رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

در نشست کمیته تجارت کالاها و خدمات حلال مطرح شد

از همه ظرفیت‌های علمی در حوزه ترویج کالاهای حلال استفاده شود

در نشست کمیته حلال تأکید شد که باید برای ترویج کالاهای حلال از همه ظرفیت‌های علمی و پژوهشی موجود در استفاده شود، اما در حوزه عملیاتی کارها متمرکز و سامان‌دهی شود تا از موازی‌کاری صورت نگیرد.

03 خرداد 1401
کد خبر : 42565
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نشست کمیته تجارت کالاها و خدمات حلال در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد. در ابتدای این نشست محمدرضا کرباسی، رئیس کمیته تجارت کالاها و خدمات حلال نگاهی اجمالی به آنچه در جهان اتفاق می‌افتد، داشت و به این نکته تأکید کرد که ایران چگونه می‌تواند در این شرایط از فرصت‌ها و ظرفیت‌های خود و جامعه جهانی و سازمان‌های بین‌المللی حوزه حلال بهره بگیرد.

کرباسی با مروری به آنچه در سال 1400 در حوزه حلال اتفاق افتاد گفت: طبق مصوبه جلسه قبل که در اسفندماه 1400 برگزارشده بود، باید مجموعه طیب، موسسه کیفیت رضوی فعالیت خود را متوقف می‌کرد؛ این مصوبه به سازمان ملی استاندارد گزارش‌شده که فعالیت طیب با استاندارد موجود در حوزه حلال در تضاد است اما علی‌رغم این موضوع، همچنان این موسسه فعالیت می‌کند و قرار است ۱۸ و ۱۹ آبان همایش بین‌المللی غذای طیب را برگزار کنند. در پوستر تبلیغاتی این همایش از لگوی وزارت جهاد کشاورزی و سازمان غذا و دارو استفاده‌شده است؛ اما لگوی سازمان استاندارد نیست و با لگوی دانشگاه‌ها تبلیغات انجام می‌شود.

در ادامه این نشست درباره سومین کنگره ملی غذای حلال اشاره شد. اولین کنگره ملی غذایی حلال سال 1397 برگزار شد که بازخورد خوبی نداشت، دومین کنگره در زمان کرونا برگزار شد و الآن این کنگره قرار است چهاردهم مهرماه برگزار شود.

کرباسی گفت: برای برگزاری سومین کنگره ملی غذای حلال از ایکریک هم دعوت‌شده است و الآن کمیته می‌تواند تصمیم‌گیری کند که چه سیاستی درباره این کنگره باید در پیش گرفت.

بعد از آن محمدحسین شجاعی، مشاور عالی ایکریک گفت: باید نظم در امور موردتوجه باشد، باید ساختاری باشد و طوری برنامه‌ریزی شود که دستاوردهای قبلی را پوشش دهد و موازی کاری صورت نگیرد. همه باید در یکجا مجوز بگیرند. البته اجلاس قبلی خیلی ضعیف هم خیلی ضعیف بود و مقالات خوبی هم ارائه نشد و درنهایت دستاورد خوبی نداشت. از طرفی امسال مهرماه در تهران و آبان ماه در مشهد قرار است که نشستی با موضوع حلال برگزار شود. اما از آنجایی که این دو نشست بین‌المللی است، فاصله کوتاه برگزاری آن دو نشست، بین‌المللی بودن را نقض می‌کند و این به‌هم‌ریختگی خوب نیست.

بعد از آن رئیس کمیته حلال درباره نظر سازمان ملی استاندارد سؤال کرد که ابراهیم ابراهیمی، نماینده سازمان ملی استاندارد گفت:

کار موسسه طیب با فعالیت‌های دانشگاه آزاد متفاوت است. طیب در دوره قبل می‌خواست با سازمان استاندارد تفاهم‌نامه‌ای امضا کند و درنهایت جلوی کار آن‌ها گرفته شد. اما کار انجام تحقیقاتی هیچ مشکلی ندارد

دانشگاه آزاد بحث‌اش دانشگاهی، آموزشی و ترویجی است. از طرفی در حوزه حلال کار علمی خوبی انجام‌نشده در حدی که طیب می‌تواند جای حلال را بگیرد. البته حلال کاربرد خارجی دارد. حلال برای صادرات کالا به کشورهایی است که اقلیت مسلمان دارد. ما نتوانسته‌ایم حلال را آن‌گونه که باید معرفی کنیم. برای همین معتقد هستم که در سمینار دانشگاهی کاری علمی-ترویجی انجام خواهد شد و این برای خود کمیته حلال و حوزه حلال خوب خواهد بود.

در ادامه این نشست حسین سلیمی، عضو حیات مدیره ایکریک از جایگاه غذاهای حلال به جهت سلامتی در بازار جهانی گفت و اینکه باید روی این موضوع به لحاظ علمی و ترویجی کار جدی انجام شود. باید بتوانیم از ظرفیت بازار جهانی استفاده کنیم.

در ادامه کرباسی هم تأکید کرد: باید از ظرفیت‌های صنایع غذایی در حوزه صادرات استفاده کنیم، امکان صادرات ۱۵ میلیارد دلار در مواد غذایی حلال به کشورهای مختلف جهان وجود دارد. باید از این ظرفیت‌ها به‌طور درست و کامل استفاده کنیم.

در همین رابطه