رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

امکان استفاده از ظرفیت ماده 191 قانون کار برای جلوگیری از احتمال تعدیل نیرو

قائم‌مقام دبیر شورای گفت‌وگو از تصمیم اعضای شورا مبنی بر استفاده از ظرفیت ماده 191 قانون کار به منظور جلوگیری از تعدیل نیرو به دلیل افزایش اخیر حداقل دستمزدها در سال جاری خبر داد.

سارا ترابی

خبرنگار
26 اردیبهشت 1401
کد خبر : 42470
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

قائم‌مقام دبیر شورای گفت‌وگو در حاشیه برگزاری صدونهمین نشست این شورا از بررسی آثار اجرای سیاست‌های بودجه‌ای ۱۴۰۱ ‌و مصوبه حداقل دستمزد شورای عالی کار بر بخش تولید خبر داد و گفت: اعضا تصمیم گرفتند برای تعدیل شرایط پرداخت‌ دستمزد از سوی بنگاه‌های کوچک و متوسط، اجرای ماده 191 قانون کار مدنظر قرار گیرد.

حسین سلاح‌ورزی، نایب‌رئیس اتاق ایران و قائم‌مقام دبیر شورای گفت‌وگو درباره آنچه در صدونهمین نشست این شورا اتفاق افتاد، به بررسی آثار اجرای سیاست‌های بودجه‌ای ۱۴۰۱ ‌و مصوبه حداقل دستمزد شورای عالی کار بر بخش تولید اشاره کرد که گزارش آن توسط مرکز پژوهش‌های اتاق ایران تهیه و در صحن شورا ارائه شد.

او در این ارتباط به اختلافات دیدگاهی بین بخش‌‌های مختلف اشاره کرد و گفت: آنچه در گزارش مرکز پژوهش‌ها آمده ضرورت تغییر سازوکار تعیین حداقل دستمزد در کشور است. در این رابطه باید منطقه‌ای به موضوع نگاه کرد، چون شرایط در همه مناطق و استان‌های کشور یکسان نیست.

قائم‌مقام دبیر شورای گفت‌وگو با توجه به آنچه در جلسه شورا درباره احتمال تعدیل نیرو و بحران بیکاری به ویژه در واحدهای کوچک و متوسط، مطرح شد، گفت: با توجه به اظهارات اعضای شورا، در نهایت تصمیم گرفته شد تا از ظرفیت ماده 191 قانون کار استفاده شود. این ماده می‌گوید« کارگاه‌های کوچک کمتر از ده نفر را می‌توان بر حسب مصلحت به طور موقت از شمول بعضی از مقررات این قانون مستثنی کرد. تشخیص‌ مصلحت و موارد استثنا به موجب آیین‌نامه‌ای خواهد بود که با پیشنهاد شورای عالی کار به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.»

طبق اظهارات سلاح‌ورزی در بخش دیگری از این نشست گزارش عملکرد شورای گفت‌وگو و کمیته حمایت از کسب‌وکار در سال 1400 ارائه شد و با نگاهی به وضعیت حضور اعضای شورا در نشست‌‎های یک سال گذشته، تصمیم گرفته شد به منظور ترغیب تمام اعضا به حضور مداوم در جلسات، نامه‌ای برای رئیس جمهور ارسال شود.

در همین رابطه