلتفورم می‌تواند در اختیار سایر مراکز تجاری هم قرار بگیرد.» 

خدمات مرکز تجاری ایران در امارات متحده عربی

 بر اساس این گزارش مرکز تجاری ایران در امارات متحده عربی به عنوان فرصتی جدید و بی‌سابقه با هدف رونق تجارت خارجی شرکت‌های ایرانی ایجاد شده است و با ارایه خدمات جامع، مسیر ورود کسب و کارهای ایرانی به امارات را تسهیل می‌کند. چشم‌انداز این مرکز کمک به توسعه بازار شرکت‌های ایرانی، جهش تولید، توسعه اقتصادی کشور و تبدیل شدن مرکز تجاری جمهوری اسلامی ایران در امارات به هاب اصلی تبادلات تجاری غیر نفتی ایران در منطقه است. در این راستا ارایه خدمات تخصصی و حرفه‌ای شامل مشاوره حقوقی و عقد قرارداد، برگزاری دیدارهای دو جانبه و رویدادهای تجاری، پذیرش و اعزام هیات‌های تجاری، بازاریابی و همتایابی تجاری، تحقیق بازار و شیوه‌های ورود به بازارهدف، آموزش و توانمندسازی شرکت‌ها، مشاوره توسعه کسب و کار بین‌المللی، ثبت شرکت در امارات متحده عربی، خدمات تبلیغات و لجستیک… بخشی از تسهیلات و امکانات ارایه شده در مرکز تجاری ایران در امارات متحده عربی به تجار و سرمایه‌گذاران ایرانی جهت ورود به بازار این کشور محسوب می‌شود.

در این مرکز خدماتی همچون مطالعه بازار و احصا موانع و مشکلات صادراتی کشور در بازار امارات، ارایه دفاتر کاری، هماهنگی برگزاری جلسات میان بازرگانان و شرکت‌های دانش‌بنیان و دیگر خدمات تخصصی و حرفه‌ای مرتبط با تجاری‌سازی و صادرات فناورانه ارایه می‌شود.

در همین رابطه