رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

در نشست اخیر کمیسیون صادرات اتاق ایران مطرح شد

ارسال نظرات اصلاحی اتاق ایران برای کمیسیون اقتصادی مجلس

در نشست کمیسیون صادرات اتاق ایران مقرر شد نظرات اصلاحی اعضا درباره ارز، مالیات، لجستیک و خدمات بازرگانی تهیه و در اختیار کمیسیون اقتصادی مجلس قرار گیرد.

24 اسفند 1400
کد خبر : 41933
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

در نشست کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق ایران نقش مجلس در دستیابی به اهداف توسعه صادرات با محوریت بخش خصوصی با حضور رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس بررسی شد. در این جلسه مقرر شد اعضای کمیسیون پیشنهادات خود را درباره مسائل ارزی، استرداد مالیات بر ارزش‌افزوده، مالیات بر عملکرد شرکت‌ها، لجستیک و خدمات بازرگانی، تهیه و در اختیار کمیسیون اقتصادی مجلس قرار دهند.

دراین بین امیرعابدی، رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران با عنایت به پیشرو بودن صادرات در اقتصاد کشورها، سیاست‌گذاری درباره صادارت را بسیار مهم خواند و تاکید کرد: یکی از موضوعات مهمی که در ایران باید مورد توجه و اصلاح قرار گیرد، سیاست‌های ارزی و تجاری است. تناسب‌سازی نرخ ارز با توجه به تورم بالا در کشور، یکی از مطالبات بخش خصوصی است.

او مدیریت ذخایر ارزی کشور و اجتناب از تزریق درآمدهای ارزی پس از توافق در وین به منظور کنترل نرخ ارز و سرمایه‌گذاری این منابع با هدف توسعه زیرساخت‌ها و فعالیت‌های مولد را مورد تاکید قرار داد و افزود: پارلمان بخش خصوصی، نماینده شرکت‌های کوچک و متوسط بوده که سهم بالایی در اشتغال کشور و تولید دارد. بنابراین توجه جدی مجلس برای رفع موانع و چالش‌های پیش روی فعالان اقتصادی بسیار مهم است

این فعال اقتصادی هزینه‌های بالایی که در صدور کالا به صادرکنندگان تحمیل می‌شود، نگرانی صادرکنندگان فرش از انتقال مرکز فرش ایران به وزارت میراث فرهنگی و اجرایی نشدن مصوبه مربوط به مستثنی بودن محصولات کشاروزی از رفع تعهدات ارزی را به عنوان مهم‌ترین موضوعاتی که مطرح است و باید مورد توجه مجلس قرار گیرد، عنوان کرد.

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، میانگین رشد اقتصادی در 8 سال گذشته را صفر اعلام کرد و گفت: همان‌طور که می‌دانیم در دنیا تعهدات ارزی اتفاق می‌افتد و به دنبال آن سیاست‌های ارزی را تغییر می‌دهد. در این بین همیشه تراز تجاری ایران مثبت و ذخایر ارزی همیشه دو برابر نیاز کشور بوده است.

او با اشاره به اینکه خوشبختانه در 6 ماه گذشته صادرات کشور 25 درصد افزایش داشته و تراز تجاری به سمت مثبت پیش رفته است، گفت: پیش‌بینی می‌شود در 6 ماهه سال آینده، تراز تجاری مثبت شده و مشکلات اقتصادی کم رنگ‌تر شود و به دنبال آن قوانین سخت‌گیرانه صادراتی و تعهدات ارزی از بین برود.

پورابراهیمی با تاکید بر اینکه انواع عوامل درونی و خارجی مواجه هستیم و این شرایط موجب شده تا به جای کاهش مشکلات باعث تشدید مسائل و چالش‌ها شویم، گفت: برای مثال ایجاد ارز ترجیحی یکی از موارد اشتباهی بود که در گذشته هم در ایران تجربه شده و درکشورهای دیگر نیز اتفاق افتاده بود؛ اما در نهایت هیچ‌کدام به موفقیت نرسیدند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، اقتصاد را یک علم دانست که ارز یکی از مولفه‌های مهم آن است و طبق اصول علمی مشخص است که چه عواملی روی آن تاثیر دارد.

در نهایت پورابراهیمی پیشنهاد داد که اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس درباره چالش‌هایی که با آن مواجه هستند، راهکار ارائه و در اختیار کمیسیون اقتصادی مجلس قرار دهند.

او از اعضای کمیسیون صادرات خواست تا برای تسهیل در صادرات، بهبود شرایط ترانزیت بین سوریه، عراق و ایران، چگونگی تقویت بخش خصوصی و برندسازی، راهکار ارائه دهند.

در نهایت اعضا به این نتیجه رسیدند که پیشنهادات خود را درباره مسائل ارزی، استرداد مالیات بر ارزش‌افزوده، مالیات بر عملکرد شرکت‌ها، لجستیک و خدمات بازرگانی، تهیه و در اختیار کمیسیون اقتصادی مجلس قرار دهند تا با همکاری یکدیگر به بهبود شرایط اقتصادی کمک کنند.

در همین رابطه