رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۰ و چشم‌انداز سال ۱۴۰۱ - طلا

سرنوشت مبهم بازار طلا با 2 متغیر کلیدی

بازار طلا همواره متأثر از قیمت جهانی و نرخ ارز آزاد است و در سال جاری، به‌واسطه اثرپذیری شدید طلای جهانی از جنگ روسیه و اوکراین و همچنین تأثیر مذاکرات هسته‌ای بر قیمت دلار، سرنوشت بازار طلا پر ابهام شده است.

14 فروردین 1401
کد خبر : 42018
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
این مطلب بخشی از ویژه‌نامه بهار 1401 اتاق ایران آنلاین با عنوان اقتصاد ایران در سال 1400 و چشم‌انداز سال 1401 است که به بررسی وضعیت 40 شاخص اقتصادی و پیش‌بینی آنها در‌ سال پیش‌رو می‌پردازد.

نایب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، با اشاره به تحولات اقتصادی سیاسی ایران و جهان در هفته‌های اخیر، گفت: بازار طلا در سال جاری، دو متغیر عمده پیش روی خود دارد که وضعیت نامشخصی دارند و به همین واسطه شرایط این بازار با سال‌های گذشته متفاوت است.

محمد کشتی‌آرای در گفت‌وگو با اتاق ایران آنلاین، با تأکید بر اهمیت این دو متغیر کلیدی در بازار طلا، افزود: اولین متغیر، قیمت طلای جهانی است که به‌ویژه در 6 هفته گذشته، در سایه حمله نظامی روسیه با اوکراین و متشنج شدن روابط غرب و آمریکا با روسیه نوسانات شدیدی را تجربه کرده و با ثبت رکورد قیمتی بالای 2 هزار و 70 دلار در معاملات هشتم مارس، عملاً آماده شکستن رکوردهای تاریخی خود شد.

او، قیمت ارز در بازار آزاد که مستقیماً متأثر از نتیجه مذاکرات احیای برجام است را دومین عامل سرنوشت‌ساز برای بازار طلا عنوان کرد و گفت: در ماه‌های اخیر گفت‌وگوی طرف‌های حاضر در معاهده برجام برای احیای این قرارداد در حال برگزاری بوده اما نتیجه این مناسبات همچنان نامشخص است و همین مسئله پیش‌بینی قیمت دلار در سال جاری و برآورد شرایط بازار طلا و سکه را با ابهام روبرو کرده است.

نایب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در مورد پیش‌بینی آتیه بازار طلا با فرض حفظ ثبات وضعیت موجود، اظهار کرد: اگر فرض کنیم که شرایط عادی باشد و اتفاق قابل‌تأملی رخ ندهد، تغییرات قیمت هر اونس طلای جهانی در محدوده هزار و 900 تا 2 هزار دلار خواهد بود و از این محل تغییر قیمت شدیدی برای طلای داخلی متصور نخواهد بود.

کشتی‌آرای افزود: از سوی دیگر، به نظر نمی‌رسد قیمت ارز در بازار آزاد نیز با توجه به شرایط اقتصادی کشور تغییرات عمده‌ای داشته باشد، چراکه اراده دولت بر کنترل قمت ارز است و با توجه به افزایش درآمدهای حاصل از فروش نفت و ورود آن به کشور، این تصمیم دولت محقق شدنی است؛ ازاین‌رو از محل تغییرات نرخ ارز آزاد نیز احتمال تغییرات قابل‌ملاحظه برای بازار طلا پایین است.

به عقیده او، با فرض تحقق این وضعیت، بازارهای ارز و طلا و سکه که جز نوسانات اندک که جزء لاینفک بازار محسوب می‌شوند، تغییری تجربه نمی‌کنند.

نایب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در مورد احتمال تغییر عمده در دو متغیر کلیدی بازار طلا در سال 1401، تصریح کرد: اگر قائله روسیه و اکراین بالا بگیرد و تهدیدهای جدیدی برای اقتصاد جهانی ایجاد شود، قیمت جهانی طلا به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری امن با رشد مواجه خواهد شد که این موضوع روی قیمت طلا و سکه نیز اثرگذار است.

کشتی‌آرای افزود: به همین تناسب، چنانچه عاملی به رشد قیمت ارز در بازار آزاد منجر شود، به رشد قیمت طلا و سکه نیز دامن خواهد زد؛ هرچند بر اساس آمارهای فعلی رشد اقتصاد و فروش نفت، شانس ثبات قیمت ارز بیشتر رشد احتمالی آن است.

در همین رابطه