رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

رئیس اتاق ایلام در دیدار با رئیس اتاق بازرگانی واسط عراق

تجارت با عراق با وضع تفاهم‌نامه تعرفه ترجیحی توسعه یابد

شعبان فروتن، رئیس اتاق ایلام، راه‌اندازی بازارچه‌های مرزی ایلام با عراق، رسیدگی به مشکلات ویزای بلندمدت فعالان اقتصادی و وضع تفاهم‌نامه تعرفه ترجیحی را از انتظارات بخش خصوصی برای توسعه تجارت با عراق عنوان کرد.

08 اسفند 1400
کد خبر : 41731
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایلام گفت: روابط اقتصادی و تجاری با کشور عراق با استفاده از ظرفیت‌های فعالان اقتصادی دوطرفه افزایش می‌یابد و تجار و بازرگانان و فعالان اقتصادی استان ایلام نیز اهتمام جدی به گسترش روابط اقتصادی و تجاری با این کشور دارند.

شعبان فروتن در دیدار با رئیس اتاق بازرگانی واسط عراق و هیات همراه، به مشکلات فراروی تجار و بازرگانان استان ایلام با کشور عراق اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه همه‌ساله در ایام محرم و صفر مرز بین‌المللی مهران به مدت 40 روز تعطیل می‌شود، انتظار این است مرزهای پشتیبان برای جلوگیری از صادرات بین دو استان ایلام و واسط فعال شود.

رئیس اتاق ایلام صادر نشدن روادید بلندمدت برای تجار به‌منظور بازاریابی در کشور همسایه و عدم اطلاع‌رسانی در ارتباط با تعطیلی مرز که باعث ضرر و زیان برای تجار ایرانی می‌شود را از مشکلات فراروی تجار و فعالان اقتصادی این منطقه عنوان کرد.

فروتن برای رفع مشکلات تجاری دوطرفه پیشنهاد کرد: توسعه مرزها در دستور کار قرار گیرد و بازارچه‌های مرز بین استان ایلام با کشور عراق به‌منظور توسعه صادرات غیرنفتی به‌عنوان مهم‌ترین شریک تجاری کشورمان مانند هلاله شمالی، چنگوله و چیلات در کوتاه‌ترین زمان ممکن راه‌اندازی شود.

وی با اشاره به تفاهم‌نامه اخیر بین استانداران ایلام ودیاله عراق افزود: انتظار این است که امکانات لازم از سوی مقامات عراق در مقابل بازارچه هلاله شمالی برای شروع فعالیت‌ها، در آنجا مستقر شود.

وی بر ضرورت استفاده از ظرفیت شرکت‌های فنی مهندسی ایلام برای انجام پروژه‌های عمرانی استان‌های هم‌جوار به‌ویژه واسط عراق در بخش راه، ساخت‌وساز و سایر بخش‌های عمرانی تأکید کرد و افزود: پیمانکاران این استان آمادگی اجرای طرح‌های زیرساختی در عراق دارند.

رئیس اتاق ایلام وضع تفاهم‌نامه تعرفه ترجیحی با کشور عراق که بر اساس آن گمرکات دو کشور مجاز به واردات از کشور مقابل بدون وضع تعرفه‌های مصوب و قانونی دو کشور می‌شوند و ایجاد زیرساخت‌های آزمایشگاه و کنترل کیفیت در مرز در جهت تسریع در کاهش زمان ترخیص کالاهایی که تاریخ‌مصرف محدود دارند را از دیگر انتظارات بخش خصوصی این استان با طرف عراقی عنوان کرد.

فروتن افزایش ساعت کاری گمرک عراق در جهت جلوگیری از رسوب کالا در مرز و تجهیز گمرک به‌ویژه افزایش دستگاه‌های ایکس ری و تشکیل کارگروه مشترک بین دو کشور با مشارکت مسئولان اقتصادی و گمرک و بخش خصوصی به‌صورت ماهیانه با هدف رفع مشکلات احتمالی در بخش تجارت را خواستار شد.

وی بر ضرورت اعلام محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها از سوی مسئولان عراقی 15 روز قبل از اجرا به مقامات گمرک ایرانی تأکید کرد.

رئیس اتاق ایلام گفت: همچنین تلاش برای حذف ویزا یا صدور ویزای تجاری و امکان تردد تجار ایرانی در گمرک عراق به‌منظور بازاریابی و شرکت در نمایشگاه‌ها از سوی مسئولان عراقی نیز ضروری است.

فروتن ایجاد وحدت رویه در تعرفه‌های گمرکی در تمامی گذرگاه‌های مرزی کشور همسایه با کشورمان و ایجاد دفاتر تجاری دوطرفه با هدف گسترش همکاری‌های اقتصادی در استان ایلام و واسط عراق را خواستار شد.

رئیس اتاق بازرگانی واسط عراق نیز در این نشست گفت: تجار و فعالان اقتصادی عراق به‌ویژه استان واسط عراق از گسترش همکاری اقتصادی با کشور ایران و استان ایلام استقبال می‌کنند.

محمد ضیاء حسین انصاف بیان کرد: روابط تجاری مطلوبی بین استان‌های واسط عراق و ایلام وجود دارد و ما هم تلاش می‌کنیم که این فعالیت‌های اقتصادی روزبه‌روز بیشتر شود.

وی ادامه داد: رویکرد تجار واسط عراق معطوف به افزایش روابط اقتصادی و تجاری با بازرگانان استان ایلام است.

محمد ضیاء حسین تأکید کرد: کلیه موارد درخواست شده در رابطه با مشکلات و پیشنهادات اتاق ایلام برای گسترش روابط دوطرفه از طریق مقامات استان واسط و دولت مرکزی عراق پیگیری خواهد شد.

موضوعات :
در همین رابطه