رادیو مجازی اتاق ایران - 3 اردیبهشت 1403

شعبان فروتن در نشست شورای گفت‌وگوی استان ایلام

راه‌اندازی 3 بازارچه مرزی جدید با عراق در دست پیگیری است

رئیس اتاق ایلام با شاره به اهمیت تجارت با عراق، گفت: ایجاد بازارچه‌های هلاله شمالی، چیلات و چنگوله جزو مهم‌ترین اقدام‌های اساسی برای استفاده بهینه از ظرفیت‌های مرزی به شمار می‌رود و راه‌اندازی آنها در دست پیگیری است.

10 اردیبهشت 1401
کد خبر : 42315
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایلام با تأکید بر ضرورت راه‌اندازی بازارچه‌های جدید مرزی با عراق گفت: با توجه به اینکه کشور عراق یکی از مهم‌ترین شریک تجاری با کشورمان است ضرورت دارد که فرصت‌های جدیدی در قالب ایجاد بازارچه‌های جدید برای توسعه صادرات با کشور همسایه ایجاد کنیم.

شعبان فروتن در نشست شورای گفت‌وگوی استان ایلام، افزود: ایجاد بازارچه‌های هلاله شمالی، چیلات و چنگوله جزو مهم‌ترین اقدام‌های اساسی برای استفاده بهینه از ظرفیت‌های مرزی منطقه به شمار می‌رود که خوشبختانه با پیگیری و حمایت‌های همه‌جانبه مقامات ارشد استان کارهای مربوط به راه‌اندازی هلاله شمالی با طرف عراقی انجام شده و کار صادرات به‌صورت غیررسمی در آن انجام می‌شود.

وی اظهار کرد: اکنون ضرورت دارد که از این فرصت برای توسعه همه‌جانبه صادرات استفاده بهینه داشته باشیم.

رئیس اتاق ایلام مهم‌ترین مطالبات بخش خصوصی را در سه محور شامل، استفاده از ظرفیت مرزنشینان با هدف بهبود وضعیت معیشتی مردم مرزنشین با استفاده از کارت‌های مرزنشین و پیله‌وری، استفاده از ظرفیت شرکت مرزنشین چراکه این شرکت‌ها از حقوق ورودی گمرک معاف بوده و از معافیت صادراتی برخوردار هستند و تکمیل زیرساخت‌های لازم برای فعالیت صادراتی و واردات در مرز با هدف ورود تجار و بازرگانان در این بازارچه دانست.

فروتن تأکید کرد: امکانات خاصی در بازارچه هلاله شمالی برای ارائه خدمات به بازرگانان و فعالان اقتصادی برای سرعت بخشی در کار شامل ایجاد دفاتر تجاری و مجتمع‌های خدماتی و رفاهی و دیگر موارد موردنیاز آنان باید دایر شود.

وی اظهار کرد: انتظار می‌رود که در رایزنی با مقامات استان‌های مرزی هم‌جوار در کشور عراق نیز زمینه لازم برای سرعت بخشی به راه‌اندازی بازارچه‌های چیلات و چنگوله نیز فراهم شود.

وی افزود: با راه‌اندازی این بازارچه‌ها به‌عنوان پشتیبان مرز بین‌المللی مهران زمینه لازم برای توسعه صادرات، ایجاد اشتغال پایدار، رونق مرزی و استفاده بهینه از واحدهای تولیدی نیز فراهم می‌شود.

رئیس اتاق ایلام تأکید کرد: بخش خصوصی ضمن تقدیر از زحمات استاندار محترم برای راه‌اندازی بازارچه هلاله شمالی از هرگونه اقدامی که منجر به توسعه روابط اقتصادی با عراق شود استقبال می‌کند.

فروتن گفت: اتاق ایلام آمادگی دارد که شعبه‌ای در بازارچه هلاله شمالی در قالب کانکس و امکانات لازم برای ارائه خدمات مطلوب به صادرکنندگان دایر کند.

وی افزود: همچنین قرار است هیاتی متشکل از فعالان بخش خصوصی از استان دیاله عراق نیز در آینده نزدیک به دعوت اتاق ایلام با هدف رایزنی برای توسعه همکاری اقتصادی به این استان سفر کنند که در این زمینه هرگونه اقدام اطلاع‌رسانی خواهد شد.

بازارچه‌های سه‌گانه استان ظرفیت مطلوب برای توسعه صادرات هستند

استاندار ایلام نیز در این نشست گفت: بازارچه‌های سه‌گانه استان شامل هلاله شمالی، چیلات و چنگوله ظرفیت مطلوب برای توسعه صادرات هستند.

حسن بهرام نیا گفت: درصدد هستیم با کمک بخش خصوصی و با استفاده از تمام ظرفیت‌های مادی و معنوی استان نسبت به گشایش مبادی مرزی استان اقدام کنیم.

وی ادامه داد: تلاش می‌کنیم مرزنشینان ما که پنج هزار خانوار در استان هستند از قبل مراودات مرزی فوایدی را به دست بیاورند.

وی اظهار کرد: در سال جاری 9.6 رشد اقتصادی برای استان در نظر گرفته شده است که ۴ درصد آن مربوط به بهره‌وری و 5.6 مربوط به بخش سرمایه‌گذاری است.

استاندار ایلام گفت: در سال گذشته ۱ میلیارد و ۱۶۰ میلیون دلار کالا از مرز مهران به کشور عراق صادر شد به‌گونه‌ای که این مرز در بین مرزهای ۱۲ گانه کشور، مقام اول صادرات را به دست آورد.

وی با بیان اینکه با تلاش تیم مدیریتی استان بازارچه هلاله شمالی یافت و آرزوی دیرینه مردم این دیار محقق شد افزود: یکی از مصادیق کارهای جهادی موضوع هلاله شمالی بود و هم‌اکنون هم‌کاره‌ای زیرساختی آن به‌صورت جهادی در حال انجام است.

استاندار ایلام گفت: اولین محموله از این مرز صادر شد و محموله‌های بعدی هم به‌زودی به کشور عراق صادر خواهد شد.

بهرام نیا افزود: فرایند قانونی ایجاد بازارچه هلاله شمالی نیازمند مصوبه هیات دولت است و روند قانونی آن در حال طی شدن است که خوشبختانه مسئولیت بازارچه‌ها با وزارت کشور است و این فرصت مناسبی برای این است که استانداری به‌عنوان متولی به این مقوله ورود پیدا کند تا زیرساخت‌ها را با کمک سایر دستگاه‌ها فراهم کند.

وی گفت: روند فعلی کمک می‌کند تا اخذ مجوز بازارچه هلالی شمالی از هیئت دولت در بازده زمانی کوتاه‌تری به نتیجه برسد.

وی اظهار کرد: در رابطه با مرز چیلات جلسه‌ای با نماینده ویژه استانداری میسان عراق خواهیم داشت و بعد از ماه رمضان هم برای پیگیری بازارچه چنگوله به واسط عراق سفر خواهیم کرد.

استاندار ایلام یادآور شد: ازآنجاکه ما رافع مشکلات بخش خصوصی هستیم از بخش خصوصی و صادرکنندگان انتظار داریم در راستای رونق بازارچه‌های مرزی استان فعالیت خود را دوچندان کنند و در راه‌اندازی بازارچه‌ها باید از توان و ظرفیت مرزنشینان استفاده شود.

وی در جمع‌بندی این بخش از سخنانش خواستار ورود تجار و اعضای اتاق بازرگانی برای گسترش و رونق بازارچه هلاله شمالی شد و خاطرنشان کرد: سه بازارچه چنگوله، چیلات و هلاله شمالی کارکرد استانی دارند تا از این ظرفیت‌ها در راستای منافع مردم استفاده شود.

معاون امور هماهنگی اقتصادی استاندار ایلام نیز در این نشست گفت: بازارچه هلاله شمالی به‌صورت موقت با دیاله عراق باز شده و کارها لازم برای قانونی شدن فعالیت این بازارچه از طریق هیات دولت در دست پیگیری است.

شهریار عباسی افزود: 220 هزار نفر از جمعیت مرزنشینان استان ایلام می‌توانند از مزایای بازارچه هلاله شمالی برای صادرات و واردات محدود با کشور عراق بهره‌مند شوند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان ایلام نیز در این نشست گفت: روند صادرات در مرز بین‌المللی مهران به کشور عراق مطلوب است که باید از این ظرفیت بیشتر استفاده شود.

فرج امیدی اظهار کرد: پارسال 9 میلیارد دلار کالا از 12 مرز رسمی بین ایران و عراق به کشور همسایه صادر شده که بیشترین حجم آن مربوط به مرز بین‌المللی مهران است.

وی ادامه داد: با برداشته شدن محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها بر سر راه صادرات و افزایش بازارچه‌های بین استان ایلام و کشور زمینه مناسبی برای جهش صادرات فراهم می‌شود.

مدیرکل گمرکات استان ایلام نیز در این نشست گفت: یک میلیارد و 161 میلیون دلار کالا در سال 1400 از طریق مرز بین‌المللی مهران به کشور عراق صادر شده است.

روح اله غلامی بیان کرد: این میزان صادرات در مرز بین‌المللی مهران در بین مرزهای 12 گانه بین ایران و عراق رتبه اول را به خود اختصاص داده است و خوشبختانه اکنون کار صادرات با روند مطلوبی انجام می‌گیرد.

مدیرعامل همیاری شهرداری ایلام نیز در این نشست گفت: کار تخلیه و بارگیری کالا نیز در مرز بین‌المللی مهران به کشور عراق انجام می‌گیرد.

ساغرچی افزود: تلاش شده که کارهای مربوط به صادرات به‌ویژه تخلیه و بارگیری در سریع‌ترین زمان ممکن انجام شود.

قیصوری مدیرکل برنامه‌وبودجه استان ایلام نیز در این نشست گفت: اعتبارهای خوبی برای ایجاد و تقویت زیرساخت‌های بازارچه‌های هلاله شمالی، چنگوله و چیلات ظرف امسال در نظر گرفته شده است.

موضوعات :
در همین رابطه