رادیو مجازی اتاق ایران - 28 فروردین 1403

دبیر انجمن صنایع بیسکویت در گفت‌وگو با «اتاق ایران آنلاین»

کوچک شدن بازار، تولیدکنندگان را نگران‌ کرده است

جمشید مغازه‌ای، دبیر انجمن صنایع بیسکویت، شیرینی و شکلات ایران با توجه به کاهش حجم نقدینگی واحدهای تولیدی و کاهش قدرت خرید مردم از کاهش سطح تولید در این بخش خبر داد.

سارا ترابی

خبرنگار
20 تیر 1401
کد خبر : 43124
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

ابلاغ بخش‌نامه‌های متعدد، ناگهانی و حتی متناقض، کاهش قدرت خرید مردم و افزایش بهای تمام شده تولید انواع کالاها، موضوعاتی هستند که به اعتقاد دبیر انجمن صنایع بیسکویت، شیرینی و شکلات ایران موجب کاهش سطح تولید در این بخش شده است.

جمشید مغازه‌ای در گفت‌وگو با «اتاق ایران آنلاین» ضمن انتقاد از صدرو بخش‌نامه‌‌‌های متعدد و برای مثال رویکردهای متفاوت وزارت بهداشت، سازمان استاندارد، وزارت ارشاد و غیره درباره موضوع خاصی مانند لیبل برندهای معتبر که به تازگی در استان گیلان و شهر لاهیجان به صورت پایلوت اجرایی شده است، گفت: این رویکردها تنها شرایط تولید در کشور را سخت و پیچیده می‌کند و هیچ بهبودی را به دنبال ندارند.

این فعال اقتصادی از کاهش سرمایه در گردش واحدهای تولیدی نیز انتقاد کرد و افزود: با توجه به شرایط ایجاد شده در اقتصاد باشد سرمایه در گردش شرکت‌ها نیز 5 تا 6 برابر افزایش پیدا کند که متاسفانه ابزار آن مهیا نیست.

او به عدم صدور مجوز برای افزایش قیمت محصولات تولیدی در حوزه بیسکویت، شیرینی و شکلات نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به کوچک شدن بازار در این بخش، تولید منوط به سفارش شده و دیگر موضوع تولید در سطح زیاد و نگهداری در انبار معنا ندارد. از طرفی انواع شیرینی و شکلات چون جزو اولویت سبد مصرف‌کنندگان نیست و از طرفی شاهد کاهش قدرت خرید مردم هستیم، بنابراین روند تولید در این حوزه با وضعیت نگران‌کننده‌ای مواجه است.

مغازه‌ای درباره روند صادرات نیز با نگاه به افزایش بهای تمام شده کالاهای تولیدی از غیررقابتی شدن آنها در بازارهای هدف خبر داد و افزود: ایران صادرات انواع شکلات و بیشکویت را به کشورهای منطقه داشت و دارد؛ اما متاسفانه شرایط برای رقابت بسیار سخت شده است.

او ادامه داد: عراق عوارض صادراتی وضع کرده و این موضوع روی سطح صادرات ایران اثر گذاشته است. از سویی به دلیل بالا رفتن قیمت تمام شده کالاها، قدرت رقابت با کشوری مانند ترکیه را از دست دادیم. البته در همین وضعیت، صادرات کم و بیش انجام می‌شود هرچند امیدواریم که دولت با تسهیل شرایط، زمنیه رشد صادرات را مهیا کند.

در همین رابطه