رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

پرهام رضایی در نشست شورای گفت‌وگوی استان البرز

فعال‌سازی رایزن‌های اقتصادی در سفارت‌خانه ضروری است

رئیس اتاق کرج با اشاره به تلاش وزارت امور خارجه برای گسترش تعامل با همسایگان، فعال‌سازی رایزنان اقتصادی به‌خصوص در کشورهایی که طرف تجارت ایران هستند را ضروری دانست.

07 دی 1400
کد خبر : 40955
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق کرج با اشاره به برگزاری جلسات متعدد در حوزه اقتصاد ازجمله در سطح روابط بین‌الملل و وزارت امور خارجه دولت سیزدهم، گفت: در این زمینه معاون دیپلماسی اقتصادی این وزارتخانه نشست‌های مختلفی با کشورهای همسایه برگزار کردند و گسترش سطح تعاملات با آنها به‌عنوان اولویت نخست مطرح است، همچنین اقداماتی ویژه در حوزه عقد قراردادها، تفاهم‌نامه‌ها، واردات مواد اولیه و صادرات محصولات تولیدی به همسایگان ایران مدنظر است.

پرهام رضایی در هشتاد و دومین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان البرز، با بیان اینکه متأسفانه در چند سال گذشته رایزن‌های اقتصادی ایران در سطح سفارتخانه‌ها را از دست داده بودیم، افزود: اکنون در دولت سیزدهم با توجه به اینکه سازمان توسعه تجارت نگاه ویژه‌تری به این موضوع دارد، مجدد اقدامات لازم برای صدور مجوز ایجاد دفترهای ویژه فعالیت اتاق‌های مشترک بازرگانی در کشورهایی که ایران تراز تجاری خوبی در آنجا دارد، در حال انجام است که امیدواریم تا ۶ ماه دیگر این مهم محقق شود.

وی با اشاره به اهمیت رسیدگی به مشکلات فعالان اقتصادی در حوزه تولید، واردات و صادرات ازجمله رسیدگی به مسائل حقوقی این شرکت‌ها بیان کرد: این مشکلات بعد از راه‌اندازی دفاتر اتاق‌های مشترک بازرگانی با جدیت بیشتری پیگیری خواهد شد.

برای رشد توسعه صادرات البرز باید زیرساخت‌های آن در استان فراهم شود

رضایی با بیان اینکه عملکرد و رتبه استان البرز متأسفانه در ماه‌های اخیر از لحاظ برگزاری جلسات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی پایین آمده است، افزود: بخش عمده کاهش سطح این امتیاز به تشکیل نشدن ماهانه جلسات شورای گفت‌وگو در البرز بازمی‌گردد، درحالی‌که برگزاری این نشست‌ها مهم است و مصوبات آن به‌صورت ضرب‌الاجل قابل‌پیگیری است و برخی نیز که مصوبات ملی است باید هرچه زودتر در جلساتی با حضور وزرا ازجمله اقتصاد مطرح شود.

وی با درخواست از مسئولان حاضر در این جلسه ازجمله نماینده البرز در مجلس گفت: بخش خصوصی انتظار دارد که صدای مطالبه گری آن در مباحث مختلف ازجمله قانون‌گذاری به گوش مسئولان کشور برسد و این درخواست در مجلس که وظیفه قانون‌گذاری دارد با جدیت بیشتری پیگیری شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرج با تأکید بر اینکه برای رشد توسعه صادرات در استان نیاز به فراهم کردن زیرساخت‌های آن است، افزود: این مباحث را از طریق شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان پیگیری می‌کنیم و با توجه به مشورت میان بخش دولتی و خصوصی در این جلسات نتایج خوبی حاصل خواهد شد.

رضایی در بخش دیگری در تشریح یکی از مشکلات مهم مرتبط به حوزه بازرگانی البرز بیان کرد: یکی از مباحث اصلی موضوع انتقال کارت بازرگانی خارج از استان به اتاق کرج است، انتظار ما این است که در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان مصوبه‌ای در این راستا داشته باشیم، بدین منظور لازم است که طرح‌های تشویقی برای استفاده از گمرک البرز فراهم شود و با جلب رضایت تولیدکنندگان بتوانیم کارت‌های بازرگانی صادر شده از دیگر نقاط کشور را به البرز انتقال دهیم.

در ادامه جلسه مجتبی عبداللهی استاندار البرز با اشاره به‌ضرورت انتقال کارت‌های بازرگانی صادره از خارج البرز به اتاق کرج اظهار کرد: درخواست ما از بازرگانان و صاحبان حوزه اقتصاد که در البرز فعالیت دارند، این است که برای دریافت کارت بازرگانی خود از اتاق کرج اقدام کنند.

وی با درخواست از زحمت کشان حوزه بازرگانی و اقتصاد کشور برای انتقال کارت‌های بازرگانی خود به البرز گفت: اگر قرار است که در استان خدماتی به این عزیزان ارائه شود، باید کارت بازرگانی آنها به اتاق کرج منتقل شود.

استاندار البرز با بیان اینکه در بحث پرداخت مالیات بر اساس قانون مقرر شده که این اقدام شرکت‌های تولیدی و اقتصادی استان در البرز انجام شود، بیان کرد: قانون می‌گوید که اگر میزان درآمد استانی بیش از بودجه تخصیصی آنجا باشد، مازاد درآمد به خود آن استان و به‌منظور اجرای پروژه‌های اجرایی تخصیص داده شود.

وی تأکید کرد: وقتی کارخانه‌ای در البرز باشد و حل مشکلات آن از طریق دستگاه‌های اجرایی استان پیگیری می‌شود، نباید پرداخت مالیات آن در پایتخت انجام شود یا صدور کارت بازرگانی آن در خارج از البرز باشد.

کارگروهی در حوزه صادرات استان تشکیل شود

عبداللهی در بخش دیگری با اشاره به اهمیت موضوع صادرات بیان کرد: باید به‌صورت دقیق موضوعات مربوط به این حوزه را رصد کرده و بر موضوعات و چالش‌های صادراتی البرز اشراف کامل داشته باشیم و این مسائل را بدانیم.

وی با اشاره به‌ضرورت شکل‌گیری کارگروهی در حوزه صادرات گفت: در این کارگروه باید مدیرکل گمرک استان، روسای اتاق بازرگانی و سازمان صمت البرز و نماینده‌ای از صادرکنندگان البرز حضور داشته باشند و به‌صورت تخصصی به بررسی مسائل و ارائه راهکار اقدام کنند.

استاندار البرز تأکید کرد: در امر تسهیل صادرات از البرز باید به‌گونه‌ای عمل شود که تجار و بازرگانان البرز تمایلی به انجام صادرات تولیدات خود از گمرکات دیگر استان‌ها نداشته باشند.

وی در ادامه گفت: برای صادرکنندگان، تجار و بازرگانان البرز که شبانه‌روزی برای پویایی اقتصاد استان تلاش می‌کنند، فرش قرمز پهن کرده و در چارچوب قوانین و مقررات برای حل مسائل آنها تلاش می‌کنیم.

عبداللهی خطاب به تجار، بازرگانان و صادرکنندگان گفت: درخواست ما این است که صادرات خود را از مبدأ البرز انجام دهند و اگر دستور یا مصوبه‌ای در حد دولت، وزارت صمت و یا گمرکات کشور برای تسریع فرآیند انجام صادرات آنها از استان نیاز است، به‌درستی اطلاع‌رسانی کنند.

وی بیان کرد: با تمام توان در کنار تجار و بازرگانان البرزی هستیم و تسهیلات لازم را برای فعالیت آنها فراهم می‌کنیم ولی مشروط به اینکه فعالان این عرصه، پرداخت مالیات و صادرات خود را از البرز انجام دهند.

مجلس آماده رفع قوانین مخل صادرات است

در بخش دیگری از این جلسه، علی حدادی رئیس مجمع نمایندگان استان البرز افزود: ظرفیت‌های خوبی در بخش‌های صنعت و کشاورزی استان البرز وجود دارد.

وی در خصوص برگزاری جلسات استانی در حوزه کمک به تولید و صادرات بیان کرد: خروجی این جلسات بسیار مهم است و برگزاری چنین نشست‌هایی باید برای بخش صنعت و تولید نتیجه‌بخش باشد.

رئیس مجمع نمایندگان استان البرز در خصوص وضعیت تولیدکنندگان و لزوم حمایت از این بخش در شرایط تحریمی خاطرنشان کرد: تهیه برخی مواد اولیه تولید برای صنعتگران سخت است و مشکلاتی در بخش سرمایه در گردش وجود دارد که می‌توان با برنامه‌ریزی آن را حل کرد.

حدادی در خصوص وضعیت صادرات استان البرز بیان کرد: استان البرز بهترین و باکیفیت‌ترین صادرات در زمینه میوه و تره‌بار را دارد و در این زمینه باید از ظرفیت فرودگاه پیام استفاده کرد، چراکه این مجموعه دارای ظرفیت بالایی است و تنها نیازمند تحولاتی است که باید اجرایی شود.

نماینده مردم ساوجبلاغ، نظرآباد و طالقان در مجلس با تأکید بر رفع موانع تولید افزود: ما در استان البرز سرمایه‌داران خوبی داریم و باید موانع سد راه پیشرفت استان در تمامی بخش‌ها برداشته شوند، امروز باید از ظرفیت‌های بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان کمک گرفت و در کل باید ظرفیت‌های استانی را بشناسیم تا تحول اساسی در حمایت از تولید و توسعه صادرات غیرنفتی در البرز اتفاق بیفتد.

موضوعات :
در همین رابطه