رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

در نشست بررسی ظرفیت‌های مازندران و استرالیا مطرح شد

ظرفیت روابط اقتصادی ایران و استرالیا بسیار بالاتر از ارقام فعلی است

در نشست بررسی ظرفیت‌های مازندران و استرالیا که با حضور رئیس اتاق ساری و سفیر استرالیا در تهران برگزار شد، دو طرف با اشاره به ظرفیت‌های اقتصادی موجود، تأکید کردند که امکان همکاری اقتصادی بسیار بالاتر از ارقام فعلی است.

26 اردیبهشت 1401
کد خبر : 42453
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق ساری با تأکید بر ضرورت جدیت در روابط تجاری بین ایران و استرالیا و به‌طور شاخص ظرفیت‌های استان مازندران دراین‌ارتباط، گفت: با شناخت طرفین از ظرفیت‌های متقابل و ایجاد مسیر مناسب تجاری، امکان افزایش مبادلات و تأمین نیازهای متقابل فراهم خواهد شد.

عبدالله مهاجر دارابی در نشست بررسی ظرفیت‌های مازندران و استرالیا که با حضور سفیر استرالیا در تهران و رئیس نمایندگی امور خارجه در مازندران برگزار شد، افزود: ظرفیت‌های متنوعی در بخش‌های صنعت و معدن، گردشگری و تجارت استان مازندران وجود دارد که اگر با جدیت بیشتری به آنها پرداخته شود، امکان ارتقای صادرات بین استرالیا و مازندران وجود دارد.

مهاجر دارابی با اشاره به ظرفیت منحصربه‌فرد سواحل مازندران برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های گردشگری دریایی و همچنین توانمندی بالای این استان در تولید محصولات باکیفیت لبنی، شیلات، مواد غذایی و گل و گیاه گلخانه‌ای، تصریح کرد: کل صادرات استرالیا به ایران 20 میلیون دلار است که اصلاً قابل‌توجه نیست؛ درحالی‌که با شناخت طرفین از ظرفیت‌های متقابل و ایجاد مسیر مناسب تجارت و سرمایه‌گذاری می‌توان میزان روابط اقتصادی دوجانبه را به ارقام بسیار بالاتری رساند.

رئیس اتاق ساری گفت: دریا، کوه، جنگل و زیبایی‌های خدادادی مازندران که هیچ هزینه‌ای برای آنها نشده است؛ در یک فضای به‌هم‌پیوسته و در یک مسیر دیدنی کنار هم چیده شده و جاذبه‌خوبی را برای گردشگر دارد.

مهاجر دارابی با بیان اینکه غلات، نیشکر، کلزا و ذرت از نیازمندی‌های مازندران است، افزود: اگر در حوزه تجارت، همخوانی‌هایی داشته باشیم همکاری برای توسعه تجارت وجود دارد.

جای کار برای گسترش روابط بین مازندران و استرالیا وجود دارد

سفیر استرالیا در تهران نیز در این نشست: گفت: استان مازندران با طبیعت سرسبز و سرزنده، جاذبه‌های زیادی دارد و همچنین یکی از مراکز اصلی تولید برنج بسیار باکیفیت در ایران است.

خانم لیندال ساکس، با اشاره به تمایل شرکت‌های استرالیایی برای همکاری با شرکت‌های مازندران، افزود: علاوه بر ارتباطاتی که در حوزه تجارت میان ایران و استرالیا وجود دارد، 3 تا 4 هزار دانشجوی ایرانی در مقطع دکتری در استرالیا درس می‌خوانند و ایرانی‌ها سومین فراوانی جمعیت خارجی‌ها در استرالیا هستند. به‌این‌ترتیب می‌شود از همین فرصت‌ها سطح ارتباط در حوزه‌های اقتصادی و علمی را افزایش داد.

او با اشاره به ظرفیت‌های متعددی که رئیس اتاق ساری برشمرد، گفت: جای کار برای گسترش روابط و صادرات و واردات بین دو طرف وجود دارد.

سفیر استرالیا در تهران، ظرفیت‌های گردشگری مازندران را شاخص مهم این استان عنوان و اضافه کرد: گردشگر همواره توقع دارد به جایی سفر کند که یک فضای جهانی و با استانداردهای جهانی باشد؛ ازاین‌رو باید مازندران نیز مانند اصفهان به‌خوبی معرفی شود.

ساکس تأکید دارد: شناخت کافی از توانمندی‌ها و نیازمندی‌های دو طرف، به ایجاد روابط تجاری در حوزه کشاورزی، صنعت و گردشگری می‌انجامد، و همان‌طور که ابتدا گفته شد، جای کار برای گسترش روابط وجود دارد.

موضوعات :
در همین رابطه