رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

در نشست کمیته تخصصی شورای گفت‌وگو مطرح شد

اجرای آزمایشی طرح باشگاه مخاطبان مسکن و ساختمان در کردستان

در نشست کمیته شورای گفت‌وگو جزئیات راه‌اندازی باشگاه مخاطبان مسکن و ساختمان در راستای تحقق اهداف دولت در طرح نهضت ملی مسکن تشریح شد.

15 دی 1400
کد خبر : 41086
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

اعضای کمیته شورای گفت‌وگو، جزئیات راه‌اندازی باشگاه مخاطبان مسکن و ساختمان در راستای تحقق اهداف دولت در طرح نهضت ملی مسکن را بررسی کردند و مقرر شد این طرح ابتدا به صورت پایلوت در استان کردستان اجرایی شود.

مدتی است طبق تفاهم‌نامه همکاری بین بانک مسکن، اتاق سنندج و پارک علم‌وفناوری در استان کردستان، باشگاه مخاطبان مسکن و ساختمان ایجاد شده است. هدف این باشگاه تسهیل‌گری در اجرای پروژه ساخت مسکن در چارچوب نهضت ملی که در دولت سیزدهم کلید خورده، است. کاهش هزینه تمام شده تولید مسکن با استفاده از ظرفیت‌های موجود و هم‌گرایی بین سازمان‌های متولی، موضوعی است که از سوی این باشگاه دنبال می‌شود.

تشکل‌دهندگان باشگاه مخاطبان مسکن و ساختمان در صدد آن هستند که چارچوب این باشگاه را به صورت ملی دنبال کنند. در این راستا موضوع را در کمیته تخصصی شورای گفت‌وگو مطرح کردند.

در این رابطه ارسلان فداکار، مسئول دبیرخانه شورای گفت‌وگوی استان کردستان ضمن اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین بانک مسکن، اتاق سنندج و پارک علم‌وفناوری در استان کردستان به منظور ایجاد باشگاه مخاطبان مسکن و ساختمان، تصریح کرد: برای تحقق هدف دولت در تامین نیاز مردم به مسکن، پیشنهاد راه‌اندازی این باشگاه در سایر استان‌ها را وجود دارد تا از این تجربه در سایر نقاط کشور نیز استفاده شود.

فاروق کیخسروی، نایب‌رئیس اتاق سنندج و رئیس باشگاه، هدف اصلی این طرح را تسهیل‌گری در روند اجرای نهضت ملی مسکن عنوان کرد و گفت: در این راستا اعمال انواع تخفیف‌ها از سوی شهرداری و دیگر سازمان‌های متولی و مسئول پیگیری شده و بانک مسکن نیز متعهد شده تا به کمک ال‌سی داخلی مصالح را از کارخانه‌ها به صورت عمده خریداری کرده و در اختیار پروژه قرار دهد. با این شگرد در تلاشیم تا فضای ارتباطی لازم را بین کل متولیان حوزه در قالب این باشگاه ایجاد کنیم.

این فعال اقتصادی خاطرنشان کرد: در این بین حتی به ظرفیت صدور خدمات به عراق نیز توجه کردیم و در تلاشیم تا در بخش صادرات مسکن و خدمات فنی مهندسی نیز فعال شویم.

 یونس احمدی، مدیر شعب بانک مسکن استان قزوین نیز در این رابطه به مجموعه خدماتی که قرار است از سوی این بانک ارائه شود، اشاره کرد. به اعتقاد او همکاری دو طرفه بین فعالان بخش مسکن و بانک مسکن در قالب این باشگاه دنبال می‌شود.

محسن چمن‌آرا، فعال حوزه خدمات فنی مهندسی این طرح را طرحی بزرگ توصیف و پیشنهاد کرد: برای اجرای بهتر و دقیق‌تر طرح بهتر است تا یک سال دیگر آن را به صورت پایلوت در استان کردستان دنبال کرده تا در فرصت بهتری موضوع را در سطح ملی اجرا کنیم.

محسن عامری، مدیر دبیرخانه شورای گفت‌وگو نیز با توجه به آنچه گفته شد، تاکید کرد: در گذشته نیز ایجاد زنجیره ارزش ساختمان مدنظر قرار گرفته بوود هرچند هنوز اجرایی نشده است. با این وجود تلاش در این عرصه بسیار مهم و ضروری است؛ اما با توجه به شرایط حاکم بر کشور به نظرمی‌رسد باید برای عمق بخشیدن به پروژه مذکور و از بین بردن ضعف‌های آن که در طول اجرا مشخص خواهد شد، ابتدا آن را به صورت پایلوت در استان کردستان و سپس در استان‌های منطقه اجرا کنیم.

در همین رابطه