رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

کیوان کاشفی مطرح کرد

شاخص فضای کسب‌وکار کرمانشاه برای اولین بار به میانگین کشور رسید

عضو هیات رئیسه اتاق ایران می‌گوید: با اتخاذ رویه جدید در کمیته فضای کسب‌وکار کرمانشاه و تعیین اتاق این شهرستان به‌عنوان متولی کمیته، شاخص محیط کسب‌وکار کرمانشاه برای اولین بار در سالیان اخیر به میانگین کشور رسیده است.

28 اردیبهشت 1401
کد خبر : 42474
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

عضو هیات رئیسه اتاق ایران با بیان اینکه در آخرین ارزیابی صورت گرفته از شاخص فضای کسب‌وکار کشور، استان کرمانشاه در جایگاه ۱۷ قرار گرفته است، گفت: برای اولین بار طی سالیان اخیر، شاخص کسب‌وکار در استان کرمانشاه به میانگین کشور نزدیک و یکی از مهم‌ترین دلایل این اتفاق، رویه جدید کمیته فضای کسب‌وکار و تعیین اتاق کرمانشاه به‌عنوان متولی این کمیته است.

کیوان کاشفی افزود: ازآنجایی‌که طی چند سال اخیر به‌طورمعمول استان کرمانشاه ازنظر شاخص فضای کسب‌وکار جزو سه چهار استان آخر کشور بوده، اکنون کسب جایگاه ۱۷ برای کرمانشاه جای امیدواری دارد.

رئیس اتاق کرمانشاه تصریح کرد: هم‌اکنون ۱۶ استان کشور وضعیت بهتر و ۱۴ استان وضعیت بدتری ازنظر شاخص فضای کسب‌وکار نسبت به کرمانشاه دارند.

وی افزود: بر اساس ارزیابی صورت گرفته، استان‌های مرکزی، آذربایجان غربی و فارس بهترین وضعیت و استان‌های سیستان و بلوچستان، قم و چهارمحال و بختیاری بدترین وضعیت فضای کسب‌وکار کشور را داشتند.

کاشفی همچنین از بهبود ۲.۴۷ درصدی عدد شاخص فضای کسب‌وکار کرمانشاه در زمستان ۱۴۰۰ نسبت به فصل قبل از آن‌هم خبر داد و تأکید کرد: در زمستان ۱۴۰۰ عدد شاخص فضای کسب‌وکار کرمانشاه به ۵.۸۵ رسید که نسبت به فصل قبل از آن که عدد ۶.۰۵ را داشتیم وضعیت بهتر شده است (هرچقدر عدد شاخص فضای کسب‌وکار به ۱۰ نزدیک شود، بیانگر بدتر شدن وضعیت است).

وی اضافه کرد: نکته مثبت دیگر درباره شاخص فضای کسب‌وکار کرمانشاه این است که بعد از چند سال توانستیم به میانگین شاخص فضای کسب‌وکار که در فصل زمستان ۱۴۰۰ عدد ۵.۸۳ بود نزدیک شویم و با میانگین کشور تنها دو صدم (0.02) درصد تفاوت داریم.

رئیس اتاق کرمانشاه بهبود فضای کسب‌وکار کرمانشاه را حاصل همراهی دستگاه‌های اجرایی و اتاق بازرگانی کرمانشاه دانست و تأکید کرد: اواخر سال گذشته تغییر رویه‌ای در کمیته بهبود فضای کسب‌وکار استان داشتیم و بنا به درخواست ما، اتاق بازرگانی به‌عنوان متولی این کمیته تعیین شد که اکنون نتایج آن را در بهبود فضای کسب‌وکار استان شاهدیم.

کاشفی ابراز امیدواری کرد: با ادامه این روند و برگزاری جلسات مستمر کمیته فضای کسب‌وکار شاهد ارتقا بیش‌ازپیش جایگاه استان کرمانشاه در فضای کسب‌وکار کشور باشیم و یادآور شد: بهبود فضای کسب‌وکار نیازمند اعتبارات خاصی نیست و با اقدامات نرم‌افزاری و روشن کردن ذهن مدیران و کارشناسان دستگاه‌ها خصوصاً دستگاه‌هایی که صدور مجوز انجام می‌دهند میسر خواهد بود.

وی شاخص فضای کسب‌وکار را یک مؤلفه بسیار مهم در جذب سرمایه‌گذار دانست و عنوان کرد: عوامل مؤثر بر فضای کسب‌وکار از ید اختیار فعالان اقتصادی خارج است و معمولاً از سوی دولت و حاکمیت به آنها تحمیل می‌شود.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران بیان اینکه شاخص فضای کسب‌وکار کشور به‌صورت دوره‌ای و فصلی توسط اتاق ایران ارزیابی می‌شود، افزود: در این ارزیابی ۲۸ مؤلفه شامل مؤلفه‌های آماری و پیمایشی مدنظر قرار می‌گیرد که در مؤلفه‌های پیمایشی از فعالان بخش خصوصی کسب نظر می‌شود.

در همین رابطه