رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

حمیدرضا کمال‌علوی در گفت‌وگو با «اتاق ایران آنلاین»

چالش صنعت، تامین مواد اولیه باکیفیت است

دبیر انجمن تولیدکنندگان ماء‌الشعیر و مالت دشواری در تامین مواد اولیه تولید را مهم‌ترین دغدغه فعالان این بخش دانست و از بالا رفتن بهای تمام شده محصولات با توجه به شرایط اقتصادی انتقاد کرد.

سارا ترابی

خبرنگار
21 تیر 1401
کد خبر : 43136
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نوسانات بهای ارز و دشواری در واردات مواد اولیه برای تولید ماء‌الشعیر و مالت، موضوعی بود که از نگاه دبیر انجمن تولیدکنندگان ماء‌الشعیر و مالت به عنوان نگرانی اصلی فعالان این حوزه مطرح است.

حمیدرضا کمال‌علوی، دبیر انجمن تولیدکنندگان ماء‌الشعیر و مالت در گفت‌وگو با «اتاق ایران آنلاین» دسترسی سخت و پیچیده به مواد اولیه تولید را مورد انتقاد قرار داد و گفت: برخی صنایع از شرایط نامطلوب تامین نقدینگی و سرمایه در گردش گله دارند؛ اما انتقاد صنعت ماء‌الشعیر و مالت از شرایط سخت تامین مواد اولیه تولید است.

به باور او نوسانات قیمت ارز، روند واردات و تامین مواد اولیه موردنیاز را سخت کرده و این مهم مانع از تولید باکیفیت و مناسب شده است. این درحالی است که تامین مواد اولیه از داخل هم با بهای بیشتر از واردات این مواد تمام می‌شود و توجیه اقتصادی ندارد.

این فعال اقتصادی از دست رفتن سبد خانوار به دلیل افزایش بهای تمام شده محصول و در کنار آن کاهش قدرت خرید مردم را برای تولید بسیار نگران‌کننده توصیف کرد و افزود: بعد از حذف ارز ترجیحی، شاهد بالا رفتن بهای تمام شده تولید یک محصل بودیم و متاسفانه این روند با توجه به سایر مشکلات اقتصادی که شاهد هستیم، ادامه دارد و تورم را بیشتر می‌کند.

کمال‌علوی ضمن تاکید بر لزوم ایجاد بستری مناسب برای تامین مواد اولیه باکیفیت برای تولید در حوزه ماء‌الشعیر و مالت، درباره بخش‌نامه اخیر سازمان استاندارد مبنی بر تغییر لیبل محصولات غذایی و آشامیدنی گفت: هنوز انجمن، ابلاغیه‌ای در این باره دریافت نکرده است و بنابراین نمی‌توانم در این رابطه اظهار نظری داشته باشم.   

در همین رابطه