رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

اقتصاد ایران در سال 1400 و چشم‌انداز سال 1401- بحران تقاضا و کاهش قدرت خرید

توقف سیاست‌های کنترل قیمت به بهبود وضعیت اقتصاد کمک می‌کند

عضو کمیسیون صنعت اتاق ایران می‌گوید: دولت برای بهبود وضعیت اقتصاد، باید دست از سیاست‌های کنترل قیمت بردارد و اجازه دهد عرضه و تقاضا به تعادل برسند.

سارا ترابی

خبرنگار
29 فروردین 1401
کد خبر : 42188
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
این مطلب بخشی از ویژه‌نامه بهار 1401 اتاق ایران آنلاین با عنوان اقتصاد ایران در سال 1400 و چشم‌انداز سال 1401 است که به بررسی وضعیت 40 شاخص اقتصادی و پیش‌بینی آنها در‌ سال پیش‌رو می‌پردازد.


کاهش تقاضا به عنوان شاخص اقتصادی که روی سطح تولید اثر دارد، همواره از سوی تحلیل‌گران مورد بررسی قرار می‌گیرد. در ایران به دلیل شرایط تورمی و آثار آن بر میزان مصرف جامعه، شاهد کاهش تقاضا هستیم. این کاهش روی میزان تولید نیز اثر منفی می‌گذارد و چون این روند همین‌طور ادامه‌دار است در نتیجه کشور را دچار رکود تورمی می‌کند.

در چنین شرایطی دولت‌ها باید به فکر اتخاذ تصمیماتی باشند که میزان عرضه و تقاضا را هماهنگ کند و به دنبال این تعادل، به تدریج از شرایط رکود تورمی خارج شویم. سیاست‌های مقابله با تورم از موضوعاتی است که باید در دستورکار دولت قرار گیرد.

در حال حاضر در سطح جامعه شرایط تشدید تورم‌ها هستیم و کوچک شدن مستمر سفره‌های مردم، میزان تقاضا را مدام کاهش می‌دهد و به اعتقاد رئیس کمیسیون صنعت اتاق ایران، تداوم این شرایط به هیچ عنوان به نفع کشور نیست.

ابوالفضل روغنی، عضو کمیسیون صنعت اتاق ایران در گفت‌وگو با «اتاق ایران آنلاین» تصریح کرد: در یک اقتصاد درست، میزان عرضه و تقاضا هماهنگ است. در این جامعه شاخص‌های اقتصادی متعادل بوده و چرخ اقتصاد به درستی حرکت می‌کند؛ اما ایران گرفتار بیماری‌های مختلف اقتصادی است و از تورم بالا رنج می‌برد. بنابراین شاهد عوارض آن روی اقتصاد هستیم.

این فعال اقتصادی در توصیف شرایط حاکم بر اقتصاد ایران از نوسان شدید قیمتی سخن گفت و تاکید کرد:  متاسفانه قیمت‌ها ثابت نیستند و سفره مردم مدام کوچک‌تر می‌شود و در چنین وضعیتی، مصرف‌کننده در تلاش است بیش از نیاز خود مواد موردنیاز خود را خریداری کند. تولیدکننده نیز در خرید مواد اولیه تولید خود دچار افراط می‌شود چون قیمت‌ها مدام در حال افزایش هستند.

به باور عضو هیات نمایندگان اتاق ایران، نبود ثبات، امکان برنامه‌ریزی را برای افراد از بین می‌برد در نتیجه تولیدکننده برنامه‌ و نظم سازمانی پیدا نمی‌کند و حتی نمی‌داند هفته آینده دچار چه وضعیتی می‌شود.

روغنی با انتقاد از نوسانات مستمر قیمتی، تورم بالا، کاهش درآمدها، پایین آمدن سطح تقاضا و در نهایت رکود تورمی حاکم بر کشور، گفت: دولت باید برای به حرکت درآمدن چرخه اقتصاد، فکری کند و تعادل را به اقتصاد برگرداند. متاسفانه شرایط موجود، کارکرد اصلی بنگاه‌های اقتصادی را از بین برده و اجازه نمی‌دهد روند تولید ادامه پیدا کند. 

عضو کمیسیون صنعت اتاق ایران با توجه به شرایط موجود یکی از اشتباهات را دستور حاکمیتی برای کنترل قیمت‌ها دانست و تصریح کرد: این وضعیت، نه تنها کمکی به بهتر شدن شرایط اقتصادی نمی‌کند بلکه آن را به قهقهرا سوق می‌دهد.

او از تصمیم‌‎سازان کشور خواست تا دست از سیاست‌های کنترلی قیمت بردارند.

روغنی در ادامه با توجه به اخبار سیاسی خوبی که درباره روند مذاکرات به گوش می‌رسد، چشم‌انداز اقتصاد 1401 را مثبت ارزیابی کرد و گفت: خوشبختانه مجوز فروش بیشتر نفت به ایران داده شده و شرایط درآمدهای ارزی ایران رو به بهبود است.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران شرایط جنگی که بین روسیه و اوکراین ایجاد شده را نیز فرصتی دانست که می‌تواند به شرایط تجاری کشور کمک کند. هرچند این موضوعات هر کدام باید به شیوه درستی مدیریت شوند تا هم برای تولید و هم برای مصرف، اثرگذار باشند.

به اعتقاد این فعال اقتصادی پرهزینه بودن مراودات تجاری یکی از دلایل گرانی است و اگر توافق‌هایی صورت گیرد و فشارهای تحریمی کاهش یابد، شرایط تجارت بهتر شده و هزینه‌ها کاهش پیدا می‌کند.

او در بخش دیگری از سخنان خود به چگونگی هزینه‌کرد منابع ارزی که وارد کشور می‌شود، اشاره و تاکید کرد: هزینه‌کرد این منابع، بحث قدیمی و کهنه‌ای است که همواره وجود داشته است. متاسفانه همواره منابع ارزی که وارد کشور می‌شد، بدون مدیریت  دقی و برنامه‌ریزی بیشتر برای امور مصرفی و جاری کشور هزینه می‌شد. حال با توجه به تجربه‌ای که داریم باید مواظب باشیم که این منابع تنها صرف توسعه شود و زیرساخت‌های اقتصادی را بهبود ببخشد، در غیر این صورت شاهد تورم بیشتر و اوج گرفتن مشکلات معیشتی مردم خواهیم بود.

روغنی به لحاظ مشکلاتی که دولت با آنها مواجه است احتمال می‌دهد که نتواند بر اساس یک برنامه مدون و چارچوب درست و منطقی به صرف منابع ارزی که در اختیار خواهد داشت، بپردازد.

در همین رابطه