رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

تولیدکنندگان مرغ رغبتی برای جوجه‌ریزی ندارند

رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی نرخ مرغ، تخم‌مرغ و جوجه یک روزه را غیرواقعی خواند و از دولت خواست برای حمایت، مرغ را کیلویی 60 هزار تومان بخرد و 20 هزار تومان بفروشد.

24 خرداد 1401
کد خبر : 42798
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی با تاکید بر غیرواقعی بودن نرخ مرغ، تخم‌مرغ و جوجه یک روزه در سطح بازار خواستار حمایت منطقی از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان شد و تصریح کرد: امروز نرخ واقعی مرغ، 60 هزار تومان است، فروش کیلویی 45 هزار تومان در بازار انگیزه تولید را از بین می‌برد.

محمد یوسفی، رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی با اشاره به شرایط تولید مرغ گوشتی در کشور، گفت: از گوشه کنار شنیده می‌شود که حال تولیدکنندگان خرد مرغ گوشتی مساعد نیست این در حالیست که ادامه روند تولید برای تمام واحدهای تولیدی اعم از خرد و کلان دشوار شده است.

او با بیان اینکه نرخ مرغ، تخم‌مرغ و جوجه یک روزه واقعی نیست، افزود: مرغ کیلویی 60 هزار تومان به کیلویی 45 هزار تومان، جوجه یک روزه کیلویی 10 هزار تومانی دبه 3 هزار تومان و تخم‌مرغ کیلویی 40 تومان  به کیلویی 30 تومان عرضه می‌شود؛ پس وقتی این اقلام زیر قیمت تمام شده در بازار عرضه می‌شوند طبیعی است که تولیدکنندگان انگیزه‌ای برای ادامه روند تولید نداشته باشند.

به گفته یوسفی واردات نهاده با ارز نیمایی صورت می‌گیرد از این‌رو در سامانه بازارگاه قیمت نهاده‌ها با این ارز بارگذاری می‌شود اما قیمت مرغ و تخم‌مرغ از سوی ستاد تنظیم بازار تعیین می‌شود اما این محصولات با نرخ اعلام شده در بازار عرضه نمی‌شوند.

این فعال اقتصادی درباره تاثیر خرید تضمینی 800 تن مرغ مازاد منجمد به صورت روزانه تشریح کرد: اگر این اقدام تاثیرگذار بود نرخ مرغ باید کیلویی 60 هزار تومان می‌شد، بنابراین این سیاست از سوی شرکت پشتیبانی هم نتوانست در تنظیم بازار موثر باشد.

یوسفی با اشاره به لزوم افزایش نرخ مرغ گوشتی، افزود: دولت می‌داند که قدرت خرید مصرف‌کنندگان تقلیل پیدا کرده است از این‌رو باید برای جبران خسارت‌های وارد شده به تولیدکنندگان و در عین حال حمایت از مصرف‌کنندگان سیاست منطقی را پیش بگیرد.

رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی با بیان اینکه وزیر کشاورزی به تولیدکنندگان اولتیماتوم داده است که اگر واحد تولیدی اقدام به تعطیلی واحدش کند باید جرایم سنگینی بپردازد، خاطر نشان کرد: این هشدارها منطقی نیستند اگر دولت می‌خواهد روند تولید ادامه داشته باشد مرغ را از تولیدکنندگان کیلویی 60 هزار تومان خریداری کند و به مردم کیلویی 20 هزار تومان بفروشد.

در همین رابطه