رادیو مجازی اتاق ایران - 15 آبان 1403

با چک‌های ثبت نشده در صیاد چه باید کرد؟

طبق اعلام بانک مرکزی، ذینفعان چک، ازاین‌پس می‌توانند در قبال چک‌های ثبت نشده در سامانه صیاد «اعلامیه عدم ثبت برگه چک در سامانه صیاد» را از شعب بانک‌ها درخواست کنند.

12 مرداد 1401
کد خبر : 43376
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

بانک مرکزی جمهوری اسلامی با صدور بخشنامه‌ای، شعب شبکه بانکی را مکلف به صدور «اعلامیه عدم ثبت برگه چک در سامانه صیاد» کرد.

در بخشنامه شماره ۱۱۷۵۳۳ مورخ ۱۴۰۱.۵.۱۱ بانک مرکزی آمده است؛ این اعلامیه بدون درج «کد رهگیری» و در قالب و شکلی متمایز از گواهی‌نامه‌های مرسوم عدم پرداخت چک است و صرفاً مؤید و متضمن عدم امکان اقدام بر روی چک به دلیل ثبت نشدن چک در سامانه صیاد است.

تسویه چک‌های جدید که از ابتدای سال ۱۴۰۰ در اختیار مشتریان بانکی قرار می‌گیرد، بر اساس استعلام از سامانه صیاد و در صورت ثبت اطلاعات مبلغ، تاریخ و ذینفع چک و تطابق آن با برگ چک امکان‌پذیر است و در صورت عدم ثبت مالکیت چک در سامانه صیاد، این چک شامل احکام قانون صدور چک نبوده و بانک‌ها مکلف‌اند از پرداخت وجه آنها خودداری کنند.

در این زمینه و با هدف جلوگیری از بروز مشکلات آتی، هم‌وطنان گرامی باید توجه داشته باشند از تحویل برگ چک ثبت نشده در سامانه صیاد اجتناب کنند و حتماً هم‌زمان با انجام معامله و تحویل برگ چک، از ثبت اطلاعات چک در سامانه صیاد با استفاده از شیوه‌های مختلف استعلام اطمینان حاصل کرده و تأیید دریافت چک را در این سامانه انجام دهند.

مشتریان بانکی برای انجام استعلام و تأیید دریافت چک می‌توانند از طریق اینترنت بانک و موبایل بانک بانک‌ها، برنامک‌های موبایلی حوزه پرداخت، سامانه پیامکی ۴۰۴۰۷۰۱۷۰۱، خودپردازها و کیوسک‌های بانکی و شعب بانک‌های عامل اقدام کنند.

موضوعات :
در همین رابطه