رادیو مجازی اتاق ایران - 1 اردیبهشت 1403

فرید زاوه کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با «اتاق ایران آنلاین»

برخی اعمال نفوذها موجب تعلل در تدوین آیین‌نامه واردات خودرو شده است

فرید زاوه کارشناس خودرو با هشدار نسبت به تعلل در تدوین آیین‌نامه واردات خودرو گفت: برخی شایعات درباره اعطای رانت سیستماتیک برای واردات خودرو به یک گروه مشخص نگران‌کننده است.

30 اردیبهشت 1401
کد خبر : 42500
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

فرید زاوه کارشناس خودرو گفت: اینکه تا این میزان تعلل در تدوین آیین‌نامه واردات خودرو وجود دارد نشان می‌دهد اتفاقات نامطلوبی پشت پرده در شرف رخ دادن است.

او در گفت‌وگو با «اتاق ایران آنلاین» ادامه داد: احتمالا این تعلل ناشی از اعمال نفوذها برای افزایش محدودیت‌ها در واردات خودرو است.

زاوه افزود: واقعیت این است که واردات خودرو هرچقدر محدودتر باشد کم اثرتر خواهد بود. اگرچه هنوز آیین‌نامه واردات خودرو تدوین نشده اما از اظهاراتی که دراینباره شنیده می‌شود، به نظر می‌رسد جریان تشدید انحصار در واردات خودرو نیز به دنبال تداوم  همان فضای مسمومی است که در مورد خودروهای داخلی وجود دارد. هدف آن‌ها این است که با این محدودیت‌ها واردات را بلااثر کرده و بعد بگویند ما راست می‌گفتیم که واردات خودرو اثری در بازار داخلی ندارد.

او تاکید کرد: با مجموعه شرایط و اظهارنظرهایی که شنیده می‌شود من چندان امیدوار نیستم واردات خودرو در نهایت به گونه‌ای پیش برود که مردم بتوانند از موهبت یک بازار رقابتی استفاده کنند.

زاوه با اشاره به کاهش تعرفه ها نسبت به چهار سال قبل بیان کرد: عجیب است که تعرفه خودروهای زیر هزار سی‌سی که در میان آنها دو یا سه مدل خودروی با ارزش وجود دارد 5 درصد تعیین شده است آن هم در شرایطی که تعرفه واردات برخی از داروها 10 درصد در نظر گرفته شده است. اینکه چرا بعد از این همه کش و قوس و ممنوعیت حالا واردات خودرو هم‌سطح با کالاهایی نظیر دارو قرار گرفته است محل سوال است. این نشان می‌دهد تعادلی در تفکر تصمیم‌گیران این حوزه وجود ندارد.

این کارشناس خودرو با اشاره به اظهاراتی درباره واگذاری شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا گفت: این موضوع در کنار این شایعه که ردیف تعرفه 5 درصدی صرفا به خودروسازها داده خواهد شد به این نگرانی دامن زده که رانت سیستماتیکی به عده‌ای داده شود.

زاوه در پاسخ به این سوال که در صورت عملیاتی شدن واردات خودرو، خودروی استانداردی که برای مصرف‌کننده داخلی با قیمت مناسب تامم شود وجود خواهد داشت یا خیر بیان کرد: اگر تعرفه 5 درصدی وجود داشته باشد و اگر بقیه عوارض قانونی مانند شماره گذاری و ... اعمال نشود می‌توان انتظار داشت خودروی 300 میلیونی وارداتی نیز به دست مردم برسد. اما همه این‌ها بستگی به اجرای آیین‌نامه واردات دارد.

او به موضوع خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی اشاره کرده و گفت: باید به موازات واردات خودرو تمهیداتی برای ثبت سفارش قطعه دیده شود. البته حتی برای بازار داخلی هم نباید واردات قطعه یدکی با محدودیت روبرو شود. اگر ثبت سفارش قطعه را باز نکنند حتما همه به مشکل برمی‌خورند. همین الان در مورد خودروهای وارداتی که در کشور وجود دارند به دلیل اینکه ثبت سفارش قطعه دچار پروسه پیچیده است با مشکلات زیادی مواجه هستند. اما این ربطی به خارج از کشور ندارد. اگر ثبت سفارش باز شود خدمات هم می‌توان ارائه داد.

زاوه در توضیح این شائبه که برخی معتقدند راه‌اندازی خط تولید خودروهای خارجی در داخل مقرون به صرفه تر از وارد کردن آنهاست گفت: این حرف غلطی است. یک شرکت خودروساز برای تولید اگر به تیراژ قابل قبولی نرسد بهتر است تولید نکند. اگر شرکت خودروساز داخلی قرار است زیر 100 هزار خودرو تولید کند، بهتر است تولید نکند. تمامی خطوط محصولات چینی که الان در کشور مونتاژ می‌شوند اگر وارد بشوند بیشتر به نفع اقتصاد کشور است. چرا که اگر سطح تولید قطعات در داخل از یک حد مشخصی بالاتر نرود خالص رقم پرداختی برای واردات خودرو کمتر از قطعات آن خواهد بود. بنابراین در این شرایط با مونتاژ خودرو در داخل هم ارز بیشتری از کشور خارج خواهد شد و هم قیمت تمام شده آن بیشتر خواهد بود.

در همین رابطه